1

Hej!
Har sökt runt både på google och här på forumet, om jag missat någon tråd är det bara att länka. ICQ/ab

Min fjärde växel har ibland förmågan att hoppa ur, huvudsakligen under acceleration tror jag.
Vad kan detta bero på, vad bör man kolla, och vad är det som gör att sådant slitage uppstår? Är det för att man växlar ned när man kanske inte har perfekt hastighet mellan växellåda och motor? Den ska väl vara synkroniserad men jag har inte riktigt koll på allt detta.
Bubblan är en 1969 1300 med 1600-motor.

Tack på förhand!

2

Mjuka växellådsfästen kan ge dessa egenskaper, men även en sliten växellåda (heter det spärrkulor/fjädrar?) deltar nog i detta spel.
De mjuka växellådsfästena gör att lådan rör sig vid acceleration motorbromsning, och då kan växlar hoppa ur eftersom växelstång/växelspak är fixerade i ramtunneln.

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

3

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Mjuka växellådsfästen kan ge dessa egenskaper, men även en sliten växellåda (heter det spärrkulor/fjädrar?) deltar nog i detta spel.
De mjuka växellådsfästena gör att lådan rör sig vid acceleration motorbromsning, och då kan växlar hoppa ur eftersom växelstång/växelspak är fixerade i ramtunneln.

Vilket av detta betyder att jag ska byta hela växellådan, och vilket skulle betyda att jag kanske "bara" behöver plocka ur växellådan och byta lite mindre delar?

4

du kan prova byta bara växelåds fästen, men det är i i princip samma jobb iom att man måste ut med motorn för att komma åt de bakre kuddarna som sitter skruvade innuti sprängkåpan....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

5

Samma bekymmer som dig har jag haft, tappade 4a:n när jag gasade på...

Jag bytte främre o bakre växellådsfästena,checkade även växelförar kopplingen men det hjälpte inte så det blev lådbyte fungerade perfekt efter det.

Ett sätt  att checka växellådsfästena är om du står bakom bilen och avgaspiporna hänger nedåt..

//micke

If it sounds good it is good!

6

När fyran hoppar ur har det oftast blivit för stort spel på fyrans växel så den flyttar sig så slidern hoppar ur. Hur som helst måste lådan ur och fixas. Då passar man på och byter alla fästen.

7

Finns det något annat som kan förstöras om jag fortsätter köra på det här tills jag fixat det, eller bör jag låta bilen stå?

8

Ja,det brukar vara som Landelius säger..Inget ovanligt fel heller. Fortsätter du att köra så kommer 4:an att hoppa ur lättare och oftare,men inget annat brukar hända.

9

Lånar tråden lite, om det är okej, istället för att starta en helt ny.
Jag har problem med att backen hoppar ur. Eller, snarare att den aldrig riktigt läggs i. Får hålla i växelspaken för kung och fosterland, ändå börjar den skorra och hoppa ur om jag inte backar med snigelfart.

Kan det vara samma fel? Eller finns det (håller tummarna) enklare lösningar? ICQ/ab
En kompis pratade om nån växelspak som skulle kunna trolla?

Sebastian från Sala.

10

SebbeSula skrev:

Lånar tråden lite, om det är okej, istället för att starta en helt ny.
Jag har problem med att backen hoppar ur. Eller, snarare att den aldrig riktigt läggs i. Får hålla i växelspaken för kung och fosterland, ändå börjar den skorra och hoppa ur om jag inte backar med snigelfart.

Kan det vara samma fel? Eller finns det (håller tummarna) enklare lösningar? ICQ/ab
En kompis pratade om nån växelspak som skulle kunna trolla?

Det kan vara backdrevet som inte vill vara med längre..Inte så lätt att fixa heller om det nu är det felet..