1

Kom att tänka på en sak, hur pass ovanlig är en split-högtakare?
Det dräller ju inte direkt av dessa ful/snygga-skapelser..?
Visst tillverkades dessa av VW själva?
Vilka årsmodeller av dessa finns?

Kan inte mycket...

2

De är ovanliga, ja. Mycket beroende på att de kostade en hel del mer. Högtaksmodellen introducerades av VW 1960.

Det finns avarter på högtakare som inte Vw tillverkat.

Detta är Volksvagens egna högtakare:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/329641.jpg

Min personliga åsikt är att de är asballa, praktiska, samtidigt opraktiska. Stort innerutrymme, men kräver rejäla garage, man kan ofta inte parkera i parkeringsgarage samt att de torde vara grymt vindkänsliga och ha dåliga prestanda. De flesta högtakare av splittbussmodell, jag sett i Sverige har varit någon form av "efterkonstruktion".

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Otympliga är väl det minsta man kan säga om dom! Haha!  ICQ/ag
Brukar det vara någon skillnad på "efterproducerade" högtakare jämfört med orginal-bilar?

Kan inte mycket...

4

Joo, de efterproducerade är oftast inte lika snygga/välbyggda, men kan vara nog så ovanliga för det (svenska Glaab bussarna tex)

Sen glömde Kee, som ofta brukar räkna bensinnotor för att motivera hobbybruket, dessa är nog bra törstiga/långsamma också, men väldigt coola!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

5

Okej, så man ska alltså helst ha en orginal högtakare!  ICQ/ag
Att dom drar mycket soppa och går sakta (går någon orginal gammal vw fort?  ICQ/ad )
kan man ju förstå, taket lär ju ta upp en hel del vind om man säger så  Default/lol

Kan inte mycket...

6

50 split skrev:

Sen glömde Kee, som ofta brukar räkna bensinnotor för att motivera hobbybruket, dessa är nog bra törstiga/långsamma också, men väldigt coola!

Häckla mig för min ekonomi, gör det bara... ICQ/ac

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

"Men det är glädjefyllda mil" appropå bensinförbrukning ICQ/ad

8

kee skrev:
50 split skrev:

Sen glömde Kee, som ofta brukar räkna bensinnotor för att motivera hobbybruket, dessa är nog bra törstiga/långsamma också, men väldigt coola!

Häckla mig för min ekonomi, gör det bara... ICQ/ac


Det gör jag verkligen inte, jag tänker ju bara i dina banor ICQ/ad (gissar att du slutat plugga å börjat jobba, eller)

Jag har/haft också dålig ekonomi, och fått prioritera vilka träffar jag ska åka till / inte kunna åka till.



Man måste bara komma ihåg att buss generellt är dyrare att köra än en typ 1a och att en högtakare (förmodligen) är dyrare att köra än en "vanlig" buss.


Dock ska sägas att vw originalhögtakare av splitmodell är ytterst ovanlig i sverige, och att hittar du en, med rätt prislapp är det nog läge att slå till, för det är väldigt långt mellan dem. Olika karossformer finns ju också, såsom panel, panel med saleflap camper etc, vet inte om den vw hk har är enda i sverige, men inte många flera iallafall, visst ja, vw veteranerna har ju en också, men det är ju dessutom en BD

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

9

Enligt kee så introduce[*][/*]rades ju dessa 1960 av vw, hur kan det då finnas en BD? Iofs så kanske det är en efterproducerad högtakare?
Ja, att dessa är ovanliga förstår jag, man ser ju dom inte alltför ofta!  ICQ/ae
Får se om bilen jag fått nys om är något att ha då, vore ju onekligen häftigt!  ICQ/ag

Kan inte mycket...

10

Den är en spec (flygspaning tror jag) försvars BD, så den är förmodligen den enda i sitt slag, vet dock ej om vw gjorde denna själva eller om det var någon karosseribyggare.

Lycka till!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

11

Ett äkta växthus är det, flygspanar'n, sambamodellerna är bara wanna-bes ICQ/ae

Ät gul snö, det kan vara öl.

