1 Senaste redigerad av singlecab_65 (2011-10-22 19:33:04)

Hej!
Ny på forumet, har bara tjuvläst tidigare men reggade mig idag
då det dök upp ett problem i garaget.

Monterar nya bromsdelar fram på min -65:a pickup
men nu har jag "kört fast" då jag inte lyckats hitta uppgifter
om åtdragningsmomentet för bultarna till hjulcylindrarna.

Är det någon här som har tillgång till dessa uppgifter?
Alternativt en länk till VW:s verkstadshandbok

Har kollat på "thesamba.com" men hittar bara instruktionsboken.

//mvh andreas

2

Bultarna till hjulcylindrarna ska nog dras med 200 Nm om jag inte mins fel.
Lycka till!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

3

Grovgängade skruvar
Gänga    Stigning
mm    Hållfasthetsklass enligt SS-ISO 898/1
4.6    5.8    8.8    10.9    12.9
M1.6    0.35    0.075    0.1    0.17    0.24    0.29
M2    0.4    0.155    0.22    0.35    0.49    0.58
M2.5    0.45    0.32    0.44    0.7    0.98    1.2
M3    0.5    0.56    0.77    1.2    1.7    2.1
M3.5    0.6    0.86    1.2    1.9    2.7    3.3
M4    0.7    1.28    1.8    2.9    4    4.9
M5    0.8    2.2    3.6    5.7    8.1    9.7
M6    1.0    3.7    6.1    9.8    14    17
M8    1.25    8.9    15    24    33    40
M10    1.5    17    29    47    65    79
M12    1.75    30    51    81    114    136
M14    2.0    48    80    128    181    217
M16    2.0    74    123    197    277    333
M18    2.5    103    172    275    386    463
M20    2.5    144    240    385    541    649

4

Blev lite rörigt, googla "åtdragningsmoment".

5

Det är gjutgods i dessa cylindrar. Dra absolut inte FÖR hårt, för då havererar mtrl.

Och när du skall dra fast bromsrören och bromsslangarna gäller samma sak!!

Försiktigt, lagom och inte för hårt.

Jag har två fabriksnya NOS fyrbults-barndoorcylindrar hemma som råkade monteras lite oförsiktigt, med följden att de sprack i halsarna!!! ICQ/ad

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

6 Senaste redigerad av larsson (2011-10-22 20:43:22)

50 split skrev:

Bultarna till hjulcylindrarna ska nog dras med 200 Nm om jag inte mins fel.
Lycka till!

NJA. Jag är helt säker på att du minns fel

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

7

50Split : Troligen lika mycket fel som när du drog år hjullagren på Tysklandsresan i somras !  ICQ/ad   

Inte för att jag vet varför åtdragningsmoment behövs för just hjulcylindrar men kollar du i tabellen som Carlberg la upp så läses den som att en vanlig M8 dras till 24Nm vilket betyder dra fast den för hand rejält så är det bra sen.

You´ll never know...

8

m.helsing skrev:

Inte för att jag vet varför åtdragningsmoment behövs för just hjulcylindrar ..

Alla skruvförband SKA momentdras för att sitta korrekt När man drar den förbi momenetet så finns risk att man passerar materialets sträckgräns och drar man för lite så fjädrar inte meterialet tillräckligt och det finns risk att skruven släpper.

Betäckningen som står på skruven innehåller information om vad det är för material samt hur den ska dras. En 8.8 har en sträckgräns på 800 Nm^2 och skall dras till 80% av sträckgränsen. 10.9 har sträckgräns på 1000 Nm^2 och skall dras till 90% osv.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

I detta fallet handlar det ju inte om bulten utan om det man skruvar bulten i.  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

10 Senaste redigerad av Helsings Smedja (2011-10-23 11:09:36)

Svwerker skrev:
m.helsing skrev:

Alla skruvförband SKA momentdras för att sitta korrekt När man drar den förbi momenetet så finns risk att man passerar materialets sträckgräns och drar man för lite så fjädrar inte meterialet tillräckligt och det finns risk att skruven släpper.

