1

Originaltanken i min 1957 Oval var extremt rostig på insidan och gick direkt i metallåtervinningen. I stället köpte jag en begagnad tank som såg mycket fräsch ut på insidan. Nu, drygt ett år senare, har jag fått stopp i bensinkranen pga rost och den "nya" tanken ser inte längre så fräsch ut på insidan.

Att fylla tanken med skruvar och skaka runt tar det värsta, men jag skulle vilja ha en mer permanent fix på rosten i tanken. Är det någon som har något tips? Funkar de här tankrenoverings-kit:en man kan köpa?

2

HenrikL skrev:

Originaltanken i min 1957 Oval var extremt rostig på insidan och gick direkt i metallåtervinningen. I stället köpte jag en begagnad tank som såg mycket fräsch ut på insidan. Nu, drygt ett år senare, har jag fått stopp i bensinkranen pga rost och den "nya" tanken ser inte längre så fräsch ut på insidan.

Att fylla tanken med skruvar och skaka runt tar det värsta, men jag skulle vilja ha en mer permanent fix på rosten i tanken. Är det någon som har något tips? Funkar de här tankrenoverings-kit:en man kan köpa?

Detta är bara en tanke men kanske kunde man fylla den med citronsyra. Det borde äta på rosten. JAg vet dock inte om någon gjort detta och kanske är det för dyrt men jag lyfter idén i alla fall. Kanske någon kemist som hänger här (typ Kee) vet om det fungerar.

Alte Liebe rostet nicht!

3

Ratwell syratvättar och POR15-behandlar http://www.ratwell.com/technical/FuelTa … ation.html

Nån som testat?

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

4

Citronsyra tuggar bort rosten med bra resultat . Så det borde fungera i tanken,se bara till att tvätta ur den ordentligt  ICQ/ad

5

inlanders skrev:

Citronsyra tuggar bort rosten med bra resultat . Så det borde fungera i tanken,se bara till att tvätta ur den ordentligt  ICQ/ad

Ö B Har stor pack citronsyra för en 50 lapp ICQ/ab  om du kör denna metoden så är en ide att tömma ut syran någon gång om dan fylla på med typ grus eller något och ruska. Några dagar borde göra susen.

6

trist, nu önskar man att man toppfyllt sin tank, för det är väl ofta kondens som gör att det börjar rosta...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

7

Tackar för alla tips. Syra låter som en bra idé, men jag tror att man måste behandla tanken på något sätt efteråt, annars lär det bli lika igen. Länken som Robbanonline postade var en bra guide och de använde POR15:s tank-kit.

Johan_l: Min bil har stått ungefär ett år med 5 liter i tanken och när jag tömde ut innehållet i en balja var det säkert en halv deciliter vatten som fanns i bensinen.

8

Min tank i 53:an var total igenrostad och fylld med gammal Bensin "sörja". Gjorde ren den med hetvattenspruta om och om igen. Hade även nån giftigt, frätande, bra medel som ja inte vet va de var och han som hjälpte mig tyckte de var bäst så. Men kan ta reda på de åt dig om du vill? till sist fylldes den med diesel och fick stå med de i ca 3-4 dagar. Tanken vart ren och är åter monterad i bilen och funkar suveränt än!   ICQ/ag

En vacker dag ska jag också ha en Barndoor... Panel... eller de kan f..n regna med om de vill, vädret är inte huvudsaken.

9

På tal om gammal bensin så pratade jag med en på jobbet som snackade om att hans ventiler pajjat (ej VW) pga (trodde han) att soppan var 15 år gammal och som nån slags smet som sabbade styrningarna och kleggade igen annat... Låter lite osannolikt kan man tycka, men kan säkert vara värt tippa ut ev sörja ur en gammal tank...

Fan att mina bilar står med halv tank uppe hos bonden... ICQ/ac  Henrik, Mats fick förresten "din" gamla ghiaplats nere i fuktkällarn...

