1

Hej!
Har nu hört från flera håll att man inte ska förvara bilbatterier på betoggolv för det suger musten ur dem  ICQ/ad .

Aldrig varit med om det själv, men någon "bevandrad" i ämnet får gärna förklara vad som händer kemiskt elektriskt ICQ/ab 

Radon/bara en myt?

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

2 Senaste redigerad av robbanonline (2011-11-07 15:08:18)

Intressant fråga! "Internet" verkar vara ense om att det är en s.k. "Urban Legend" - det finns inget problem med att ha bilbatteriet stående på betonggolv.

En teori är att man eventuellt kunde få problem förr i tiden, då inkapslingen var gjord av mer poröst material som kunde suga åt sig batterisyra och bli svagt ledande, och att sedan batteriet kunde laddas ur genom kontakt med ett fuktigt betonggolv under en längre tid. Alltså att det kanske fanns anledning att vara försiktig i bilismens barndom, och att det är så ryktet kan ha uppstått.

Men jäkligt spännande fråga, är det nån som vet nåt mer eller har hört samma sak?

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

3

Jag har också hört talas om att man inte ska ställa batterin på betonggolv.
Jag har haft flera stycken ståendes på betong men inte märkt av nån försämring fast de har stått länge.
det är nog bara en myt.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

4

Hm, fabulerar vidare... fukt borde ju kunna göra att ett kladdigt batteri självurladdar fortare? Är betonggolvet kallt så kanske det är risk att frysa lättare?

Jag skulle ju hellre lägga en plåtren plåtbit (eller ett verktyg) på en träbänk än på ett betonggolv. På nåt sätt känns trä skonsammare än betong...

Ställ det på en trä eller frigolitbit vetja, slipper du oroas...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)