1

Gäller typ 1-65.
Har tagit bort trummor och sköldar men hur f*n får man in avdragaren. Finns inte 1 mm springa ens.
Eller hur gör man? Känner sig som ett dumhuvud ju Default/lol

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

2

bahamas skrev:

Gäller typ 1-65.
Har tagit bort trummor och sköldar men hur f*n får man in avdragaren. Finns inte 1 mm springa ens.
Eller hur gör man? Känner sig som ett dumhuvud ju Default/lol

Brukar sitta så löst att man kan bryta ut det första biten med 2 små skruvmejslar.

3

tror att det finns avdragare som man sticker in mellan kulorna (ehrm...), annars kan man säkert finula ut nåt eget att sticka in där...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

johan_l skrev:

tror att det finns avdragare som man sticker in mellan kulorna (ehrm...), annars kan man säkert finula ut nåt eget att sticka in där...

SKF Har sådana
Brukar sitta så löst att man kan bryta ut det
Då är lager läget förstort  ICQ/ac
Du kan försöka att knacka på drivaxelen försiktigt med en blykubba eller plast så brukar det komma
Du måste ha tålamod så du inte skadar drivaxelen eller röret 
PS glöm inte den lilla Oringen som sitter vid drivaxelen
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Här kommer en bonnavariant... Dra upp svetsen på full effekt och lägg en rand på den del av yttre lagerringen som sticker ut. Var försiktig bara så att du inte svetsar i lagerhuset. När svetsen kallnar krymper den ytterringen och lagret trillar ut.

Alte Liebe rostet nicht!

6

nizekustoms skrev:

Här kommer en bonnavariant... Dra upp svetsen på full effekt och lägg en rand på den del av yttre lagerringen som sticker ut. Var försiktig bara så att du inte svetsar i lagerhuset. När svetsen kallnar krymper den ytterringen och lagret trillar ut.

Den varianten funkar alltid på lager som jävlas ICQ/ag

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

7

Det sitter ju inte så "djupt", och drivaxeln kan man slå in i botten med mjuk klubba (träbit) så lagret kryper ut en bit på axeln.
Är ju inte ytterringen som har "passning" utan innerringen på drivaxeln.....

8

Nu är dom borta. Fick ta en superduper rörtång att
hålla emot med när jag dunka med träklubba på axeln.

9

bahamas skrev:

Nu är dom borta. Fick ta en superduper rörtång att
hålla emot med när jag dunka med träklubba på axeln.

Då är de min tur att göra samma procedur då jag har en låda i källaren som jag svurit över ett tag.
bra tipps ICQ/ab

10

tror inte man ska slå för hårt dock så man skadar diffen därinne... men lite lär ju gå om man sen får tag med en avdragare...

fabulerar fritt, men ett annat alternativ som inte borde riskera skada lådan är ju att lossa hela röret från lådan och sätta avdragaren i axelröret och dra av "hele skiten" från axeln...

Har själv vart orolig när jag dratt av superfastnade trummor där axeln börjar vandra innåt utan att trumman åker ut från skölden. Man vill inte lägga tryck på fel ställe, man har ju en innihelv-es kraft med avdragare, och banka med klubba tror jag också kan vara dumt i vissa fall... Ibland tror jag många följdfel beror på att någon tidigare använt övervåld... Och ofta finns nåt bra knep som gör att man kan slippa det... Man blir alltid så sur när nåt går sönder för att man "genade" och bara banka eller drog istf tänka först... ICQ/ad

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

11

johan_l skrev:

tror inte man ska slå för hårt dock så man skadar diffen därinne... men lite lär ju gå om man sen får tag med en avdragare...

fabulerar fritt, men ett annat alternativ som inte borde riskera skada lådan är ju att lossa hela röret från lådan och sätta avdragaren i axelröret och dra av "hele skiten" från axeln...

