1

Har ett hemskt glapp i kopplingspedalen, hela axeln rör sig i "pedalhuset". Antingen har jag missat något lager eller så har jag mixat ihop fel delar från olika årsmodeller.
Har en salig blandning av årsmodeller så jag vet inte om jag har rätt axel till rätt infästning. har mixat ihop tre olika pedalställ så kan mycket väl ha tagit fel delar.

Vad jag har förstått är det skillnad på 53-58 och 58-senare men vad skiljer? ska det sitta ett lager eller något i änden?

2

Det som skiljer är ögla eller utdraget S i ändan på gaswiren. Där man häktar fast den i pedalen.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

inget annat? (dimention på axel?)

ska det vara ett lager i änden?

4

Jag vet inte om det ska vara nåt lager. Isåfall nåt solitt som blir smort genom smörjnippeln. Men det sitter ju ett stopp i plattan som stället är lagrat i (om det är en upp till -58)...hur gammal är plattan?

De före 58 var väl typ delbara o gjutna, men efter var de solida i typ vikt metall.

5

Är det inte så att pedalställen upp till 1957 "sticker in" längre i tunneln, jämfört med 1958 och senare.

Mitt pedalställ är rätt glappt i min 1957 och när jag kollade upp renovering så var det specialbussningar som skulle brotchas på plats, så jag lade ned projektet till vidare. Det finns en snubbe i USA som har renoverade pedalställ till salu eller i utbytessystem. Tror han kallade sin firma "Pedalwerks" eller något liknande.

6 Senaste redigerad av millstream (2011-11-06 09:12:55)

Jag vill minnas att hävarmen med kroken till kopplingspedalen har olika längd på olika årsmodeller. Det kan tänkas att diametern på axeln skiljer också.
Jag byggde om ett smitt pedalställ från 1957 för att passa i en 1967-platta. De smidda är ju mycket snyggare än de i plåt.
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

7

plattan är från 1957 så jag använder den tidiga kopplingspedalsaxeln just för att den ska matcha med kopplingsvajerröret i tunneln. (jag fick även byta armen bak pålådan just av det skälet att utväxligen/längden på kroken är annorlunda).

mitt problem är att jag renoverade pedalstället och sedan la undan det i ett par år innan jag monterade ihop det igen. frågan är nu om jag har missat att montera en bussning eller något sådant. har hittat en bild på stödplåtbiten som ska tydligen sitta på denna typ, är det denna som även ser till att pedalerna inte åker för långt bakåt (sett i bilens riktning)?

http://cma-vw.com/store/images/heim_clutch2c.jpg

Bild på mitt pedalställ så som det kom ur bilen.

http://soderbergs.info/bilder/zatzy/mek%20070912%20004%20%28800x600%29.jpg

8

Ja, just så ser den ut. Axeländan på ditt ställ ska vila i det fästet så linjerar det fint o svajar inte.

Sen ska det sitta ett stopp bultat i plattan med som hindrar pedalen att rasa för långt fram. De här bulthålen saknas i golvplåtarna om du bytt golvhalvor.

9

Har kvar hålen (har inte bytt plattorna)... satte dit ett plåtbleck för att hindra att pedalern inte rasar. får köpa en sådan där hållare då. Tackar!

10

http://i55.tinypic.com/faa3rd.jpg

tror att jag saknar bussning nr 14 och ev. bussning nr 12. Kan man köpa dess någonstans?

11

Nu är det där det pressade plåtskrotet som kom efter ditt pedalställ.