http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=486108
http://www.youtube.com/user/barndoorbarnfind
Jag försöker bara mig själv, men inte inför barnen!
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ2: Splitbuss » 50
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=486108
Där ser man!!!
Å vem är att gratulera till detta utsökta fynd?
En av de första med liggande reserv 
Läcker Kleinbus!
Skulle vara riktigt kul att göra ett studiebesök hos dom....
Där ser man!!!
![]()
Å vem är att gratulera till detta utsökta fynd?![]()
En av de första med liggande reserv
Bröderna Svanberg. Sjukt fin samling gammalt skrot 
Hur slutade historien med den där bussen egentligen då den var på tapeten för ett par år sedan?
Den var väl stulen ett tag? Och sen påstod vissa att det var en 51a
Hej,
Har nyss provat ge en bakgrunds info på Samba forumet på svängelska.
Kortfattat var väl problemet med den "stulna" bussen, det klassiska, att markägarna gav bort bussen till två olika personer samtidigt. Alt att de inte trodde den som fått den först skulle ha den. Iaf när den som trodde att bussen stulits förstod hur det låg till gjordes inget mer åt saken.
Den "nya" ägaren ville försöka byta åt sig en fungerande oval bubbla av den andre men han tyckte inte bussen var värd så mycket.
I sommras kontaktade ägaren oss och frågade om vi kunde tänka oss att byta bort en lyxbuss. Svårt att tacka nej då man erbjuds en 50:a Barndoor varför han bytte till sig vår blåvita lyx 65a och en vanlig splitbuss. (bägge objekt)
Som ni ser saknas mycket, den är bucklig och rost finns. Men ambitionen är att den ska hård prioriteras. Har ni passande delar, råd och dåd hur vi ska gå till väga för att få ut den på vägen igen är vi mycket tacksamma för hjälp. 
Har ni vägarna förbi norra Jämtland är ni också alltid välkomna på studiebesök!
Mvh/B
076-1137676
Jisses! 
Härligt att ni ska prioritera denna
Jag tycker nog precis som Thomas L i denna fråga! Skapa en åkbar/besiktningsbar buss först för att sedan ta ställning till hur ni vill fortsätta.
Bolla gärna med Thomas eller med mig om det är en massa frågetecken/detaljproblem, då det skiljer en hel del mot nyare Barndoors.
Den där bussen fick jag också ! Innan bägge dom andra!I mina ögon är den inte stulen!Först till kvarn. Grattis till bussen. 
Hur ser den ut under? Ser ju ut att vara rust free! typ 
så farbror sven har en lyxbuss nudå? 
@ Bengt: Absolut! Önskar jag hade en tiondel av ert kunnande. Pratat länge med Thomas i dag. Hör av mig!
@ Andersson: Tack! Oj där ser man, Har du bilder, info eller kanske vet var delar tagit vägen är jag mycket intresserad som du förstår.
@ vwfan: Nja, allt är väl relativt, eftersom den saknar axlar så finns det rost, men den sitter ju ihop. Ska lägga upp lite bilder framöver. Inga tidiga axlar till salu/byte? 
@ marcus: Nej, farbror Sven var ju den som tyvärr gick relativt lottlös ur den här historien. Han har lovat att jag ska få byta åt mig ID-skylten. ( får väl betala/byta bra för den) Skulle bli övrlycklig om han vet var bakluckan och baklysena tagit vägen också, ( de är ju kvar på bilderna som de har tagit) Dessa kan jag också ge en hel del för...
Det är den andre mannen, han som hämtade bussen först, som numera har en lyxbuss och en vanlig splitbuss...
Har ni uppdaterat er hemsida nu? Den är riktigt bra och kul att läsa om alla era bilar
Hör av er ni! En osynkad busslåda utan reduktioner har jag.
Alltid roligt att följa er bravader Björn. Passerar er ofta men har av oförklarlig anledning aldrig stannat och knackat på.
Det skall det bli ändring på.
