Har köpt en Bay från -74 som är reggad som lb (Skåp - Övrigt (29)) med 1st passagerare.
Finns det någon möjlighet att få den godkänd med för minst 3st passagerare + förare?
//Jonas
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ2: Baywindow » Fler passagerare
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Har köpt en Bay från -74 som är reggad som lb (Skåp - Övrigt (29)) med 1st passagerare.
Finns det någon möjlighet att få den godkänd med för minst 3st passagerare + förare?
//Jonas
Det beror på om den är reggad som LB från början eller om den började sitt liv som PB. Om det varit PB så ska det gå, men om den var LB från början så blir det nog problem.
Ring transportstyrelsen, dom vet nog.
ringde och kollade detta själv för min 72:a och svaret var väl att om jag har 1,70 mellan baklucka och baksäte kan man fortfarande köra som lb och behöver inga bälten, dock reggas om för fler passagerare.
annars går det att regga om till personbil men då behövs massa papper och bälten överallt.

Har fått detta som svar ifrån bilprovningen:
Villkor för klassificering till lastbil
Grundkraven för att kunna klassificera en personbil till lätt lastbil är att det ska framgå att fordonet i huvudsak är avsett för transport av gods och inte passagerare.
Med stöd av föreskriftstexten (TSVFS 1981:22 ändrad genom TSVFS 1989:93) gäller följande vid omklassificering:
•Personbilen ska vara av s k "kombiutförande" alternativt halvkombiutförande
•Den sammanlagda vikten för det antal passagerare som fordonet är inrättat för vid besiktningstillfället ska vara mindre än hälften av bilens totala maxlast.
•Lastutrymmets längd bakom lastförskjutningsskyddet ska vara minst 170 cm när samtliga säten är monterade och/eller uppfällda, eller
•Om längden är kortare än 170 cm, ska lastutrymmets volym bakom monterade säten var minst lika stort som volymen för personer.
•Fordonet ska förses med lastförskjutningsskydd (vi kan inte krävan någon speciell provning av lastförskjutningsskyddet)
•Lastförskjutningsskydd är främre skåpvägg, mellanvägg, galler, nät eller liknande som skiljer lastutrymmet från utrymme för förare och medåkande
•Är lastförskjutningsskydd placerat så nära framförvarande säte att passagerare riskerar slå huvudet mot skyddet vid t.ex. påkörning av fordonet bakifrån, skall den framåtvända ytan vara försedd med stoppning.
•Lastförskjutningsskydd skall - om inte annat medgivits täcka, lastutrymmets hela tvärsnittsyta
•Lastförskjutningsskyddet bör också vara så pass stabilt att det kan ha avsedd funktion om man ser till de allmänna säkerhetskraven (alltså bör inte skyddet vara någon uttagbar vägg eller enklare skiva som inte kan hålla lasten).
•För fordon utrustade med sidokrocksgardiner så medges visst uttag ur lastförskjutningsskyddet för att underlätta för sidokrocksgardinens funktion. Uttaget får maximalt ge en öppning med 150 mm på bredden mätt mot fordonets inre sidovägg och 500 mm på höjden mätt från fordonets innertak, eller i den omfattning som fordonstillverkaren anser är nödvändigt
•Lastförskjutningsskyddet ska vara placerat i anslutning till förar- och passagerarsätet.
•(l = minst 170 cm)
Baksäte
Vid omklassificering av personbil, kombi eller halvkombi, till lastbil ska i normalfallet hela baksätet, sittdyna och ryggstöd, demonteras.
Undantag från denna princip kan göras i de fall baksätets ryggstöd i nedfällt läge utgör lastplan och bildar en helt plan lastyta även om sittdynan är kvar, t.ex. i en kombi. Om lastytan i dessa fall inte blir helt plan är det tillräckligt om sittdynan tas bort om lastytan då blir plan. Ryggstödet ska låsas i sitt nedfällda läge av lastförskjutningsskyddet eller på annat stadigvarande sätt.
Bilbälten
Bilbälten behöver inte demonteras. Många bilar har i dag bältessträckare som standard även i baksätet, därför ska vi inte kräva att bälten demonteras då detta kan äventyra bilbältets funktion vid en eventuell återställning av fordonet till personbil.
Då gäller att om du får minst 1,70 m bakom gallret/väggen så räcker det med att soffa/stolar bak är väl fastsatta i fordonet och det behövs då inget extra intyg.
Hade frågor om min 73:a som är reggad som lastbil också. Den är reggad för en passagerare men jag vill ju åka fler. Ringde Transportstyrelsen och fick detta svar:
Då den är såpass gammal kan jag ha med hur många passagerare som helst bara det inte överstiger 420 kg. Och att den är lb-reggad. Och det är den ju.
En undantagsregel tydligen.
Ska tilläggas att den är campinginredd (skåp-bostadsinredning 22) också.
Det kanske gör någon skillnad..
Jo, jag har läst något om någon annan regel vid kod 22.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ2: Baywindow » Fler passagerare
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.