1

Behöver hjälp med lämpliga bälten till att fästa bilbarnstol i min bubbla -67.

2

Längden på bältena är kritisk. För mig (till ghia) funkade precis de "dyrare" 3-punkt som VW-upnorth säljer... Satte samma i min bubbla, men där fanns redan bälten fram som funkade. Bak går knappast ha en stol i. Värt att kolla att fästpunkterna funkar med stolen också.

Sen beror det ju på vilken stol man har. Jag har en ganska liten, britax hiway tror jag den heter, vi köpte en ny stol, sen 2 st till (1 något äldre som jag tror hette freeway och en highway som bara var nåt år gammal för 1000 pix tillsammans) - ganska mekigt flytta omkring stolar, så nu sitter en i vår bruks, så kan vi låna ut till föräldrar eller ha i bubblan... ICQ/ag

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

Har en extra stol som är tänkt att jag skall ha i Bubblan, som det är nu finns inga bälten alls varken fram eller bak, men skall lillan åka med måste jag montera detta!

Finns det fästen eller hål i karossen som är tänkta till bälten eller måste man fixa det själv?

4

67 finns det nog tror jag... Men jag som har äldre bilar har monterat genom att borra hål och lägga en stor bricka under. Det känns tryggt nog tycker jag, och så var det monterat på min 57:a som har bälten som troligen monterats på 60-talet...  Det svåra är väl B-stolpen beroende på var bältet ska sitta. Ghian har ju ingen riktigt B-stolpe heller... Och bubblans är nog svår att komma in med en bricka i... För barnstol - iallafall den modell jag har - bör 2-punkt funka lika bra som 3-punkt då den har stödben, så man kan ju sätta delen som går över axeln ganska lågt. Och icke rullbälte känns nästan lättare få en stadig montering.

5

Ja håller oxå på och klurar på den frågan. Jag har tänkt fästa ett band under soffan där de sitter 2 bultar som håller karossen på varsin sida. Då håller de stolen på plats som ett midjebälte och fästa runt en framstol. Vi kör ju bakåtvänd stol än så länge så de kanske är lättare då.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

6 Senaste redigerad av johan_l (2011-11-08 21:00:55)

Jag monterade baksätet på bubblan i just de karossskruvarna i ytterkant och i mitten borrade jag hål och satte bricka. 2-punkt. Funkade OK. Rejäla krokar och spännband funkar nog ännu bättre än bälten för bakåtvänd stol. Dock tror jag man kan åka på böter på det, men det kan man med de bälten jag monterat också då de är US men inte europagodkända. Spännband håller ju för flera ton. Risken är väl att man spänner stolen så hårt att själva stolen går sönder... Syftet med mitt bälte bak var att "mamma" skulle sitta fast.

Min "lokala" bilskrot som säljer bälten och har självplock skulle inte ha så mycket för bälten, går ju hitta midjebälten utan rulle i tex saab 9000 som är vanligt förekommande på skrotarna. De är ju godkända, men kostnadsmässigt var det inte så stort kliv upp till att få de "snygga" bältena.

Jag tror inte en bakåtvänd barnstol går in i baksätet med mindre än att man tar bort ryggstödet på framstolen. Många stolar vill ju luta sig antingen mot ett stödben eller mot IP eller stol. Iom hur stolen på en bubbla är går ju inte det. Fram fick min stol -precis- plats. Babyskydd går nog in i bak dock.

7

midjebälte saaab 9000 hmm måste kolla detta, Default/hmm

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

mittbältet bak på ganska många 80-talskkonstruerade bilar som ju hängde med långt in på 90-talet var ofta 2-punkt...