1

Skulle riva isär trummorna bak på bussen, men gick bet redan på hylsan...

Hade en 36:a, men den var på tok för liten...

Får åka ut å jaga en större i morgon!

-Vilken storlek ska det vara?

2

46

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

3 Senaste redigerad av MickeW (2011-11-06 18:56:08)

Behöver du lossa navet? Trumman är annars skruvad i navet och lossnar med en snyting eller två.
För du har väl en sen bay?

[

4

Jaha...?
Där ser man...

Jag trodde det var samma princip som typ1...?

5

På tidiga bay och splittbuss är det samma princip som bubbla, fast med stl 46 på muttern istället.
Sena bay har lösa trummor.

DH -69
Buss -66

6

Var går gränsen mellan tidig och sen bay då?

7

5/205 = tidig, 5/112 = sen

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

8

Så alla 5/112 har "lös trumma"?

Så då ska man bara lossa de två bultarna som sitter i trumman så ska det gå att få loss?

Isåfall är det rejält fastrostat på min buss...

"En snyting eller två" har redan utdelats (med besked) och INGENTING har hänt...

Några fller tips?

9

En enkel tumregel är att där det sitter skruvar (tror det är 2st M6), där är trumman lös. Inga skruvar - trumman sitter fast i navet.

Sitter trummnan fortfarande fast så att navet snurrar med när du snurrar på trumman, eller går den bara inte av utåt, liksom?

Om det är alternativ 1 så har nog trumman rostat fast i navet, om det är alternativ 2 så kan det var backarna som är för utspända.

DH -69
Buss -66

10

Kolla att du har släppt på handbromsvajern också så inte backarna ligger på.

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

11

Tack för svar och utredning av begrepp!

-På´t igen bara då alltså!

ICQ/ab

12

Sådärja!

Lite mer våld så var saken Biff!

Tack för råd och tillrop!

Återkommer säkerligen med mer frågor framöver...

13

Jodå! Fler frågor i ämnet;

För att komma åt att byta bromsdelarna måste jag ju ta loss centrummuttern och själva navet, väl?

Isåfall har jag problem...

Jag har kämpat nu två kvällar i rad med rostlösningsmedel, mutterknack och tillochmed hävstång,
men jag får INTE loss mutterjäveln!

Inte på någon av sidorna!!

Jag har provat både våld och mer våld...

Gör jag något gravt fel, eller kan det verkligen vara SÅ fastrostat?!

Känner mig allmänt frustrerad och misslyckad...   ICQ/ac

14 Senaste redigerad av michaelth (2011-11-09 23:15:54)

lägg upp en bild på "fanskapet"( bromsen)  ICQ/ae så kanske dom "lärde" vet på råd. jag hade en mutter som vägrade släppa på min buggy för hiskeligt många år sedan..snittade upp den lite ..skruvade loss av med trumman sen dit med en ny.. iofs bra att skaffa muttern först..är int rätt att göra så.. men  annars värme och ett 2 m långt rör som förlängare och hoppa på ,då brukar dom lossna.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

Nejdå, du behöver inte ta bort navet för att byta bromsar, även om det är mer plats då. Är det kladdigt av fett behöver packboxen bytas och då måste eländet loss i alla fall. Jag har ibland använt gassvets och två meter rör som övertalning.

[

16

Jag provade med ett 5 meters rör på enkronas skåpbuss när den stod parkerad i stenröset i Tollarp, men det röret vek sej. Allt löser sej inte med våld.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

17 Senaste redigerad av kee (2011-11-10 11:26:06)

Värme och våld i kombination är det ultimata steget i övertalning! Har plockat isär ett par baknav från en tidig bay som hade stått nersjunken, vissa av skruvarna fick man elda med gasollågan i ungefär 2-3 låtar  ICQ/ae  innan halvmetersskaftet gjorde resten. Fast det var ju vanliga M14 och M12, i ditt fall får du väl köra 6 låtar och enmetersskaft som du ställer dig på!  ICQ/ae

För jag gissar att du inte har acetylen, isf kan du nog korta ner antalet låtar ganska radikalt. Gasol är ju "fattigmansvarianten", men fungerar alldeles utmärkt om man har tålamod. Ungefär som en enfassvets eller enfaskompressor.  ICQ/ae

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

18

Jaha.

Eld alltså...

Okej då.

ICQ/ad

19

Eller så sätter du på hjulen igen och åker/bogserar till närmsta däckverkstad med utrustning för lastbilar/bussar. Vi har en sådan muttermaskin på jobbet och med 8-10 bars tryck på kompressorn så slår den nåt jävulskt, har alltid funkat för mig.