151 Senaste redigerad av Barndoor51 (2011-09-22 22:05:40)

Försäkringen jag har på IF på min 51a Barndoor är jag ganska nöjd med.
Jag körde de första åren med endast trafikförsäkring  ICQ/am  Kom ju på att det var ganska korkat när värdet på dessa vagnar började röra på sig.
Jag ringde dit och frågade om dom hade någon lämplig entusiastförsäkring, och det var inget problem alls.

Det kom en besiktningsman och kollade vilket fordon det rörde sig om och förklarade att skicket inte spelade någon roll för värdering vid eventuell skada. Även försäkringsbolaget hade insett att "orört originalskick" kan ha ett högt ekonomiskt värde.
Det som gjorde mig lite förvånad var att dom vid skada kollar först på exempelvis Blocket om någon liknande sålts de sista 6månaderna, och OM det sålts en liknande där så dubbelkollar dom med exvis thesamba.com eller annan VW relevant internationell sida!! och det var besiktningsmannens egna ord!!
Det gjorde mig lite lugn vid en ev skada/stöld.
För jag tänkte precis som du: att värderas det bara till struntsummor så kan man ju lika gärna ha bara trafikförsäkring eller delförsäkring. För jag tycker att begränsningarna som veteranförsäkringarna har inte passar mig och mitt nyttjande av bussen.
I mitt fall så kostar den ca 2600kr/år minus 20% trohetsbonus om jag minns rätt.

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

152 Senaste redigerad av Jacob (2011-09-23 13:03:11)

Låter ju Toppen Barndoor 51! Skönt när det tas på allvar. Jag betalar hellre dubbelt så mycket för att få det gjort på ett vettigt sätt. Vilket bolag är det du har bussen i? Lät ju väldigt bra!

Edit: Såg nu att det ju var IF ICQ/ab

153

Vilken skön känsla.grattis.

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

154

Kontaktade Norléns transport idag och inkl. moms kostar det 3000 kr att transportera bussen från Rimbo till mitt garage i Uppsala. Känns ju värt det för att få en laglig och säker transport av bussen. Vägen mellan rimbo och Uppsala är heller ingen höjdare enligt mig.
det enda som behövs göras är att knacka igång framdäcket så den kan rulla på alla fyra.

Är inte det ett vettigt alternativt?

155

Tycker att det var ganska dyrt? har du ingen polare med e-kort?  hyra ett släp och en eftermiddag så är ni hamn för en betydligt mindre summa eller?  är ju inget längre avstånd menar jag........

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

156

Ghia64 skrev:

Tycker att det var ganska dyrt? har du ingen polare med e-kort?  hyra ett släp och en eftermiddag så är ni hamn för en betydligt mindre summa eller?  är ju inget längre avstånd menar jag........

Det kanske är sant... dessvärre kommer jag inte på nån med e-kort Default/hmm borde gå med en 1500 kärra utan e-kort, måste fortfarande ha en bil som kan dra det osv... Har till sista oktober på mig att hämta den så det brinner inte i knutarna men det vore ju kul att få hem den så snart som möjligt

157

Köra obesiktat är ytterligare ett alternativ, även om du får böter är det billigare än transporten, men det är klart, det känns inte så kul och jag ska inte uppmana till olagligheter. ICQ/ae

Grattis till en skön vagn, ser fram emot fortsättningen i denna tråden. Har känt till Davids växthus sen jag började med bussar och den vagnen förtjänar verkligen att komma ut på vägarna igen. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

158

Lite synd att bli av med kortet för att spara in 3 lock  ICQ/an

Ät gul snö, det kan vara öl.

159

Blir man av med kortet nuförtiden?

För att förtydliga, jag syftar förstås på att köra påställt och försäkrat. Men man behöver inte följa mina usla råd om man tycker jag är ute och cyklar... ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

160

Det var vad jag trodde i alla fall.
Är den obesiktad trodde jag man fick körförbud.
Och i så fall är det olovlig körning men jag kan mycket väl ha fel ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

161

Man får väl köra obes närmsta väg till verkstad? ICQ/ab

162

eller till bes.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

163

Boka en besiktningstid i Uppsala på eftermiddan, åk och hämta bussen på förmiddagen och kör glad i hågen till Uppsala. Boka av tiden när du är framme, eller kör in på besiktning så du vet vad du måste åtgärda. Det är ju en strålande vacker väg mellan Rimbo och Uppsala, passa på någon dag med fint och torrt höstväder. Jag gillar känslan när jag kör hem en ny buss ICQ/ab

(Norléns är bra annars - de körde upp min senaste pickis från Falköping till Rimbo, trevliga och mycket professionella!)

