Jag har suktat efter en 356 ett bra tag och för någon vecka sen fick jag nys om en komplett 356B med nyrenoverad motor.
Här är storyn: En tisdag i oktober, ivrig som få klev jag upp i ottan för att åka och titta på denna bil som stått garagerad i 31 år. Jag dundrade iväg och kanske var jag lite väl ivrig för halvvägs blev jag stoppad av polisen. 113 på 90-väg och jag var genast 2800 kr fattigare. Men bötern kändes som en fis i rymden för jag hade annat i åtanke. Körde vidare, kanske något lugnare. Till slut kom jag fram till destination Porsche. Ägaren (som var hur trevlig som helst) berättade att han hade plockat ner bilen och påbörjat en renovering för att sedan tappa motivationen totalt. Det grövsta svetsjobbet var gjort, trösklar, golv osv. (tyvärr inte pressat originalgolv). Motorn hade han lämnat bort och fått totalrenoverad. Vi diskuterade priset som hastigast och sedan åkte jag hem för att fundera över affären. I samma veva som det här besöket var jag och tittate på en nylackad men ej ihopplockad 356B med en icke komplett motor. Priset på den nylackade var nästan det dubbla. Dagen efter ringde jag upp mannen med den första Porschen och gav honom ett bud. Taget. Började vela om jag verkligen ville ha en 356B, A-modellerna är ju så mycket hårdare. Efter ett tag insåg jag att pengarna för en hyffsad 356A har jag inte. En 356B är ju fortfarande en grymt fin bil!
Igår hämtade jag hem bilen. Ägaren hade en jäkla ångest när vi lastat upp den på trailern. Resan gick smärtfritt och nu står den och myser brevid bussen. Planen är att få klart splitbussen först. Det har jag lovat både mig själv och sambon. Det kommer inte att bli en totalrenovering av denna utan mer bruks/bus/outlaw-stuk. All inredning, stötfångare, emblem finns kvar och är i ok skick.

din ger en stor villharysning