Nån som har koll på vilken årsmodell av bubbla som är bäst om man vill ta både motor och låda,tänkte sänka bilen och läste nånstans här att -68 och nyare bubblalåda skulle va grejen,passar även motorn från bubbla-68 och nyare isåfall?
Typ1 -64
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ2: Splitbuss » Vilken drivlina till splitbus?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Nån som har koll på vilken årsmodell av bubbla som är bäst om man vill ta både motor och låda,tänkte sänka bilen och läste nånstans här att -68 och nyare bubblalåda skulle va grejen,passar även motorn från bubbla-68 och nyare isåfall?
1300s + 1600 motor er bra...
Den största fördelen med att ta en motor efter 71 är att de har utflyttad oljekyl, grövre oljekanaler och dubbla reduceringar. Dessa vagnar är oftast (i Sverige) utrustade med fyrledad bakvagn. Därför är det tips som redan givits det optimala, då får du "rätt motor" och den bäst utväxlade lådan, dessa bilar är ovanliga dock. I andra hand gäller en låda från en 1500 osv. Men efter 67 ska det vara, för 68 kom de långa drivaxlarna.
Den kombon 1600 +låda från en 1300s har jag ståendes på mitt garagegolv 
Den största fördelen med att ta en motor efter 71 är att de har utflyttad oljekyl, grövre oljekanaler och dubbla reduceringar. Dessa vagnar är oftast (i Sverige) utrustade med fyrledad bakvagn. Därför är det tips som redan givits det optimala, då får du "rätt motor" och den bäst utväxlade lådan, dessa bilar är ovanliga dock. I andra hand gäller en låda från en 1500 osv. Men efter 67 ska det vara, för 68 kom de långa drivaxlarna.
Okej och hur långt upp i årena är bubblalåda och motor lämplig?men en baybuss från mitten av 70-talet är ingen vits att ta paketet ifrån?har den också straightaxle?många frågor
men annars får man ju inget veta hehe
Jag skulle hellre välja en låda med 4,125 i slutväxel, dvs inte 1300S som har 3,875. På fyran skiljer det väldigt lite då dess utväxling skiljer mellan dem men övriga växlar blir lägre.
3,875x0,93=3,60375 och 4,125x0,89=3,67125 blir det i total utväxling med de olika lådorna på fyran.
Det beror naturligtvis på hur bilen ska användas och vilken motor som väljs.
Ett par tankar bara.
Jag kör med sa och 1300 låda plus 1600ep i bussen och irs låda med märkbart högre utväxling och 1600dp i dubbelhytten. 1300lådan och enkelportaren är mkt trevligare i vardagskörning men kanske funkar den andra bättre för långturer, dvs motorväg -har ej provat än då dybbelhytten måste höjas för att gå att åka i och inte bara vara frän
. Förmodligen kommer jag irs konvetera en 1300swing låda till den iom att det blir mer profil på däcken. (Borde funka va?)
Vet ej vad det är för utväxling i siffror på nån av bussarna, -tycker det snackas mycket och testas lite... Samt att de flesta inte tar med däcken i uträkningen 
1300-lådorna har 4,375 i slutväxel så det blir en helt annan grej.
Om det är märkbar skillnad på utväxlingen så är nog inte båda lådorna från 1300.
Varför konvertera en sving till IRS när det finns färdiga med den utväxlingen?
Är det 1500 som har 4,125?
Jag drar tillbaka hela mitt tidigare uttalande, kom precis hem från en motorvägsfärd i bussen, behöver annan utväxling....
irslådan jag har i dubbelhytten vet jag ej var den kommer från men den har för hög slutväxel?, dvs den går för fort på samtliga växlar... men motorn i den är ganska fUKed som vissa säger så den får fixas först.
Lådor till 1300 har 4,375 och 15-1600 har 4,125 eller senare 3,875.
Tackar för alla tips,går ju att få reda på i princip allt på detta forum
suveränt
kee skrev:Den största fördelen med att ta en motor efter 71 är att de har utflyttad oljekyl, grövre oljekanaler och dubbla reduceringar. Dessa vagnar är oftast (i Sverige) utrustade med fyrledad bakvagn. Därför är det tips som redan givits det optimala, då får du "rätt motor" och den bäst utväxlade lådan, dessa bilar är ovanliga dock. I andra hand gäller en låda från en 1500 osv. Men efter 67 ska det vara, för 68 kom de långa drivaxlarna.
Okej och hur långt upp i årena är bubblalåda och motor lämplig?men en baybuss från mitten av 70-talet är ingen vits att ta paketet ifrån?har den också straightaxle?många frågor
men annars får man ju inget veta hehe
Det är ju inte samma sak, men det är klart det går. Om det ena är fiskburgare så är det andra hamburgare.
Enligt min åsikt så är bussbakvagnen bättre att ta delar ifrån än typ1-diton om man ska IRS:a som det blir frågan om när vi talar 70-talsbussar. Det som först stöttes i tråden var ju sk "straight axle"-konvertering, där man tar delarna från en folka med tvåledad bakvagn, men börjar man nosa på ämnet att ta delar från en sjuttiotalsbuss, då talar man om sk "IRS-konvertering" som innebär att man får en fyrledad bakvagn. Varför denna är bättre än bubblans bakvagn är för att den framförallt är rätt i avseenden om spårvidd, men även lådornas belastningskapacitet, samt bärarmarnas estetik (om man vill dra nörderiet till en långt gången nivå).
