1

Sitter och funderar lite över både bubblan och pickupen.

Vissa pickuper har ju gråa kapslar och vitt "vw" märke, har ju några uppsättningar över så jag tänkte ev fixa till såna.
Men kromet är väl riktigt hårt, biter bläster på det? aldrig provat.

Sen så hade min bubbla -59 svartlackat "vw" på sina kapslar, men dom kapslarna var slitna och fula så jag köpte fina begagnade till
den, fast dom hade ju inte svart vw i mitten, skulle vilja lacka på det. Hur är bäst att gå tillväga? nån som gjort det?

Hade tänkt att först slipa med någon fin liten slip, och sen måla dit med en liten pensel, för att maskera och spraya känns lite jobbigt när plåten inte är slät. Tankar och funderingar??

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

2

slipa krom e jobbigt.+ att dammet inte e direkt nyttigt.. borde gå att av-kroma galvaniskt.. säkert någon chemist som har tipps då jag e inne på samma tankar,dvs lackera fd krom kapslar.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

hej!

går att blästra av kromet.
Att lacka vw märket i centrum svart eller i bilens färg är snyggt tycker jag. Många har jag läst att dom tar en trasa, fuktad i något som tar bort färgen utan att smeta ut den, på en träbit och stryker av överflödig färg efter målning.

yogi

4

ska man blästra med 0-30 (grus) jag har gjort ett försök och blästra i skåp och gav upp då kromet
var för hårt. men att bara matta ner ytan med blästern och sen lacka duger det ?

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

5

Krom är ju hårt, men det är väl bara att testa.
Men som Opec va inne på, räcker det att matta ner? fäster det tillräckligt då?
Och sen är det ju hur mycket man ska matta ner..

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

6

Tror att det ska räcka med att matta ner tills du ser nästa lager och sedan på med en passande vidhäftare innan du målar

Ät gul snö, det kan vara öl.

7

Jag har forskat lite i ämnet och någon kemisk process för privatpersoner verkar inte aktuellt. Jag har dock tagit kontakt med en firma som pysslar med denna typ av ytbehandling, återstår att se vad jag får för svar, om jag får svar.

Alternativet att slipa bort, eller matta ner, ytan verkar annars mest lönsamt om man ändå ska lackera i slutänden. Dock funderar jag på vilken slipningsteknik som är bäst, roterande stålborste eller "flapdisc"?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

som sagt krom damm e inget man vill dra ner i lungorna!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Gäller att ha ordentliga skydd med andra ord.

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

10

michaelth skrev:

som sagt krom damm e inget man vill dra ner i lungorna!!

Jag tror du kan skydda dig mot det genom ansiktsmask, så finpulveriserat att det slinker igenom borde det inte vara. Det verkligt giftiga kromet är i jonform, speciellt hexavalent krom (krom 6). Det är vad man får vid elektrolytisk behandling av krom (kromning/avkromning). Det farligaste med metalliskt krom är nog inte kemiskt, utan rent mekaniskt, om man får ner det i lungsäckarna.

Men jag får forska vidare i detta när jag har mer tid.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

11

Hade en bmw en gång i tiden som jag lackade två lister och njurarna,
Matta ner kromet så det blev lite sliprepor,  sen tog jag hagmans zinkspray som grund och sen vanlig mattsvart (lr den färg man vill ha) på det.
Kan säga att det satt som fan. man har ju sett folk som lackat krom utan att slipa o grunda, släpper direkt

12

När jag lackade mina navkapslar så använde jag mig av en slungbläster som stod på polarens jobb för att få bort kromet. Funkade hur jävla bra som helst. Det är ett skåp som blästrar automatiskt när man lagt in prylarna i det. Kolla om det finns någon maskinverkstad eller någon som producerar maskindelar i närheten, de kan ha ett sådant skåp stående som du kanske kan låna om du har tur. Tog bara ca 10 min per kapsel att blästra. Funkar även suveränt på gamla fälgar ICQ/ab

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

13

Jag har lackat många kromdetaljer på min buss! Lämnade bort det för pulverlack! Det sitter som fan

Gasar till det rasar!

14

Ok, fattade det som du skulle ha kromad kapsel med målad logga.
Själv slipade jag bara med excenterslip på mina när jag målade dem.
Funka hur bra som helst

Ät gul snö, det kan vara öl.

15

Kolla om det inte finns nån kromfirma i trakten att bara doppa dom för avkromning brukar inte vara nån kostnad alls

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

16

Jo, på bubblan så ska jag ju ha kromad kapsel med målad logga.
Får bli att ta på finhandskarna och vara stadig på handen när man slipar i vw märket.

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld