1

Jag har en typ 1 från 1954 som jag är nyfiken på vem som ägt genom åren.
Hur brukar ni gå tillväga för att ta reda på ägarhistoriken?

Jag tog först kontakt med Landsarkivet i Härnösand efter att ha läst ett tips här.
Eftersom bilen såldes ny i Stockholm hänvisade de till Länsstyrelsen i samma stad.
De krävde i sin tur att jag hade det gamla registreringsnumret med länsbokstav.
Det saknar jag och det var inget de på Länsstyrelsen kunde hjälpa mig med.
Finns det något sätt att vaska fram det?
Jag vet vem som köpte bilen ny och hans adress vid tillfället om det kan hjälpa…

Jag ringde också Transportstyrelsen men de kan ju bara spåra ägare från ca 1972 och framåt.
Kvinnan jag talade med tyckte jag skulle kontakta ”arkivet i Ramsele” och efter vi lade på plockade jag fram kartan.
Det är ju inte sååååå långt från Härnösand och kan det då vara Landsarkivet hon menade måntro?
På Landsarkivets webbformulär räckte det med chassi- och motornummer vad jag förstod.
Ska prova att ringa på deras telefontid imorgon, bommade den idag.
Men är det någon här som gjort en ägarsökning och har ett säkert tips så tar jag gärna emot det.  ICQ/ad

Typ 1 1954 Stratosilver

2

Jag har bilkalendern ifrån stockholm. Men fan det kommer ta tid oh hitte en person. Skicka våd du har av uppgifter. Namn, adress. Bilen vet jag så jag hitter "bara " den och sammenligner med Namn.

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

3

Min kalender ärifrån 57. Så om han inte har skiftet bil dom första 3 år så har jag ham ;-)

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

4

Aha, så det innebär att du kan få fram det gamla registreringsnumret?
Förstår jag dig rätt då?
Fick idag veta att bilen har haft 5 ägare så förhoppningsvis behöll den första ägaren bilen fler än tre år.
Namn och adress på första ägaren skickar jag i ett PM till dig.
Tack på förhand!

Typ 1 1954 Stratosilver

5

Spännande detta. Lasse skickar dig ett pm om en liknande sak.

Medlem i Halmstad Luftkühlers

6

Det är ganska enkelt, surfa in på www.svar.ra.se och klicka på fordon, där kan du söka på nuvarande reg.nr.

Den äldsta handlingen brukar vara en kopia av det gamla reg.beviset med Länsnummer. DVS det som heter TDAT på bilden.

Post's attachments

SVAR_AEG.jpg, 139.67 kb, 988 x 662
SVAR_AEG.jpg 139.67 kb, 194 downloads since 2011-10-21 

7

P. skrev:

Det är ganska enkelt, surfa in på www.svar.ra.se och klicka på fordon, där kan du söka på nuvarande reg.nr.

Den äldsta handlingen brukar vara en kopia av det gamla reg.beviset med Länsnummer. DVS det som heter TDAT på bilden.

Japp, så var det på min femtiosjua.

8 Senaste redigerad av Matajen (2011-10-21 10:28:54)

Tack så mycket, jag hade aldrig kunnat gissa att jag skulle in på sidan för släktforskning. ICQ/ae
Jag har nu beställt alla handlingar som fanns om min bil.
Ringde till Irene Nilsson på Landsarkivet i Härnösand idag som hänvisade till arkivet i Göteborg.
Puh, och det samtalet ledde fram till samma webbformulär som du tipsade om, P.

Om man inte den vägen får fram det gamla numret till sin bil så förstod jag det som att Landsarkivet i Göteborg sitter på ett register med länsbokstavsskyltarna och manuellt kan hjälpa till med nummer för alla län i landet.
Båda riktningarna, från nuvarande regnummer, ABC 123, till länsbokstavsnummer och tvärtom.
Om man t.ex. vill leta upp sin gamla barndomsbil och undrar om den fortfarande rullar på vägarna.

Typ 1 1954 Stratosilver