1

Sökte men hittade inget relaterat.

Jag behöver bort med bromstrummorna bak på min buss för byte av bromsbackar. Enligt Haynesboken ska det bara vara att lossa skruvarna, knacka runt den och dra av den.

Eller??

Jag har knackat och bankat och dragit och grejat men dom sitter där dom sitter..

Tips?

2

Värme och rost olja,,,på min satt dom som bara den,,,jag värmde ganska rejält,,öste på wd40,,så fick det stå till dagen efter,,då lossade dom fint,,

Typ 1 -58

3

Kan vara så att det är backarna som spökar... Prova att lossa på vajerspänningen och testa igen ICQ/ab

4

Ookej.. Jag får testa helt enkelt med värme och wd40...

Mjaa.. Nog snurrar trummorna runt fint och bra så det är nog inte backarna.. Men tack för tipset..

5 Senaste redigerad av Demian (2011-11-02 21:47:38)

Det kan ju vara att trummorna är slitna. Då blir det ju en kant i bromstrumman. Då fastnar backarna i den kanten, då man försöker få loss trumman.

Försök att sno bromstrumman medan du försöker dra av den. Om inte det går, så är det nog pga sliten bromstrumma. Då är det ju bara att släppa lite på bromsbackdspänningen.

Jag brukar slipa bort kanten med en vinkelslip då jag tagit bort trumman.

Lycka till!

6

Trummorna sitter alltid fastrostade på naven (2). Vad man kan göra är att slå en mindre skruvmejsel sned i en av hålen till 11mm bultarna (1), som håller trummorna på naven. Alltså, försök att slå skruvmejseln mellan trumman och navet. Samtidigt kan man slå på sidan av trummorna med en plast hammare. Trumman behöver bara komma loss från navets kanten (2). Vid återmontering, rengör naven och innerkanten av trummorna (2) och smörja lite kopparpasta på naven (2).
http://i43.tinypic.com/npgb3d.jpg

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !