1

Är där någon som vet hur solluckan på Bay-bussar funkar?!
Min sitter fast och jag vet inte hur man ska gå tillväga alls för att få loss den...

Jag är rädd att dra sönder mer än nödvändigt om jag går loss utan att kolla upp vad att tänka på.

Någon som har tips, ideér eller rentav bilder på hur det ska se ut eller hur man bör göra?

-Hmmm...

2

det kanske inte hjälper så mycket med hittade en sprängskiss här->  http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=348111

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/535626.jpg

3

Bra där!

Tack för den länken!

4

Det underlättar nog om man är två. En vrider på veven och en slår försiktigt ner luckan i bakkant. Blir vajrarna skadade har man problem. Eftersom luckan är så lång kan man inte ta vajrar från någon annan bilmodell. Övrigt är väl Golde om jag minns rätt och då finns en del att köpa nytt.

[

5

Lossa innertaket i framkant (sitter med clips, dra försiktigt rakt mer)  på luckan och dra det bakåt. När du gjort det så ser du de fjäderbelastade armarna som vajrarna sitter på strax framför bakre hörnen, där sitter en M5 mutter som man lossar så man kan dra armen mot mitten av bussen och haka av den, efter det kan man lyfta luckan i bakkant och vrida den lite så de främre glidskorna hoppar av skenorna. Det kan vara lite otympligt så ta gärna hjälp av en polare.

6 Senaste redigerad av Nisse (2011-10-30 18:55:54)

-HA HA HAAA!

Jag fick opp den!

...sa flickan.

Det går trögt och jävligt, men det FUNKAR!
Då ser vi fram emot en solig sommar med vinden i håret!

7 Senaste redigerad av Fritz (Ö.L) (2011-10-30 18:52:29)

Grattis!
Om du är längre än 150cm så får du vinden i nacken, bara så du vet. ICQ/ag    Plocka isär allting och rengör ordentligt, det är värt det. Om det lilla blecket (nr7 på ETKAbilden ovan) som håller vajrarna mot drevet är slitet så sitter det även på Golf 1 och 2 med taklucka.

8

Jag har dock lite problem med att luckan inte riktigt vill stänga sig helt.

Bussen hade fått en takbjälke över sig, och jag tror att det blivit lite intryckt liksom...

Är det någon grej därinne som ska göra så att luckan åker uppåt sista biten innan den stänger sig?
Isåfall har nog den delen fått sig en liten kyss...

Hur fan kommer man isåfall åt att fixa det?!

-Hmmm...

9

Lossa ner innertaket i luckan, så ser du hur allt fungerar. Längst bak på vajrarna sitter armarna jag skrev om, det är de som lyfter upp luckan.

10 Senaste redigerad av Nisse (2011-10-30 20:40:10)

Jag var nyss ute och kollade;

Hur får jag ner innertaket på luckan?!

Jag kommer ju åt att lossa i framkant, men sedan går ju kanterna liksom ovanför hål-ramen..??
Innertaket är liksom två-tre centimeter för stort för att kunna komma ner...

-Eller?!

11

Man skjuter det bakåt, in mellan ytterplåten och innertaket. Det glider i ett spår i aluprofilerna som vajrarna går i. För att få ur innertaket måste man demontera själva luckan.

12

-AHA!
Då får jag springa ut igen...

ICQ/ab

13

-Jajjamän!
Det funkade!

Nu såg jag de omtalade armarna.
Verkar ha klarat sig trots allt.
Jag tror att det är kanten runt luckan som fått sig en liten massering av takbalken som rasade på bussen.
Kanten har liksom tryckts in lite, varpå luckan sitter väldigt tight just där.
Det är nog därför det kärvar så förskräckligt.

Har du några andra tips på att få bättre snurr på mekanismen på soltaket?
Hur bör man smörja? Med vad? Man är ju livrädd att vajrarna ska gå av. -För trögt går det!
Läste någonstans att fett INTE var bra i det här sammanhanget(?)

Du verkar ju ha svar på det mesta runt det här, så jag fortsätter väl att kasta ut frågor i ämnet!  ICQ/ab

-Kanske någon annan också lär sig nåt på köpet!

14

Jag demonterade allt som hade med takluckan att göra och rengjorde allt ordentligt. När jag monterade mekanismen igen så smörjde jag vajrarna och drevet med nån teflonolja på spray vi hade på jobbet, om det va rätt eller fel vet jag inte men det har funkat bra hittills.
Att en vajer skulle gå av tror jag inte är så troligt, däremot så kan man nöta ut spiralen på den eller drevet. Det finns att köpa nya vajrar så det är inte hela världen, men de kostar ju ca 2000-2500 kr.

15

Fritz (Ö.L) skrev:

men de kostar ju ca 2000-2500 kr.

Då låter jag bli att behöva byta...