12

Jag kan ju informera lite om VWHK:s klubbuss, modell 213 högtakare. Det är en 65:a med 1500 originalmotor, öppningsbar sida med disk, diagonaldäck med vita sidor och 230 cm hög. Den är gravt vindkänslig och man får garanterat höknacke och brottararmar när man kör den. Den beställdes ny av Stockholms stad 1965 som använde den till en början som mobil turistinformation vid Finlandsfärjorna och var utrustad med mobiltelefon. Vi brukar köra runt 30 mil mellan tankningarna så den drar 1,3-1,4 l/m vid 80 km/tim. Bussen är även utrustad med drag och det har hänt att vi hängt på en Combi Camper bakom men då blir det segt.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

13

http://61dc.com/wp-content/uploads/2008/02/hiroof.jpg

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

http://61dc.com/wp-content/uploads/2008/02/crepe-bus.jpg

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

http://www.vintagebus.com/image/highroof.jpg

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

http://i27.photobucket.com/albums/c160/ingenbremser/67panel003.jpg
ICQ/ad

No one is completely useless. They can always be held up as a bad example

17

Just ja! Den där gröna var ju till salu här för ett tag sen!
Hur mycket gick den för? Årsm?  ICQ/ae

Satt faktiskt och slösurfade lite på TS och hittade en hel tråd om highroofs! Fanns en hel del trevliga bussar där vill jag lova  ICQ/ae

Kan inte mycket...

18

Undrar just hur mycket jobb det är att bygga sig en fejkhögtakare? Mycket skrik för lite ull kanske, men fundera kan man ju...

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

19

Högtakare is da shit

Medlem i Halmstad Luftkühlers

20

den grønne ble ikke solgt, den står hjemme hos meg å venter på ny eier enda den ICQ/ag
http://i27.photobucket.com/albums/c160/ingenbremser/67panel001.jpg
http://i27.photobucket.com/albums/c160/ingenbremser/67panel004.jpg
http://i27.photobucket.com/albums/c160/ingenbremser/67panel005.jpg

No one is completely useless. They can always be held up as a bad example

21

nisslars skrev:

Jag kan ju informera lite om VWHK:s klubbuss, modell 213 högtakare. Det är en 65:a med 1500 originalmotor, öppningsbar sida med disk, diagonaldäck med vita sidor och 230 cm hög. Den är gravt vindkänslig och man får garanterat höknacke och brottararmar när man kör den. Den beställdes ny av Stockholms stad 1965 som använde den till en början som mobil turistinformation vid Finlandsfärjorna och var utrustad med mobiltelefon. Vi brukar köra runt 30 mil mellan tankningarna så den drar 1,3-1,4 l/m vid 80 km/tim. Bussen är även utrustad med drag och det har hänt att vi hängt på en Combi Camper bakom men då blir det segt.

Där ser man! Tycker personligen inte soppaförbrukningen var speciellt hög på den bussen trots den mycket o-aerodynamiska formen! Min erfarenhet om soppaförbrukning är runt 1 l/mil i 80 blås med en "vanlig" buss utrustad med 1600 DP...
Måste vara spännande att köra när vinden börjar tillta  ICQ/ad

Kan inte mycket...

22 Senaste redigerad av nisslars (2011-10-31 15:37:59)

NickeNyfiken skrev:
nisslars skrev:

Jag kan ju informera lite om VWHK:s klubbuss, modell 213 högtakare. Det är en 65:a med 1500 originalmotor, öppningsbar sida med disk, diagonaldäck med vita sidor och 230 cm hög. Den är gravt vindkänslig och man får garanterat höknacke och brottararmar när man kör den. Den beställdes ny av Stockholms stad 1965 som använde den till en början som mobil turistinformation vid Finlandsfärjorna och var utrustad med mobiltelefon. Vi brukar köra runt 30 mil mellan tankningarna så den drar 1,3-1,4 l/m vid 80 km/tim. Bussen är även utrustad med drag och det har hänt att vi hängt på en Combi Camper bakom men då blir det segt.

Där ser man! Tycker personligen inte soppaförbrukningen var speciellt hög på den bussen trots den mycket o-aerodynamiska formen! Min erfarenhet om soppaförbrukning är runt 1 l/mil i 80 blås med en "vanlig" buss utrustad med 1600 DP...
Måste vara spännande att köra när vinden börjar tillta  ICQ/ad

Spännande är väl det minsta man kan säga. Vid skaplig vind ligger man och blåhåller mot dikeskanten för att i nästa ögonblick, när vinden släpper, ligga i bästa fall efter mittlinjen eller i lite mer skrämmande fall i motsatta filen.  Efter ett tiotal mils körning när knogarna är helt vita brukar känslan infinna sig och man kan t.o.m. släppa ena handen från ratten och skaka ner lite blod. Diagonaldäcken gör mycket till den usla väghållningen, men det är för snyggt för att byta till radial. ICQ/ab

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

23

Jag lägger in en par bilder på VWHK´s bussen och Flygspanar´n åxå då för att belysa det svenska i den här tråden! ICQ/ad

Samt Rustas pärla till buss !

Post's attachments

Spanar´n.JPG, 242.96 kb, 976 x 1296
Spanar´n.JPG 242.96 kb, 157 downloads since 2011-10-31 

VWHKBussen.JPG, 304.49 kb, 1296 x 976
VWHKBussen.JPG 304.49 kb, 197 downloads since 2011-10-31 

You´ll never know...