Tack för alla uppmuntrande kommentarer!
Då var det äntligen dags för den beryktade flytten!
2006 skulle jag och min blivande sambo flytta ihop till ett hus som vi köpt.
Och givetvis blev det lite problem med att få 50a delarna att flytta på sig utan att äventyra karossdelarnas väl och ve.
Då karossen delats i mindre delar för att kunna stuvas in i en grannes lada under vintern 2005-06 så var det dags att göra något drastiskt! Vi behövde en donatorbuss för att få tillgång till vissa vitala delar.
Thomas hade känningar på en 53a Barndoor som bara stod till ingen nytta och ingen som tidigare visat intresse för den trots att den var känd av flera VW nissar.
Thomas gjorde upp med ägaren att vi ville köpa den för det facila priset som motsvarade ¼ av vad vi gav för 50an, så det var helt OK
Här är en bild på donatorbussen som den stod bakom ett garage i Mantorpstrakten

Som sagt, jag hade delat karossen i flera delar då den inte hängde ihop så vidare bra någonstans.
Vilket gjorde jobbet med att skrapa bort all tjärklistrad isolering från karossens insidor lite smidigare. Snacka om djävulskt jobbigt det var! Men med lite tålamod, morakniv, avfettning och trasor så gick det bra.

Och såhär trevligt blev resultatet! Kolla in hålet i taket för den 7m rostfria skorstenen!!

Karossidan som den såg ut före

Och rengjord samt några utbytta förstärkningsprofiler som hade rostat sönder/bort

Jag hittade ingen bra bild på den högra lite kortare karossidan men den fick samma behandling den med.
Nu är det ju så att på våren 1951 så upptäckte Scania Vabis att vi hade vänstertrafik i Sverige och samtidigt konstaterade att bussarna dom lurat på oss Svenskar hade sidolastdörrarna på ”fel” sida för att trafiksäkert kunna lasta och lossa gods vid trotoarkanten.
Detta gjorde ju att vi var tvungna att se till att donatorbussen kunde anpassas till sitt uppdrag.
Vi började med att kapa bort karossidorna från 53an hela vägen upp till dropplisten.

Och efter lite trixande samt byte av den vänstra B-stolpen så punktade vi fast karossidan på dess nya hem.

Nästa dag var det dags att göra plats för den högra sidan.

Observera att de enda plåtbitarna från 53an som vi kommer att använda för den slutgiltiga karossen är: Dropplisten samt ca 5-6 cm upp på taket för att kunna fälla in 50ans tak ordentligt.
D-stolpen? Den som sitter ihop med motorrums väggen (torpedvägg) hatthylla samt hjulhusen med mellanplåt.
Stolparna vid motorluckan är 50ans original som vi lagat upp.
Nog om detta så länge, här har vi fått dit högersidan.

Och som den skarpögde ser så har det lagats med lite NOS-delar. En ny C-stolpe gör ju inte ont när den som skulle varit där var borta sedan länge.
Sedan plockade vi vidare och hängde på lite mer karossdelar för att få lite mer känsla av att det faktiskt är en 50a som vi har.

Nu är 50an redo för att kunna flyttas utan att skadas, vilket var riktigt trevligt!
Kolla in detta! Det ser ju nästan orört ut!

När vi ändå var på G så plockade vi in lite grejer i motorrummet såsom tank och staget för det stående reservhjulet, Observera att staget bara är ditloppat lite lätt, för vi vet ju vad som komma skall! Men trevligt för motivationen är det allt……..

Efter flytten till Sala så fick den stackars bussen stå ute hela vintern. Jag vet det är inge bra men alternativen var inte fler just då.
De som sett den i detta skick och förundrats hur i hela världen detta ska sluta……får precis som vi, fundera ett tag till.

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet