var i malmö med omnejd kan jag hitta ett släp som tar 2000 kg?
hittar bara släp med en totalvikt på 2000 kg som får lasta 1500...
2 2011-10-22 15:04:07 Senaste redigerad av Alex82 (2011-10-22 15:05:28)
de har löst sig för mig.
snacka me en polare som hade ytterligare en polare som hade ett släp han tar sin minigrävare på.
släpet tar 2700 kg men är inget bilsläp. Dock hade han 4 meters ramper som han kör upp grävmaskinen för så dom lär ju hålla.
polarens bil får dra 2500 kg och släpet väger 500 kg så vi klarar oss med 80 kgs marginal hehe.
300 kr kostade släpet mig.
Pratade också med en annan kille som tyckte jag skulle bogsera ner den i 80 km/t hehe
inga problem sa han. har gjort de förr 
blir smidigare så här, då slipper jag både att oroa mig för den söndriga bromsen och huruvida bilen skulle klara en tur till malmö från karlskrona. OCH dessutom köra den varken skattad besiktigad påställd eller försäkrad 
Simma försiktigt där!
Det är totalvikten på släpet som räknas! Oavsett det är tomt eller inte.
Drar DU det så måste Du ha behörighet CE eftersom totalvikten bil+släp överstiger 3.5 ton
Om släpet väger mer än dragbilen (totalvikten) så gäller E körkort.
Oavsett det får släpets totalvikt inte överstiga bilens dragvikt!
Alltså, med det släpet i en kontroll åker Du dit på dryga böter och eventuellt olovlig körning.
Detta sagt som en hjälp, inte för att vara "messerschmidt" 
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
Är lite inne på Piratens resonemang.
Nog för att många kör med obesiktigade släp eller lastar för tungt på släpet om man ser till
släpets totalvikt. Det är svårare att bevisa vid en ev poliskontroll.
Men som Piraten skriver att har du ett släp som har tyngre totalvikt än bilen kollar dom det
ganska snabbt på regnr och du torskar på olovlig körning och böter.
Totalvikten på 3.5 ton överskrider du ju ganska snabbt med ett släp på 2700kg
Vad ska du hämta som är så tungt?
Jag skulle tänka mig för en extra gång men det är bara jag...jag är feg kärring 
- Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74 Typ 1 Shorty -65
en caravelle syncro.
den väger 1980 kg enligt uppgifterna på transsportstyrelsen...
vet att min vän som ska dra släpet har hela alfabetet på sitt körkort från a till ö typ. han sa han fick köra allt iallfall så de borde väl inte vara något problem?
settupen är väl inte problemet utan sanrare om han har behövrighet för att köra ekipaget?
men det är alltså CE han ska ha? lastbil med släp?
en caravelle syncro.
den väger 1980 kg enligt uppgifterna på transsportstyrelsen...
vet att min vän som ska dra släpet har hela alfabetet på sitt körkort från a till ö typ. han sa han fick köra allt iallfall så de borde väl inte vara något problem?
settupen är väl inte problemet utan sanrare om han har behövrighet för att köra ekipaget?
men det är alltså CE han ska ha? lastbil med släp?
Har han hela raddan är inte det något problem 
Då är bara problemet att släpet i sig inte får dras efter den bilen, då det är för tungt!
Enda eventuella kännbara resultatet då blir böter för överlast, vilken om jag inte minns fel, idag utgår med 4000:- per påbörjade 500 kg.
Men med lite tur, och bra poliser kanske de ser mellan fingrarna vad avser totalvikten, eftersom den faktiska vikten inte blir för hög 
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
Har man E-kort är det bruttovikt som gäller, inte totalvikt.
Bara att köra!
Har man E-kort är det bruttovikt som gäller, inte totalvikt.
Bara att köra!
Ja, under förutsättning att släpets totalvikt INTE överstiger vad dragbilen får koppla!
annars vore det enkelt att koppla vilket släp som helst till en VW 1200 och gasa 
Ingen som äger en gammal Jeep Cherokee? Den är godkänd för en tågvikt på 10,2 ton!
Tågvikten, dvs, den sammanlagda vikten av ekipagen räknas också.
Hur som haver, jag tror det är en bra idé att slå en signal till vännerna på trafikpolisen och höra sig för rent allmänt, så blir det synnerligen klara besked 
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
Man får ALDRIG dra mer än vad dragfordonet är godkänt för.
Ett släp som är lastat räknas ALLTID som totallastat om man så bara ställer dit en cykel så är det i detta fallet 2700 som gäller.
En som har E kort förväntas veta mer än en utan, så överlastar man med E kort får vara nöjd om det bara ger böter.
Har haft fel förr men se till att vara på den säkra sidan eller sluta fundera och bara kör.
En bekant som bara kör bruket säga: Jag håller samma fart som övrig trafik då kommer jag inte ifatt polisen och de lär inte komma ifatt mig..... Klokt eller dumt?
Jag röstar för Dumt.
Se till att ha alla rätt så blir allt mycket enklare.
Sen kan man ju ha åsikter om 1900-tals reglerna, bilarna har klart effektivare bromsar idag så varför lever dessa stenålders viktgränser kvar?
Men tyvärr regler är regler.......
Hur som: Lycka till med hämtningen!
Det pågår diskussioner om att homogenisera EU-reglerna ytterligare och blir det så kan vi få köra 5 ton med B-kort istället för dagens 3,5.
Vill fortfarande hävda att med E-behörighet är det bruttovikt som gäller inte totalvikt.
tackar ödmjukast för all information. blev lite gråhårig men vi besluta oss för att köra ändå och de gick hur bra som helst och syncron e hemma.
står tryggt o fint utanför polarens verkstad och väntar på kärlek