10

Jag köpte ett kitt från lokala MC affären. "gorilla-snor" kallade han det. Har en bild på kitet någonstans. tror jag betalde 300kr för dubbla satsen (god för 50liter har jag för mig) det var en en precleaner, sedan häll i ett par grabbnävar av rostfria muttrar/skruvar/brickor, skaka om och sedan häll i ett vitt trögflytande ämne... ytan blev ca en mm tjcok gummiliknande över hela tanken. Mycket nöjd.

11

Vill du se hur en tank behandlad med POR-15 Tank Sealer ser ut? Titta i min tank till Notchen, ligger på hyllan övanför kompressorn.

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

12

Du kan också prova med Strip-All, http://www.strip-all.com/se/ blir garanterat plåtren!

Buy the ticket, take the ride... - HST

13

Okej, då kör vi! Citronsyra inhandlad på ÖB och nu är tanken fylld med 30 liter blandat som 40 g citronsyra till en liter vatten. Ett POR-15 tankrenoveringskit är också beställt från Tyskland.

14

Update: Efter ett dygn kan man inte se någon större skillnad i tanken, förutom att citronsyran blivit lätt brunfärgad. Nu får den stå till tisdag innan jag kan kolla nästa gång.

15

Du skulle köpt Strip-All istället, då hade tanken vart blank som en spegel inuti efter ett dygn.

Buy the ticket, take the ride... - HST

16

Update: En vecka med citronsyra och det bruna i tanken försvann. Nu har jag börjar med POR15-behandlingen och just nu har jag blandat till Marine Clean (steg 1 av 3) som ligger och löser upp smuts i tanken.

17

blir tanken alltså målad på insidan eller? Tål färgen sen bensinen (inkl de procent etanol man numera blandar i som väl inte alltid är bäst för tex aluminium?).

18

johan_l skrev:

blir tanken alltså målad på insidan eller? Tål färgen sen bensinen (inkl de procent etanol man numera blandar i som väl inte alltid är bäst för tex aluminium?).

Man får en halvliter färg som man ska skvimpa runt för att täcka alla innerväggar och sedan hälla av överskottet. Den färgen ska tåla allt som man kan tänkas ha i tanken.

Nu har jag behandlat tanken med Metal Ready (steg 2 av 3) och jäklar vad fin den blev på insidan. Nu har jag riggat upp en kupevärmare för att torka upp insidan inför färgen.

19

Hmmm, kanske värt kosta på innan tanken blir rostig? Dyrt?

20

johan_l skrev:

Hmmm, kanske värt kosta på innan tanken blir rostig? Dyrt?

681 kronor inklusive frankt kostade kittet när jag köpte det via tyska eBay.

21

I går kväll körde jag det sista steget med själva POR15-behandlingen. Man häller i ca 4 dl färg i tanken, tejpar igen alla öppningar och vänder sedan runt tanken så att färgen täcker alla insidor. Sedan tappar man ut överflödig färg, ca 90% av vad man hällde i. Känns lite som slöseri, då färgen börjar härda så snart man öppnar burken och inte kan återanvändas.

Tips: Ha på gummihandskar, då färgen fastnar jättehårt på huden. Ask me how I know........

22 Senaste redigerad av michaelth (2011-11-03 20:16:34)

hur vet man att färgen täckt alla ytor?? spegel och ficklampa?? :rolleyes:kan man inte måla annat med den färgen??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

23

michaelth skrev:

hur vet man att färgen täckt alla ytor?? spegel och ficklampa?? :rolleyes:kan man inte måla annat med den färgen??

Man får helt enkelt hoppas på det bästa. Jag lyckades i alla fall täcka all ytor som jag kan se i min tank. Förmodligen skulle man kunna måla annat om man har det redo, men färgen är silver och det begränsar lite vad man kan använda den till.

Här är i alla fall ett foto ned i tanken.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_2279.JPG

Här är de tre olika medel som följde med i kit:et.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_2282.JPG