Lycka till med renoveringen.
/C. Nordin
jag har en låda med reduktioner, låd nr:88627, kanske för ny för er...
@ Vwgöran, Tyvärr har jag inte hunnit med sidan på länge, Ska åtminstonde försöka lägga in det nya+ bilder på den.
@ Bengt, Det ska vi göra, Mkt Intressant!
@ Opec /Nordin , Tack! Du är välkommen!
@ tommyw, Vi får kolla hur landet ligger, åtekommer när jag vet mer. 
jag har en låda med reduktioner, låd nr:88627, kanske för ny för er...
Med ett så lågt nummer blir det ju en -48a låda :-)
Men troligen så är detta nummer ett KD eller KDS nummer? Alltså en renoverad låda.
För det är väl en osynkad som du nämner?
Originalnummret sitter nog stansat på något annat ställe?
På mina lådor så har det stansats på lite olika ställen, dels på "platån" vid startmotorn, och på en annan längs med skarven mellan lådhalvorna i höjd med drivaxlarna, och på en på andra sidan....
Så det har inte varit så självklart var siffrorna suttit.
Eller så ska vi skeeeena iväg lite med fantasier!!!
Tänk om det är rester från prototypBarndoor!! Självklart så tog dom en testrunda upp till norra Sverige för att kolla hur Det var med värmen i dessa fantastiska fordon. När generalraset skedde så lämnades en vagn kvar i en lada för att hämtas upp vid ett senare tillfälle.
Men eftersom det aldrig blev några fler köldtester i Volkswagens regi! Så blev den stående och tillslut så tröttnade bonden på åbäket och körde ut den i skogen, där den snabbt blev slaktad av byns innevånare....
Man vet aldrig?? -;)
Eller så ska vi skeeeena iväg lite med fantasier!!!
Tänk om det är rester från prototypBarndoor!! Självklart så tog dom en testrunda upp till norra Sverige för att kolla hur Det var med värmen i dessa fantastiska fordon. När generalraset skedde så lämnades en vagn kvar i en lada för att hämtas upp vid ett senare tillfälle.
Men eftersom det aldrig blev några fler köldtester i Volkswagens regi! Så blev den stående och tillslut så tröttnade bonden på åbäket och körde ut den i skogen, där den snabbt blev slaktad av byns innevånare....Man vet aldrig?? -;)

Den var väl stulen ett tag? Och sen påstod vissa att det var en 51a
Vi dividerade om att det borde vara en 51:a då den hade lastrumsdörrarna på vänstersidan.
Jag med flera trodde att Wolfsburg började tillverka bussar med dörrar på vänstersidan först då.
Om man kollar på de 50:or/tidiga 51 som finns i Sverige, så har alla till och med Englunds tidiga 51:a, lastrumsdörrarna på högersidan. Bengts 51:a är tillverkad strax efter Englunds och den har lastrumsdörrarna på vänster sidan.
Det finns en fd svensk panel som är tillverkad mellan Englunds och Bengts. Det skulle vara världens tidigaste dubbeldörr, men det visade sig efteråt att den fick sina lastdörrar på vänstersidan efter att den lämnat Wolfsburg.
Det skulle vara intressant att se vad ursprungsbeviset från Wolfburg säger om den här bussen. Det skulle ju kunna vara att
den är ombyggd.
Om det nu är original, så vore det intressant att veta varför inte fler tidiga bussar har det. Efter januari -51 har ju i princip alla svensksålda bussar dörrarna på vänster.
T o m Englunds som är en gammal taxi/skolbuss har dom på högersidan. Hade det varit möjligt hade den nog beställts med vänsterdörrar kan jag tycka.
Nån mer som har några spekulationer om det?
Det syns på bilderna att denna trevliga 50a Klein är ombyggd...
Det syns på bilderna att denna trevliga 50a Klein är ombyggd...
Ser ju onekligen punktad ut, på insidan när man studerar bilderna.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ2: Splitbuss » 50
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.