För 10-15 år sen hadde vi en kille som föreläste om hydraulfilter. och vi pratade allmänt om filter ganska länge.
och som jag förstår det är bilfilter i princip filtermassan så grovmaskig att de kan kallas för silar.
kan iofs ha hänt saker här, men med tanke på att de inte har blivit så mkt större filter area så tvivlar jag på det.
inom hydrauliken har man ofta tryckvakter före och efter filter och man mäter tryckskillnaden för att indikera när de är fulla, och ett filter som gjort sitt jobb skall när det är fullt vara trögare att gå igenom, en avägning här när ska den öppna bypass ventilen och släppa oljan ofiltrerad kontra mot förlust i oljetryck och fortsätta filtrera.
Det som vi kom fram till när det gäller motorolja och som jag faktiskt är lite förvånad över att jag inte sett mer på bilar är
filterkretsar som kontinuerligt pumpar runt motoroljan genom externt finmaskigt filter och samtidigt kyler
Detta kan man göra utan att oljan leds in i motorn, utan oljan får cirkulera runt i en rekonditionerings krets som håller oljan kall ren o fin, rekonditionerings kretsens Filter kan vara betydligt finmaskigare och ha större filterarea och kan även acceptera ett större tryckfall genom filtret utan att man behöver oroa sig över tryckfallsförluster genom oljefiltret. Rekonditionerings kretsoljefiltret skulle alltid få jobba med rätt flöde och inte få plötsliga spikar som annars sker när man drar motorn rejält högt i varvtalsregistret vilket riskerar att slå loss skräp ur filtret, och bypass ventilen annars i bästa fall öppnar...
Samtidigt kan man köra ett rejält grovmaskigt filter på oljan som går rakt in i motorn från oljepumpen, för kyla och bättre renlighet av oljan hanteras av en rekonditionerings kretsen och man får inget tryckfall genom oljefiltret innan oljan leds in i motorn.
//Nobbe
VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56