Har själv vart orolig när jag dratt av superfastnade trummor där axeln börjar vandra innåt utan att trumman åker ut från skölden. Man vill inte lägga tryck på fel ställe, man har ju en innihelv-es kraft med avdragare, och banka med klubba tror jag också kan vara dumt i vissa fall... Ibland tror jag många följdfel beror på att någon tidigare använt övervåld... Och ofta finns nåt bra knep som gör att man kan slippa det... Man blir alltid så sur när nåt går sönder för att man "genade" och bara banka eller drog istf tänka först... ICQ/ad

Det är ju ett glapp på ungefär en halv cm när du rör axeln ut och in.
Så jag drog axeln så långt ut som möjligt och sen slog jag in axeln igen när jag höll
stopp med rörtången. Så pass mycket bara så jag fick plats med avdragaren.

12 Senaste redigerad av Bajen (2011-11-10 21:35:15)

I någon av dom användar handböckerna jag har på någon hårdisk hemma.
Så finns de en bild hur man kan göra en egen avdragare för inga pengar alls nästan.
Minns inte helt 100 nu å har ingen bild framför mig.
Men man tog 2 tillräckligt långa bultar.
Kapar av skallarna.
Gör en skåra/grop som man sedan stoppar in i lagret.
Sedan tar man en tjockare plåt eller nått.
Borrar 2 hål (som bultarna ska igenom.)
Stoppar in bultarna i lagret.
Sätter plåten genom bultarna.
Sedan muttrar på bultarna.

Sedan är de bara skruva åt muttrarna så tvingas lagret ut.

Man brukar säga att en bild är mer än 1000 ord. Å de stämmer just nu märker jag

13

Bra tipps folk har! Sitter själv och funderar på att lagren bak ska bytas ut ICQ/ab .

Undrar dock lite över att montera ett par inkapslade lager. Varför jag vill ha sådana är för att kunna åka toklågt utan att behöva byta lager 2ggr i månaden! Då tänk att en '3Hacks sänkning till BoggRunn skulle sitta gjutet  ICQ/ad ' som jag läst på olika ställen så rekomenderar att när den sänks så mycket så går det ej att åka med vanliga lager. Jag undrar då om någon vet vad det är för mått på lagren som man ska köpa för att det ska passa bra! Har nämligen inga tillräckligt tillförlitliga och exakta instrument att använda mig utav vid mätning.

/Nordström

"Som trevligt att ta ett varv på byn med boxersurr i ryggen."   -  Underbar kommentar!

14

Wolfpack skrev:

Bra tipps folk har! Sitter själv och funderar på att lagren bak ska bytas ut ICQ/ab .

Undrar dock lite över att montera ett par inkapslade lager. Varför jag vill ha sådana är för att kunna åka toklågt utan att behöva byta lager 2ggr i månaden! Då tänk att en '3Hacks sänkning till BoggRunn skulle sitta gjutet  ICQ/ad ' som jag läst på olika ställen så rekomenderar att när den sänks så mycket så går det ej att åka med vanliga lager. Jag undrar då om någon vet vad det är för mått på lagren som man ska köpa för att det ska passa bra! Har nämligen inga tillräckligt tillförlitliga och exakta instrument att använda mig utav vid mätning.

/Nordström

Jag kan ha 2 nya inkapslade lager. Om intresse finns så kan jag kolla.

15

johan_l skrev:

Funkar superbra!
Har gjort det på en låda där lagren satt som sjutton. Men det kräver ju nästan att man har lådan utplockad ur bilen.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

16

Jag har denna hemmagjorda avdragare, men då skall vxl-lådan vara lös och är avsedd att dra bort hela drivaxelröret inkl lager med.
gjorde några extra och försökte sälja för ett par år sedan men ingen succe....;-(

http://mettis.net23.net/PICT2007_b.jpg

17

Det absolut enklaste är att lossa drivaxelröret inne vid lådan och sen dra an hela agramajset med en avdragare. Chansen att skada någonting är minimal och det är lätt att få ihop med nya tätningar.

18

Använder avdragaren i nedanstående länk, fäster bultarna i fästena för lagerhållare/bromssköld och drar av hela röret :-)
www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Demonteringsverktyg-20352/

Lagernumret på helkapslade lager torde vara 6306 2RSH

//Björn

19

Bild på enkel avdragare (Gör det själv)

Post's attachments

rolement.jpg, 139.17 kb, 800 x 342
rolement.jpg 139.17 kb, 254 downloads since 2013-04-16