En fördel med busslåda, jämfört med bubbladito, är att det märks att busslådan är bättre utväxlad för bussen vid vanlig stadskörning. Det är jätteskönt att ligga på låga varv på motorväg med bubblalådan, men vid krypkörning på en parkering är busslådan mycket skönare. Du kan krypa runt på tvåan och motorn jobbar harmoniskt, med bubbalådan känns det som motorn gärna tar en paus genom att du kopplar ur/ växlar ner/ varvar upp då och då tex.
Lånar denna tråd lite ang en fråga med låda till en 72a bay. Hoppas det är okej.
Vilken S-A låda är bäst att ha i en Bay som det sitter en 2l insprutar i?
Tanken är att den ska gå bra efter motorväg.
Att bygga om bayen till Straight axle borde vara en del onödigt jobb. Sätt i en låda från en 1302 eller 1303 istället. Det är lättare. Du får slipa ur lådan en hel del för att få plats med stora svänghjulet.
Likaså borde du ta en så ny typ1 låda som möjligt, så att den har stödhylsan för urtrampningslagret. Stödhylsan är en ca 50mm lång hylsa som sitter runt utgående axel på växellådan.
Sedan måste du nog använda en startmotor från en automatbuss.
Jag vill inte gå ifrån topic i denna tråd med massa andra frågor och planer.
Det kommer troligen en projekt tråd sedan.
Men jag kommer i vilket fall smalna av och bygga om bakvagnen för att få plats med bredare bakhjul.
Och tänkte först köra med en 1303s låda.
Men sen så funkar det bra att köra swing låda i splitbussarna och avsmalna. Så tanken var att göra något liknande för att de ska bli lite mindre jobb med att korta hela irs lådan också.
Så som jag funderar just nu är om man ska få tag i en 1300s eller 1500 låda och stoppa i korta typ1 drivaxlarna.
Men sen är det just det du tog upp Demian om att de krävs en del ombyggnation på lådan för att platsa på en 2l typ4a.
Så det kanske finns någon annan låda och ev motor som passar bättre i mitt ändamål?
Tanken är iallafall att den ska gå bra efter motorväg.
Iallafall, tack för svaret Demian! 
Jag tycker nog inte att man ska ta så ny låda som möjligt då de tidigare IRS-lådorna med 4,125 i slutväxel får bättre utväxling på 1-2-3 för att knuffa iväg en tung buss, stödhylsan kom -71 så det är inget problem. Skillnaden på 4'an är som avhandlats tidigare mindre än 6% mellan de båda lådorna.
Men då borde man kanske satsa på en 1500 låda att ha till tvi-litaren?
Dels är de troligen något lättare att hitta en 1500 än en 1300s låda och just det att jag troligen kommer köra med s-a.
Fälgarna bak är iaf 7" breda och jag kommer troligen köra på 185/195-65 i profil eller liknande.
Som sagt vill jag att den ska gå bra efter motorväg, stadskörning kan jag leva med att den går "lite" sämre.
Men eftersom jag brukar pendla ca 11mil t-r på sommaren till jobbet så är skön motorväg något att föredra.
Sen vet jag inte om det har någon större betydelse, men kommer troligen slänga på större dubbla förgasare på motorn också och kanske lite annat gott i framtiden.
1500-1600 med ett väl fungerande förgasararrangeman, orginal är otroligt funkis!!!!!
Bubbla IRS -71 och framåt.
Drivaxlar med kortade ändar från Bay.
Breda däck går stick i stäv med komfort, så välj runt 195:or.
OM! du sen tycker utväxlingen inte lirar med ditt förmodade körsätt så montera högre eller lägre profil.
Du behöver inte bygga om någonting i bakvagnen mer än att kapa ur lite ur skärmkanten för att få plats med 235:or..........det borde räcka till vilken buss som helst, jo, man måsta anpassa fälgcentrum för att få fälgen att ligga rätt i hjulhuset, plättlätt med stålfälgar.
Om du ska köra S-A vore det kanske en idé att ta hela torrsionsröret från en splitbuss. Då får du ju gafflarna till lådan och en smalare bakvagn på köpet.
Fast en annan sak att tänka på, är att dom förmodligen flyttade torrsionsröret på bayarna 1972. Jag tror att svärden blev kortare då. Franke har väl bättre koll på den biten. Så det skulle innebära att hjulen hamnar för långt bak om man använder torrsionsrör från splitbuss eller bubblan.
Skulle du köra IRS, så är typ1 lådan smalare än busslådan och drivknutarna från typ1 och typ2 passar på varandras drivaxlar. Så vill du korta bakvagnen, så är det inga problem med drivaxeln. Då går det använda typ1 axeln som är kortare.
Vart inte svärden 23mm längre efter -72?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ2: Splitbuss » Vilken drivlina till splitbus?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.