1

Önskar ett snabbt svar om Porsche 914 toppar har större ventiler än orginal buss 2 liters toppar

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

2

Det beror på vilken motor det är. 914 2.0L har störst ventiler av alla typ4!

Mera känd som jb...

3 Senaste redigerad av Nobbe (2011-10-23 19:38:20)

1.8 är samma vad jag vet , men 2l topparna är eftertraktade tror det diffar mer än bara ventiler
Exvis har jag för mig stiften sitter i lite bättre vinkel och de är 3 bultade insug....

Sen tror jag buss 1.8 förgasar maskiner hadde fetare ventiler de med...

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

4

Nobbe skrev:

Sen tror jag buss 1.8 förgasar maskiner hadde fetare ventiler de med...

Det är enligt Demian inte sant. Han får gärna flika in vad han kommit fram till när han besöker forumet vid nästa tillfälle. Misstänker att det kan dröja så jag lägger in detta OBS:et redan nu.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5 Senaste redigerad av Demian (2011-10-23 21:30:56)

kee skrev:
Nobbe skrev:

Sen tror jag buss 1.8 förgasar maskiner hadde fetare ventiler de med...

Det är enligt Demian inte sant. Han får gärna flika in vad han kommit fram till när han besöker forumet vid nästa tillfälle. Misstänker att det kan dröja så jag lägger in detta OBS:et redan nu.

Nu var jag snabb ICQ/ab

Här har du en bra länk.

http://www.tunacan.net/t4/tour/heads.shtml

Men den gäller amerikanska motorer. Det står bla att alla 1,8 liters motorer har 41/34 ventiler och att det satt 1,8 insprutare i bussarna och det gjorde det ju inte på den svenska marknaden.

Likaså har jag en original verkstadshandsbok från 1975 och där står det att 1,8 bussmotorerna i Sverige hade 39/33.

Så jag tror att det endast var de med insprutning som hade de större ventilerna. Dvs 411/412 i Sverige.
Jag har rivit två 1800 bussmotorer och de hade de 39/33. Macke har också rivit en 1800, men den hade stora ventilerna, så antingen var de topparna utbytt någongång, eller så fanns bussarna med bägge.

En till sak som jag tvivlar på med tuncan, är att 2,0 bussmotorerna ska ha 37,5/33 i ventilstorlek. Dvs minst ventiler av alla.
Men det tror jag också gäller den amerikanska marknaden.
Jag har för mig att de 2,0 som jag har kollat upp har 39/33 men vet inte 100% om jag minns rätt.

Det innebär i så fall att alla typ4 bussmotorer i Sverige har lika stora ventiler oberoende kubik.

6

När det gäller 411/412 var det 1800 motorn som satt i 412 som hade störst ventiler, 41x34. Den motorn var en förgasarmotor med dubbla 40mm enkelports Solex förgasare på 85 hästar. Insprutarmotorn var på 1700 cc och hade som sagt 39,3x33 ventiler. Jag har också för mig att 2 liters typ 2 motorerna har 39,3x33, i alla fall på dom toppar jag har sett.

Split bubbla, juni -50 pastell grön, under genomgång.

7

Det finns 4 olika insugningsventiler och 3 olika avgasventiler i Typ 4 motorer.
37,5x33
1700 Typ 2 72-73 och 411 69
2000 Typ 2 75-78

39,3x33
1700 411/412/914 70-73
1800 Typ 2 75
2000 Typ 2 79-83

41x34
1800 Typ 2 74, 412 74, 914 74-75, Industrimotor 127

42x36
2000 914 73-76

8

Angående 1800 i typ2 -74 & -75, har de motorerna olika motornummer-bokstäver så att man lätt kan se om motorn har de större eller mindre ventilerna utan att skruva isär dom?

Split bubbla, juni -50 pastell grön, under genomgång.

9

P. skrev:

Det finns 4 olika insugningsventiler och 3 olika avgasventiler i Typ 4 motorer.
37,5x33
1700 Typ 2 72-73 och 411 69
2000 Typ 2 75-78

39,3x33
1700 411/412/914 70-73
1800 Typ 2 75
2000 Typ 2 79-83

41x34
1800 Typ 2 74, 412 74, 914 74-75, Industrimotor 127

42x36
2000 914 73-76

Bra Per!
Liten rättelse: 2.0 1979 har även de 37.5x33. Artikelnr. på topp 029 101 371A/B

[

10

Firken skrev:

Angående 1800 i typ2 -74 & -75, har de motorerna olika motornummer-bokstäver så att man lätt kan se om motorn har de större eller mindre ventilerna utan att skruva isär dom?

Ja! Stora ventiler -> AP027465. Gjutnumret i toppen slutar på 371 S

11

MickeW skrev:
P. skrev:

Det finns 4 olika insugningsventiler och 3 olika avgasventiler i Typ 4 motorer.
37,5x33
1700 Typ 2 72-73 och 411 69
2000 Typ 2 75-79

39,3x33
1700 411/412/914 70-73
1800 Typ 2 75
2000 Typ 2 80-83

41x34
1800 Typ 2 74, 412 74, 914 74-75, Industrimotor 127

42x36
2000 914 73-76

Bra Per!
Liten rättelse: 2.0 1979 har även de 37.5x33. Artikelnr. på topp 029 101 371A/B

Det gick lite fort när jag skrev...