1

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111020515.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111020514.jpg


När man har slipat ner ytrost uppräcker man att det är skrovligt i plåten, där rosten har verkar. När ni renoverar, har ni på någon form av epoxigrund för att få det slätt? Där det är bara har varit ett litet stenskott och plåten är slät kan man köra med vanlig zink kallgalv?

2

Se till att använda en punktbläster eller liknande för att få bort alla rost-porer som annars kan vara kvar om man bara slipar ner rosten. När metallarbetet är klart lägger du på ett rostskydd i form av tex epoxigrund eller liknande primer. På detta får du sedan spackla och jobba dig tillbaka till den yta du vill ha (Dock inga cm+ spackelkakor!!  ICQ/ad ).

▬▬▬▬▬▬▬▬▬~ஜ R.Åkesson - Avesta ஜ~▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

3

Lite krångligt med bläster. Nä inga mer spackelkakor på den här bilen, har fått nog av de som finns Default/hmm Tack för svar ICQ/ab

4

Bläster är helt klart bäst, men lite rengöring i "groparna" kan man få om man gör en blandning av citronsyra och tapetklister, täcker det med plastfolie och sedan låter det stå något dygn. Skapligt effektivt, men svårt att få bort alla resterna.

Vanlig zink kallgalv har aldrig fungerat för mig. Känns som om det alltid fäster dåligt på underlaget.

5

Bläster och en riktig epoxigrund och sen slipprimer är mitt råd.....  MVH Henke

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

6

samma här har 4 flaskor kallgalv stående just av den anledning att det inte är nått jag vill använda..
Finns ju produkter som förenar sig med rosten. "rostätare" som går att måla över.

"Rostätare" används ibland i förebyggande syfte t.ex. impregnering av hålrum som sparklådor osv.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

7

absolut inget kallgalv på ytor som skall lackas den är fet i ytan o inget fäster,grunda bara med 2k färg inget annat, där det är skrovligt efter rost måste du fylla upp ytan med spackel ev slipgrund ,anv bara 2k matrial

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

8

hur bär man sig åt ifall rosten sitter i en plåtskarv?
då blir de ju rost kvar mellan plåtarna hur mycke man är blästrar eller slipar?

9

på med oxalsyra eller något annat rost dödande ... torka skiten .. på med någon tät färg tex epoxi och hoppas på det bästa.. ICQ/ad rost e som cancer svår om möjligt.. ICQ/ac  att bli av med..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

det är ett problem Default/hmm  har provat med hyffsat resultat änså länge vet ej hur länge det står i mot,skrapat o blästrat o rengjort så gott det går o sen anv tereson 2k plåt lim som vi använder på jobbet o som har rost skyddande egenskaper dragit en sträng i skarven o snyggat till, sen grund o lack på det, från baksidan mycke rost skydds vax,

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

11

vwove skrev:

det är ett problem Default/hmm  har provat med hyffsat resultat änså länge vet ej hur länge det står i mot,skrapat o blästrat o rengjort så gott det går o sen anv tereson 2k plåt lim som vi använder på jobbet o som har rost skyddande egenskaper dragit en sträng i skarven o snyggat till, sen grund o lack på det, från baksidan mycke rost skydds vax,

hur länge har de hållt för din om man får fråga?

12

den har rullat 4-5år nu inte mycket än det behövs nog det dubbla för att vara säker men limet är gjort för att vara rost skyddande o skall vid limning sättas på ren plåt enligt tillverkaren,det viktiga är att man rost skyddar inv efteråt så man håller fukt o syre borta

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

13 Senaste redigerad av Michos Miche (2011-10-27 09:47:27)

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4630

Refererat till den här tråden så har jag byggt upp en sammanfattning hur det här fungerar:

1. Blanda citronsyra eller fosforsyra med lite tapetklister, smaska på där det ska gnagas rost, täck över och låt stå något dygn. Sen slipa till med vinkelslip och stålborste eller lamell.

2. När det är rent och fint ska en epoxigrund på och täcka ytan. Det följs av slipgrund och eventuellt mycket lite spackel.

Rätta mig om jag har förstått fel! ICQ/ab

14

här är ett behändigt allternativ en 2k epoxi grund på sprej burk vw org som vi måste anv på tak som limmas fast på bilen,nackdel torkar i burken efter 3dar men är ju smidigare än att ta fram sprutan o börja blanda om man inte skall måla mycke,har inte något pris på den än, namn på vw är LLS max 220

Post's attachments

jerry 061.jpg, 72.12 kb, 640 x 480
jerry 061.jpg 72.12 kb, 264 downloads since 2011-12-23 

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,