1

Jag glömde köpa en bromsljuskontakt när jag köpte huvudcylinder till Ghian. Den som satt där var ganska sunkig och hade båda stiften avbrutna.

Jag hittade en ny kontakt i garaget, med samma gänga. Men den har tre stift.
Varför har man bromsljuskontakter med tre stift? Det borde ju räcka med två(egentligen med ett oxå, som oljetryckskontakten)?

Kan jag använda kontakten med tre stift? Bara jag hittar vilken som får in, respektive ger ut ström?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Den med tre stift är tänkt att användas på tvåkretscylindrar som har en varningslampa om en bromskrets faller bort. Den fungerar utmärkt om man ansluter två (rätt) stift.

3

Henrik, vet du hur denna logik funkar med tvåkretsvarningen? Jag har kollat på ett kopplingschema men förstod inte helt...

Kan varningslampan "flämta till" ibland precis när man trycker på bromsen trots att båda kretsar funkar? För jag antar kontakterna / kretsarna inte är 100% synkade i trycket kontakten sluter?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)