Som sagt problem med startmotorn, låter som det inte är något motstånd
gjorde ett kort klipp på startmotorn så man hör hur det låter
1 2011-11-01 15:30:08 Senaste redigerad av kapten (2011-11-01 16:41:02)
Som sagt problem med startmotorn, låter som det inte är något motstånd
gjorde ett kort klipp på startmotorn så man hör hur det låter
Vilken motor har du?
Det är en 1800cc luftkyld dubbelförgasare
(kanske räkte med 1800cc, osäker på hur många varianter det fint)
fri varvar kuggar inte in i sväng hjulet eller om motorn verkligen snurrar runt har du en trasig motor
Körde bussen från Sthlm till Göteborg igår
Det låter som den inte slår in drevet i startkransen.Kan ju vara solenoiden som gått sönder. Har startmotorn funkat tidigare?
Det låter som den inte slår in drevet i startkransen.Kan ju vara solenoiden som gått sönder. Har startmotorn funkat tidigare?
Jag köpte bussen igår
den tidigare ägaren trodde att det var solenoiden som var bränd
han hade kört hem bussen när han köpte den (sen påbörjat renoverings arbetet som aldrig blev klart)
har beställt en ny solenoid
det låter ju som startmotor slår men att den inte drar runt något som om kransen saknas
hade svänghjulet saknas hade väl inte bussen gått på tomgång?
Hade svänghjulet saknats så hade du även saknat koppling, oljetryck mm
hehe om du kommer åt. vet inte hur trångt det är i din buss så slå på solenoiden med en hammare.
Håll i tändningsläge 10 sekunder innan du gör startförsök.
testa starta upprepade försök om det inte gjorts än.
Annars byt solenoid. Inget fel på ditt svänghjul 
vwove har redan gett dig svar på vad felet är.
Lycka till
- Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74 Typ 1 Shorty -65
Blir så trött.......
fick nu solenoid idag bytte och testa, samma sak. kanske lite hårdare klick från solenoiden men kuggar inte i....
Kan det vara så att startmotorn inte är original att den lilla kuggstången är förkort och därför inte kuggar i?
vet inte om bilderna hjälper något
Läste nu på en annan tråd om startmotor problem på en golf där kugghjulet börja snurra direkt när man vred på nyckel (och inte efter solenoiden slagit till)
det kan ju vara det någon som vet hur man löser detta eller är det bara att byta hela startmotorn?
Pratat med tidigare ägaren. startmotorn fungera för 2-3 månader
Men den sitter bara fast med en mutter
gjorde ett halv hjärtat försöka att få dit en till men helt klart för litet spel mellan bult och startmotor
(ska testa och gänga på muttern innan jag skjuter in den helt oxå)
är osäker på om detta kan vara felet då jag inte kände något glapp mellan startmotorn och blocket
Bulten ska sitta vänd åt andra hållet med muttern i motorutrymmet!
Bulten ska sitta vänd åt andra hållet med muttern i motorutrymmet!
Måste jag riva ner hela motorn och växellådan nu då?
stickan skrev:Bulten ska sitta vänd åt andra hållet med muttern i motorutrymmet!
Måste jag riva ner hela motorn och växellådan nu då?
Varför det?Kommer du inte åt ändå?Motorn sitter med samma bult/mutter..
kapten skrev:stickan skrev:Bulten ska sitta vänd åt andra hållet med muttern i motorutrymmet!
Måste jag riva ner hela motorn och växellådan nu då?
Varför det?Kommer du inte åt ändå?Motorn sitter med samma bult/mutter..
Antog att den satt fast i blocket innefrån, men det kanske den inte gör? Var kommer man åt den (har inte undersökt detta)
stickan skrev:kapten skrev:Måste jag riva ner hela motorn och växellådan nu då?
Varför det?Kommer du inte åt ändå?Motorn sitter med samma bult/mutter..
Antog att den satt fast i blocket innefrån, men det kanske den inte gör? Var kommer man åt den (har inte undersökt detta)
Kika in bakom motorn..Den sitter längst upp till höger i flänsen på motorn som skruvas mot lådan.Du måste ha båda skruvarna till startmotorn dragna eftersom det blir starka brytkrafter när startmotorn snurrar och kuggar i mot svänghjulet.
Sätt fast starten i ett skruvstycke o testa den utanför motorn. Kolla även så att drevet sitter fast på axeln alltså att det inte slirar på axeln när det blir motstånd.
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
Sätt fast starten i ett skruvstycke o testa den utanför motorn. Kolla även så att drevet sitter fast på axeln alltså att det inte slirar på axeln när det blir motstånd.
Kör INTE startmotorn löst, då förstör du den. Ena änden är lagrad i växellådshuset. Provkör på en lös växellåda istället.
Får kolla på det till helgen med bulten. (Fått nytt hopp)
Löst, kollar man inte alltid startmotor löst. När man renoverar dem. Har för mig att vi gjorde så i skolan för en massa år sen?
Det bakre lagret sitter i lådan på dom flästa som passar luftkylt 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Oops tänkte inte på att den inte är självlagrad så gör inte d ber många gånger om ursäkt. Men du kan ju kolla så att drevet inte slirar på axeln.
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
23 2011-11-18 15:10:49 Senaste redigerad av kapten (2011-11-18 15:11:27)
Kollat på det idag, startmotorn hade helt klart skurit
men nu till det andra problemet
bullet från fel håll
jag antar att den ska in här?
antingen så har bullet gått av eller så har någon tidigare ägare satt i en gängstav eller liknade