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

164

Haha ICQ/ab Jag gjorde det med min baybuss från Örebro till Uppsala och då hade jag bokat besiktning i Uppsala efter som man ju måste besikta där man är folkbokförd.... ( Default/lol )

Det är dock endel på splitten som gör att jag nog inte vill göra detsamma med den. Bl.a. att den stått i 11 år och troligen inte har den bästa bromsförmågan, handbromsvajrarna är inte påkopplade (för korta för IRS-lådan), och några andra småfix-saker som gör att jag kommer transportera den på ett bättre sätt denna gång. Har fått tag på en bil med drag (kusinens Landrover) men ingen med e-kort. Så lite av ekvationen kvarstår fortfarande.

Kul kee att du gillar "växthuset" ICQ/ad är mest småfix och lite krux inför besiktning så det blir väl lite sporadisk uppdatering i tråden ICQ/ab

165 Senaste redigerad av Jacob (2012-06-07 09:23:27)

En hektisk månad senare är bussen äntligen i mitt garage. Det blev Norléns transport trotsallt. Jag hittade ingen med Be körkort och jag hade inte knappt tid om jag ändå hittat någon, så det fick kosta lite. Dock åkte chauffören fort efter avlastning så jag stod utanför garaget i två timmar innan min snälla garagegranne kom och hjälpte mig att få in den.

Här andas den frisk luft för första gången på 12 år
http://forumbilder.se/images/6421201160515e885.jpg

http://forumbilder.se/images/b3212011606142313.jpg

166

Sweet ICQ/ag  Härligt att få hem den kan jag tänka, vad ska du göra närmast med den?

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

167

VA fan! det där garaget har jag varit till och köpt ett bläster skåp ICQ/ag

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

168

vw raggarn skrev:

VA fan! det där garaget har jag varit till och köpt ett bläster skåp ICQ/ag

Jassåminsann ICQ/ab Härligt! Var det längesen?

169 Senaste redigerad av Jacob (2011-10-21 19:38:33)

Redwee220 skrev:

Sweet ICQ/ag  Härligt att få hem den kan jag tänka, vad ska du göra närmast med den?

Verkligen! Riktigt härligt. Det är först nu jag känner att den tillhör mig.

Först och främst ska 12 års damm tvättas bort. Tömma tanken på 12 år gammal bensin och sedan dra igång motorn och se hur den mår.

Jag har gjort en liten att-göra-lista men det är mest småpill:

• Passa in ett par handbromsvajrar till IRS-lådan
    Kolla bromsarna
    Byta låsen i dörrarna och montera tändningslås
    Försöka få igenom den i besiktningen med motorn som har lite fler hästar än original
    Lite småpill och detaljer här och där

Med andra ord, inte så mycket. Dyker säkert upp lite allt eftersom. Finns ett par ställen som skulle behöva en liten klick lack. Bl.a. ett bytt gångjärn till motorluckan.

170

Snyyyyygggggg ICQ/ab ICQ/ab ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers

171

Tack VwGoran, eller vad man ska säga ICQ/ab Kul att du tycker det ICQ/ab

172

Ja den ser lite customiserad ut, slät lucka och äldre bakljus..
Men det kan vara snyggt det också.

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

173

Precis, och Rossi-framlysen med inbyggd blinkers. Jag vet att custom inte är poppis/bra för värdet, men helt ärligt har jag den inte av den anledningen och jag tycker det är snyggt så det kommer få stanna ICQ/ab
Den saknar trimmet på bumprarna så det ska jag försöka jaga rätt på, samt jailbars.

174 Senaste redigerad av surfinsafari (2011-10-21 20:36:48)

Själv gillar jag den inte 100. Men hur som helst en bra buss med sköna färger. Å en 23a är alltid en 23a. Skönt att vi gillar olika grejjor. Ett bra val ICQ/ab

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

175

Tack surfinsafari! ICQ/ab