Försäkringen jag har på IF på min 51a Barndoor är jag ganska nöjd med.
Jag körde de första åren med endast trafikförsäkring
Kom ju på att det var ganska korkat när värdet på dessa vagnar började röra på sig.
Jag ringde dit och frågade om dom hade någon lämplig entusiastförsäkring, och det var inget problem alls.
Det kom en besiktningsman och kollade vilket fordon det rörde sig om och förklarade att skicket inte spelade någon roll för värdering vid eventuell skada. Även försäkringsbolaget hade insett att "orört originalskick" kan ha ett högt ekonomiskt värde.
Det som gjorde mig lite förvånad var att dom vid skada kollar först på exempelvis Blocket om någon liknande sålts de sista 6månaderna, och OM det sålts en liknande där så dubbelkollar dom med exvis thesamba.com eller annan VW relevant internationell sida!! och det var besiktningsmannens egna ord!!
Det gjorde mig lite lugn vid en ev skada/stöld.
För jag tänkte precis som du: att värderas det bara till struntsummor så kan man ju lika gärna ha bara trafikförsäkring eller delförsäkring. För jag tycker att begränsningarna som veteranförsäkringarna har inte passar mig och mitt nyttjande av bussen.
I mitt fall så kostar den ca 2600kr/år minus 20% trohetsbonus om jag minns rätt.
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

borde gå med en 1500 kärra utan e-kort, måste fortfarande ha en bil som kan dra det osv... Har till sista oktober på mig att hämta den så det brinner inte i knutarna men det vore ju kul att få hem den så snart som möjligt

)

Härligt att få hem den kan jag tänka, vad ska du göra närmast med den?