Jag har en 1776cc motor som det sitter en Holly bugspray förgasare på just nu.
Det jag fundera på är att byta ut denna mot dubbla Solex 32or som ligger i garaget eller renovera Hollyn?
Det jag är ute efter är en driftsäker "bus" motor.
Vilket val borde passa bästa till min 1776cc?
Dubbelförgasare är i princip alltid bättre än enkelförgasare, men en 1776 motor är värd bättre förgasare än Solex 32:or.
Den gick faktiskt bra friskt med Hollyn innan den började "läcka", har renoveringssatts till Hollyn hemma och Solexarna är renoverade.
Har tyvärr ingen budget att köpa förgasare för nu.
Skall jag köpa några nya ska det vara på riktigt, vilket inte passar just nu
Därför tänkte jag vad som skulle passa bäst tills vidare.
Dubbelförgasare är i princip alltid bättre än enkelförgasare, men en 1776 motor är värd bättre förgasare än Solex 32:or.
Övrig spec på motorn?
Ali G
Jag har tyvärr inte så mycket information om motorns "insida" men det förra ägaren nämnde var att det satt en annan kam i.
Mer än så vet jag inte tyvärr..
Övrig spec på motorn?
Då är det inte lätt att lämna något råd. Kan ju sitta vilka toppar och vilken kam som helst, i princip.
Av de val du anger så skulle jag gå på Solexarna men det är ju fullt möjligt att även de är mycket för små för din kombo.
Om det sitter en W110 och 044-toppar så behöver du dubbla Weber eller Dellorto 40 för att svara upp men då har du å andra sidan en bit över 120 hk.
Om motorn är driftsäker beror inte på förgasarna utan hur noga motorbyggaren har varit.
Ali G
Okej, tack för svaret. Jag ska öppna motorn nu under vinter, så får se vad jag hittar där inne.
Ursäkta en ovetande, är inte så hemma på bubbla delar ännu.
Står det på topparn om det är 044or eller kan man se det på något annat sätt?
Vad menar du med W110?
Då är det inte lätt att lämna något råd. Kan ju sitta vilka toppar och vilken kam som helst, i princip.
Av de val du anger så skulle jag gå på Solexarna men det är ju fullt möjligt att även de är mycket för små för din kombo.
Om det sitter en W110 och 044-toppar så behöver du dubbla Weber eller Dellorto 40 för att svara upp men då har du å andra sidan en bit över 120 hk.
Om motorn är driftsäker beror inte på förgasarna utan hur noga motorbyggaren har varit.
Det ska stå innanför ventilkåporna. det är eftermarknadstoppar från CB Performance så det står CB oxå.
W110 är en kam tillverkad av Engel. En kam som många ser som instegskam men är rätt elak i ramperna (lyfter och stänger snabbt) och kräver därför väldigt hårda ventilfjädrar.
Ali G
Okej, tack för kalas info!
Jag har enkelportad topp vilket lär betyda närmast en orginaltopp?
Hoppas på att plocka toppen under helgen.
Det ska stå innanför ventilkåporna. det är eftermarknadstoppar från CB Performance så det står CB oxå.
W110 är en kam tillverkad av Engel. En kam som många ser som instegskam men är rätt elak i ramperna (lyfter och stänger snabbt) och kräver därför väldigt hårda ventilfjädrar.
Då är det nog originaltopar på den. Man blir lite nyfiken på vilken kam man valt, speciellt om de topparna inte är portade. 
Ali G
Jag updaterar med info när jag börjat lyfta på grejerna!
Då är det nog originaltopar på den. Man blir lite nyfiken på vilken kam man valt, speciellt om de topparna inte är portade.
