1

Kan någon reda ut skillnaden på framvagnarna på dom olika bay modellerna??

Är det bara infästningen som skiljer?
earlybay och splitt passar rakt av??

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

2

68-69 har samma bultmönster som splitten. 70 kom det nya bultmönstret. Dock är spindlarna uppdelade enligt 68-70, 71-72 samt 73-79. 70 är en bisarr OYO-framvagn med trumbromsar och servo! Finns säkert fler skillnader...

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Denna fråga intresserar mig också, men jag blir fundersam över årtalen Kee. Min pickis är modellår 70, och har uppenbart 5/205 bultdelning. Jag skulle vilja hävda att det var 71 som det nya bultmönstret kom (även om runt hälften av bussarna av 71 års modell bör ha tillverkats hösten -70, VW bröt ju modellåren i augusti eller hur?). 5/112 kom samtidigt som skivbromsarna, i alla fall enligt http://www.type2.com/library/identifi/modvar.htm

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

4

Bultmönstret för infästningen av framvagnen,inte Fälgarna.

5

AAAAaaahh då är jag med!!  ICQ/ag

6

Sitter det skivor på 71-72?

7

Japp.
-71 har enårs-bromsok, men skivorna är nog samma ändå.

DH -69
Buss -66

8

Sunkmarkus skrev:

Japp.
-71 har enårs-bromsok, men skivorna är nog samma ändå.

Jag tror att både skivor och bromsok är lite mindre -71 och -72.

[

9

kee skrev:

68-69 har samma bultmönster som splitten. 70 kom det nya bultmönstret. Dock är spindlarna uppdelade enligt 68-70, 71-72 samt 73-79. 70 är en bisarr OYO-framvagn med trumbromsar och servo! Finns säkert fler skillnader...

Ska det inte sitta servo även på 68-69 ? Jag har framvagnstomme hemma från en 68 eller 69 och den fästet för bromsservo   ICQ/ad

10

Franke: Nej inget servo på de två första årsmodellerna!

Sunkis: Jag har bestämt för mig att 72 har samma spindlar och ok som 71, men jag kan ju ha fel såklart!

Och Robban från Trosta har fattat vad jag menat med bultmönstret, även om Robban från Beateberg med rätta missförstod min formulering! ICQ/ab

11

kee skrev:

Och Robban från Trosta har fattat vad jag menat med bultmönstret, även om Robban från Beateberg med rätta missförstod min formulering! ICQ/ab

Sistnämnda Robban var nog mer närsynt än vanligt eftersom han glömde bort att läsa frågan i första posten i tråden...

12

ok så från -70 är infästningen samma.. Vad är det som skiljer på spindlarna då KEE??

13

Njae, nu är jag osäker på vad du menar, men 68-69 har samma infästning som splitten.

De tidiga spindlarna 68-70 är för trumbromsar, medan de senare är för skivor, det är det jag vet. Sen var det visst något med infästningen av oken som skiljde 71-72 åt från de senare, men härom är mina kunskaper begränsade. Någon annan får gärna fylla i. Det jag vill minnas har sagts om dessa 71-72-spindlar är att det är de man behöver om man vill utrusta en tidig framvagn med skivor (i förlängningen om man vill skivbromsutrusta en splitt), men jag vet inte vad det är som skiljer.

14

När jag kollade upp spindlar fick jag detta svar:
71-72 disc brake model with 12mm across the thread brake caliper bolt.  19mm head.
73-79 disc brake model with 14mm across the thread brake caliper bolt.  19mm head.

15

så om jag monterar har 68-70 spindlar på min 73 så får man wide 5 trummor?? eller skiljer avståndet mellan rören på en early och en late?? 

Så om jag köper droppade spindlar till early så borde jag kunna montera wide 5 enkelt.

sen bak måste jag byta stubaxlar o allt har jag fattat det som eller köpa http://www.creative-engineering.com/ind … ;Itemid=26