1

Täntke bygga ny arbetsbänk till garaget. Jag hyr garaget vilket gör att jag inte vill lägga ner massor av pengar. Tanken är att bygga en stomme av trä med ett arbetsplan av plywood täckt med en metallskiva (för svetsarbeten). samt ett hyllplan under.

Tänkte höra om ni har några do'es and dont's hur man ska bäst bygger en arbetsbänk.

2

Jag och farsan skulle bygga en arbetsbänk i garaget av ett köksbord modell stabilare slaget. Tanken var att den skulle täckas av en metallskiva. Sagt och gjort begav vi oss till lokala metallskroten för att hitta en skiva. Väl där hittade vi en diskbänk från ett storkök med bordsskiva med i rostfritt. Hemma skruvades den fast i väggen och golvet. Kostade 125 kronor plus några franska skruvar. Klart prisvärt!

Åk till närmsta skrotcentral och kolla först om det finns något färdigt. ICQ/ab

3

Kan helt klart vara värt ett besök på "skroten" dock är inte inte överallt man bara kan traska in och handla på det viset längre.
Då bl.a Stena har restriktioner kring detta men försök Default/smile

P.S ring och undersök eller vara säker på att du blir insläppt innan du sätter dig och åker 10 mil enkel för att köpa skrot ICQ/ae

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

4

jag tog lite begagnat vinkeljärn 24x24mm svetsade ihop en ram på 3x0.8m som jag sen la 2x12mm spånskiva som jag limmade ihop med trälim, lacka spånet med trälack. svetsade på 6 rör som ben och expanders i väggen. Bänken har fått agera allt från svetsbänk till finmekanik inga problem alls. har stått i snart 15år utan några som helst problem.

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

5

När det gäller arbetsbänk kan man inte bygga den för tung eller för stabil, så mitt tips är att åka till skroten och leta grova stålprofiler till stommen.

6 Senaste redigerad av malmen (2011-10-24 14:29:23)

Jag byggde min bänk av 2"4 reglar och en OSB-skiva, det håller för mig. Vet dock inte vad du har tänkt ha på din arbetsbänk ICQ/ab
http://www.niklasmalmstrom.se/wp-content/uploads/2011/06/IMAG0383.jpg
http://www.niklasmalmstrom.se/wp-content/uploads/2011/06/IMAG0384.jpg

7

Svetsa ihop en stomme av 30x30 profilrör och lägg på en bänkskiva, ex.vis massiv björk från IKEA och lägg en plåt på halva den för svetsning, passa på att köpa nåt skåp när du ändå är där som du kan ha under , typ IKEA PS i plåt, eller nån hurts.

Så ungefär är min gjord..  ICQ/ad

You´ll never know...

8

en stadig stomma av rhs profilrör svetsa ihop. svetsa fast muttrar under benen  så man kan väga in det. bulta i väggen skruva fast en köks bänkskiva från tex Ikea eller hjem o fix.. någon billig, avsluta med en kittfog in mot vägg så inte skit och små muttrar och skruv ramlar in.. byts ut efter ett antal år när den e ful. min metod.
perstorp tål mycket misshandel.. svets märken .. tja shit happens.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

I min förra håla hade jag ett gammalt skrivbord av stadig modell men var lite i lägsta laget kanske. Det hittade jag så det kostade ingenting. Men jag vet att det inte är alla förunnat, ville bara sålla mig till de som tipsar om redan färdiga lösningar, det är speciellt bra om man ska flytta och inte kan husera grejerna, då skickar man det på tippen och känner ingen sorg.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

Har inte mätt än men det handlar om en bänk som är ca 2500mm bred. desginen är enkel bänk, 6st ben (dock kommer inte mitten benet sitta i mitten pga behöver förvara vardagsbilens däck där och med en underhylla där däcken inte läggas. Min tanke är att använda sig av trä-ben i bakkant. samt bakre och sidornas underliggande ribbor pga kostnaden.  i framkant tänkte jag sätta en L-profil 40x40 detta för att det blir lättare att spänna fast saker med en smal kant i framkant. främre benen tänkte jag använda fyrkantsprofiler 30x30x3. Bänkskiva tänkte jag köpa en OSB-skiva och lägga dubblet samt toppa med en 2mm plåtskiva.

räcker 45x45 reglar till bakre benen eller ska man gå direkt på 45x70 eller 70x70? Lite är det det för att hålla ner priset men främst är det för att man tappar rätt mycket förvaring om man har för köttiga ben.

räcker det med 30x30x3 som främre stålben?

OSB-skivax2 + 2mm plåt borde väl räcka? har läst att folk har köpt stavlimade köksskivor (40mm ek) och sedan lagt allt upp till 5mm plåt på detta...

11

själv gjorde jag en stomme i 45x95 och la en 8mm stålskiva som bänk... inget trä under skivan då jag ville kunna svetsa fast saker i skivan för ev jobb... tog dubbla plåtar där skruvstädet satt fast... samt att jag gjorde en 200mm hög kant mot väggen....

dock lite mycket prylar på bänken....  Default/hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/75691.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/81660.jpg

12

Gösses i min mössa! kollade hos stålleverantören och då skulle bara skivan väga 200kg! den lösningen blir nog när man skaffa hus och eget garage då de är nog lite väl mycket pengar (kommer du ihåg vad skivan kostade?)

13

Om man inte är i behov av en stålskiva och är lite försiktig vid användandet så fungerar laminatbänkskivor som t ex Ikeas bra.
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

14

Någonting som jag irriterar mig på är arbetsbänkar som inte står still när man t.ex. sågar med bågfil eller bänder i något som sitter i skruvstycket. En tung eller ordentligt förankrad bänk är guld värt.

15

förankring i vägg får jag ej göra (tror jag) då jag hyr, dock tänkte jag bulta ihop den med hyllorna på sidorna så det bildar en U... inte bra men det bästa jag kan göra.

16

Kommer inte ihåg det.... Men jag hade tur som vid tillfället jobbade på en mekanisk verkstad . Om jag inte missminner mig så vart det en smaskig fredagsfika.....  ICQ/ag

17

Ett budgettips som aldrig är fel är att söka på bortskänkes på Blocket, som Kee nämner ett gammalt skrivbord, kanske med lådhurtsar, funkar bra till mycket (jag har haft ett sånt själv) och är det gratis så blir det lite slantar över att spendera på fordonsparken istället ICQ/ab

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

18

vill bara tillägga att det räcker gott med 5 mm plåt på trästomme och det funkar bra för att fästa saker med migen i. en punktsvets med migen kallnar fort så trät blir inte ens ljummet på undersidan. även min är av 45x95 men som sagt nöjer jag mig med 5mm plåt. har gjort förvaring för kompressor och delar under. det som återstår är att det ska göras plåtdörrar som täcker utrymmet under. blir mindre skit där då.  ICQ/ad

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!