1

Ploppade ut bakrutorna på splitbubbleliket idag. Det gick rätt lätt. Tänkte ta ut sidorutor och framruta som sitter med "modernt" callook-gummi, men det är ju av samma stuk som splitlisterna... Hur gör man för att inte knäcka rutan?

Bakrutorna var det bara att trycka innifrån samtidigt man krängde över gummit från insidan och utåt... Plopp, man behövde inte ta i alls mycket... Men fram och sidorutor har ju "mer gummi" och större och skörare rutor så...

(visste inte under vilken kategori denna fråga skulle ligga så... hamnade i babblet sålänge)

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

2

ska du spara gummit?

annars e det bästa och skonsammaste för rutan att skära ut listen..

3 Senaste redigerad av johan_l (2011-02-17 08:29:13)

vwfreak skrev:

ska du spara gummit?

annars e det bästa och skonsammaste för rutan att skära ut listen..

Splitlister är alla urtagna nu och satt ju i mitt splitlik. Callook sitter i en 53a kaross.

Jag ska spara gummit hade jag hoppats, callook och splitrutgummin är tillräckligt lika för att med min budget anse att jag inte ska köpa nytt... Tyvärr är ju splitgummin inte gratis...

Sidorutorna är "vanliga" rutor och splitrutorna och splitgummina ligger löst. Så sidorutorna är jag inte rädd om... Framrutan vill jag behålla, den är fin.

Men callookristens insida är rätt tunn och verkar lätt att fläka över. Men är det rätt metod att fläka inidan av gummilisten och trycka utåt, och hur gör man bäst för att inte knäcka rutan, hur mkt tål framrutan???

Jag ska försöka köpa glycerin och t-röd och försöka fräscha till splitlisterna tänkte jag...

4

Börja i nåt hörn och spraya in silicon så kommer den nog lite lättare, det har funkat för mig i alla fall

Ät gul snö, det kan vara öl.

5

yes uppblandat med vatten. försök pressa in under listen rikligt och ta det lugnt.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

6

yes lät bättre än silicon, ska ju kapa, svetsa in en splitbräda och sen lacka så...

7

johan_l skrev:

Sidorutorna är "vanliga" rutor och splitrutorna och splitgummina ligger löst. Så sidorutorna är jag inte rädd om... Framrutan vill jag behålla, den är fin.

Men callookristens insida är rätt tunn och verkar lätt att fläka över. Men är det rätt metod att fläka inidan av gummilisten och trycka utåt, och hur gör man bäst för att inte knäcka rutan, hur mkt tål framrutan???

Bak- och sidorutorna är härdade och tål det mesta utom att tappas i golvet. Framrutan är laminerad (om det inte är en jättegammal originalruta) och tål inte mycket innan man får sprickor.

8

HenrikL skrev:
johan_l skrev:

Bak- och sidorutorna är härdade och tål det mesta utom att tappas i golvet. Framrutan är laminerad (om det inte är en jättegammal originalruta) och tål inte mycket innan man får sprickor.

den är nog rätt gammal... kan mycket väl vara rutan som får ett runt "fönster" framför föraren om den spricker, dvs härdad och laminerad på nåt sätt... vore kul att se iofs... men inte värt en ny ruta... ICQ/ad

har för mig ett tips var att sparka på rutan innifrån med båda fötterna samtidigt... känns lite risky... men att det skulle vara bättre än att trycka hårt...

9

inte sparka utan trycka med fötterna o peta med en skruvmejsel på listen samtidigt, har du stenskott i framrutan så spricker den jäkligt lätt
skär sönder listen o köp ny list e ju lite billigare än en ny ruta

ålands volkswagen klubb på facebook

10

Ska kolla in både list och ruta och se om rutan är så bra att jag inte ska riskera den - om det är en felfri "äkta" sekurit från tidigt 50 tal är den väl värd att spara därför men kanske tveksam ur säkerhetsaspekt...

men "överlappet" på insidan på callook / split tycker jag per minne verkar mindre än den vanliga listen och bakrutorna poppade ut väldigt lätt så... kanske ska prova mkt försiktigt först och går det inte enkelt får jag väl skära listen...

11

tänkte bara rapportera resultat, för sökfunktionen...

var en jätteliten kant/överlapp på rutans insida så jag pillrade över kanten över plåten bit för bit och plötsligt så var i princip rutan lös (på slutet hade jag en medhjälpare på utsidan). Var rätt jobbigt bitvis att kränga den över kanten och man kännde ju att rutan åkte utåt men kändes inte som nån "kraft" som den böjdes med så...

iom att det är så lång sträcka list så räcker väl säkert överlappet att hålla in den...

vet inte om det är lika på "icke callook" lister, men detta var ju inga problem alls och inga kromlister man riskerar att böja...

En tidig 1951a ska inte ha nån kromlist i fram och jag vet inte hur mkt som skiljer en callooklist och en splitlist, tror splitlisterna är lite "tunnare" på utsidan, men får duga för mig...

12

Jag menade förstås teflonspray och inte siliconspray. Direkt livsfarligt med silicon  ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.