Betäckningen som står på skruven innehåller information om vad det är för material samt hur den ska dras. En 8.8 har en sträckgräns på 800 Nm^2 och skall dras till 80% av sträckgränsen. 10.9 har sträckgräns på 1000 Nm^2 och skall dras till 90% osv.

Jo jo , så är det ju men känner du nån som gör det på hjulcylindrar, vindrutetorkarmotorer , kylskåpsdörrar osv. ? Vissa saker sitter fast iaf och vissa saker behöver dras m moment för att sitta riktigt fast, eller så nära sträckgräns som möjligt typ topplock.

Hursomhelst så fick ju trådskaparen reda på allt och lite till nu då! ICQ/ad

You´ll never know...

11

Svwerker skrev:
m.helsing skrev:

Va?
800Nm?
Det stämmer. Om det är en M27:a 8.8

Vill du förtydliga?

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

12

Eller du menade att man kunde av siffrorna på en bultskalle, få fram vilket moment den skulle dras med?
8.8 = 800Nm till 80%
10.9 = 1000Nm till 90%
Oavsett om det står 8.8 på en M6 eller på en M30?

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

13

j:son skrev:

Eller du menade att man kunde av siffrorna på en bultskalle, få fram vilket moment den skulle dras med?
8.8 = 800Nm till 80%
10.9 = 1000Nm till 90%
Oavsett om det står 8.8 på en M6 eller på en M30?

Siffrorna talar inte om momentet utan sträckgränsen på materialet, det är en väldig skillnad. En M8 med 8.8 kvalité och 1,25 i gängstigning skall dras med 24 Nm för att uppfylla 80% av sträckgränsen som är 800 Nm^2. Det blir naturligtvis ett annat moment på en M30 eftersom du både har en större tvärsnittsarea samt en annan stigning på gängan. Det blir ju inte ens samma moment på en M8 med 1,0 i gängstigning. Tvärsnittet på en M-skruv blir diametern-stigningen. M6 blir 6-1=5, sträckgränsen är 5*800=12566N= 1281 kg. Du kan således lyfta lite över ett ton i en M6 med 8.8-kvalité.

Ska man vara än mer noggrann så blir momentet olika beroende på om det är inoljat eller ej så säkraste sättet är att mäta hur mycket en skruv sträcks, det gör man exempelvis på vevstaksskruvar.

Jag är medveten om att man inte momentdrar allt men då blir det heller inte korrekt. Oftast drar man allt under M8 för hårt och över för löst.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Svwerker skrev:
m.helsing skrev:

Ett litet förtydligande om vad hållfastighetsklassningen på skruvar och muttrar står för kanske vore på sin plats ICQ/ab

En skruv med benämningen 8.8 står den första  siffran för den nominela brottgränsen i hela hundratal i detta fall 800 n/mm2 (Mpa)
Den andra siffran står för den nominella sträckgränsen i tiondelar utav brottgränsen, i detta fal 640 N/mm2.

15

Mmm.. Lite skillnad på Nm och N/mm²

16

Tack för alla svar. Kul med ett forum med respons på inläggen.  ICQ/ab

Gällande torkarmotorer och kylskåpsdörrar, så är väl konsekvenserna av
ett felaktigt moment inte riktigt lika allvarliga som med bromskomponenter  ICQ/ae

Visst fungerar det väl för det mesta att dra "på känn" , men har man en
momentnyckel i närheten så finns väl ingen anledning till "folkrace-meck".

Ingen som vet om volkswagens verkstadsmanual finns att ladda ned någonstans?

17

m.helsing skrev:

Jo jo , så är det ju men känner du nån som gör det på hjulcylindrar, vindrutetorkarmotorer , kylskåpsdörrar osv. ?

Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol

Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett

18

yardbeat skrev:
Svwerker skrev:
m.helsing skrev:

Ett litet förtydligande om vad hållfastighetsklassningen på skruvar och muttrar står för kanske vore på sin plats ICQ/ab

En skruv med benämningen 8.8 står den första  siffran för den nominela brottgränsen i hela hundratal i detta fall 800 n/mm2 (Mpa)
Den andra siffran står för den nominella sträckgränsen i tiondelar utav brottgränsen, i detta fal 640 N/mm2.

Jaja är är man bakfull så kan det bli lite fel.  ICQ/ad 
1 megapascal = 1000000 newton/meter^2 så N/mm^2 är inte riktigt samma som Mpa, däremot är pa = N/mm^2.
8 tiondelar är 0,8 som är samma som 80%.

ICQ/ad

Ali G

19

50 split skrev:
m.helsing skrev:

Jo jo , så är det ju men känner du nån som gör det på hjulcylindrar, vindrutetorkarmotorer , kylskåpsdörrar osv. ?

Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol

Tillverkarna lär göra det.  Default/hmm

Annars känner jag ingen personligen men har man gjort det några gånger inser man snabbt hur fel man dragit utan momentnyckel.

Ali G

20

Svwerker skrev:
yardbeat skrev:
Svwerker skrev:

Jaja är är man bakfull så kan det bli lite fel.  ICQ/ad 
1 megapascal = 1000000 newton/meter^2 så N/mm^2 är inte riktigt samma som Mpa, däremot är pa = N/mm^2.
8 tiondelar är 0,8 som är samma som 80%.

ICQ/ad

Hehe, ja effekten av den där förrädiska spriten känner man igen  ICQ/ag

Jag jag hävdar ändå att 1Mpa = 1N/mm2

Det är nämligen 1 Pa  =  1 N/m2

om vi har 1 N/mm2 istället blir det 1000000 N/m2 vilket är 1 Mpa.

ICQ/ad

21

yardbeat skrev:

Hehe, ja effekten av den där förrädiska spriten känner man igen  ICQ/ag

Jag jag hävdar ändå att 1Mpa = 1N/mm2

Det är nämligen 1 Pa  =  1 N/m2

om vi har 1 N/mm2 istället blir det 1000000 N/m2 vilket är 1 Mpa.

ICQ/ad

Jag satt också och funderade över det, att enheten för "sträckgräns" var väldigt lik enheten för "tryck". Jag tänker mig två olika förklaringar varför de inte bör/kan blandas ihop. Dels kan det vara en konvention, dvs att man inte talar om "pascal" för att den normalt sett används för att ange tryck,  mycket beroende på att man inte ska blanda ihop storheterna. Men den kanske mer troliga förklaringen är riktningen hos storheten "kraft". Det är ju en vektorstorhet och vid tryck har den motsatt riktning mot det man mäter när man talar om sträckgräns. Jag minns inte allt detta som rinnande vatten, om man fortfarande kan tala om riktningen hos en vektorstorhet när den är en del av en annan storhet, men det är en logisk förklaring i min värld iaf. Förenklat skulle man kunna säga att "sträckgräns" är "negativt tryck". ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

22

Jag hävdar dock fortfarande än hur mycket fysiklektion det här blev, att en hjulcylinder kan man dra åt rejält för hand. Går man in för att skruva med överkurs kunskap så ligger ju tabellen här ovan..

Jag känner iaf ingen som tappat en hjulcylinder men annars kan man göra som en kompis , vi kan kalla honom Lars för han heter det, dra åt rejält och säg - Moment,moment.. så är det klart ! ICQ/ad

You´ll never know...

23

Och jag hävdar fortfarande att om man drar för hand så drar man en M8 för hårt.  ICQ/ab

Känner heller ingen som tappat sin hjulcylinder men har sett många utdragna M8 och det beror rimligen på något.

Ali G

24

Svwerker skrev:

Känner heller ingen som tappat sin hjulcylinder men har sett många utdragna M8 och det beror rimligen på något.

GÄÄÄÄÄÄÄSP

Tel 07noll357185ett

25

"Men det står ju i boken..."   som en gammal lärare sa en gång.  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream