1

Tjena! Kör en 61 folkvagn men suget efter en buss är oerhört starkt, dock funkar det inte riktigt nu då jag använder min lilla bubbla jämt, till jobbet, affären ja allt som jag gör i min vardag! Jag behöver lite mer komfort och har cirka 12 mil fram och tbx till jobbet, så jag har hittar mig en T3/T25, inte säker på vad dom heter, men denna jag kikat på är en Vw Caravelle från 88 med en Wasserboxer som rullat 20 tusen mil om karossen 17, får med en motor och låda som rullat 15, plockade ut denna då remmen gick av och gjorde sönder lite vattenslangar och annat så den gick varm, men ny fixad med packningar pump och dyligt. Till min fråga, hur är motorerna? läst om att dessa är lite kännsliga med vattnet! Hur är bilarna annars? mata på med info om jag ska slå till!
Finns det svenska hemsidor med motor delar och andra reservdelar?
Tack!

2

går med o trånar efter en sån häringa buss. väntar på besked från säljaren huruvida en snabbare köpare hämtar den till helgen eller inte.
tar inte han den hugger jag som en lite snok!
men oddsen att han åker från holland för att "titta" är nog ganska osannolik.
dock ändå är jag också nyfiken på hur eftermarknaden ser ut med tillbehör och balla prylar.
har också en vän med en strandad camper ner i polen utan motor så de finna ju alternativ ifall holländaren tar min syncro

3

Törstiga om de är feljusterade. e å tre är tämligen vanlig förbrukning på dessa vagnar.
En liter milen då de är perfekt inställda. (vilket inte vara så jäla länge..)

Komfortabla, nja, inte i jämförelse med moderna vagnar, men i förhållande till en bubbla, så är det rena himmelriket!!

Slitvargar som lätt får skönhetsrost i kaross-skarvar, men som inte får någon bärande rost på sej, åtminstone inte de som är tillverkade efter 1986 (galvanisering mm)

Problembarnet är just Wasserboxermotorn, om man inte sköter om den som ett lindebarn. Denna motortyp är sammansatt av åtminstone fem olika metall-legeringar, och de värmeutvidgar sig olika fort, att tänka på vid uppvärmning av en dylik maskin.

Reservdelar köper man med fördel från Tyskland. Halva priset jämfört med exvis mekonomen m.fl.

I övrigt så är det en blivande klassiker, och de har redan nu lite kult-status!!

Försök hitta en så fin bil som möjligt, och gärna med fyrhjulsdrift, då har du en kanonbra åretruntbil!!!!

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

4

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Törstiga om de är feljusterade. e å tre är tämligen vanlig förbrukning på dessa vagnar.
En liter milen då de är perfekt inställda. (vilket inte vara så jäla länge..)

Komfortabla, nja, inte i jämförelse med moderna vagnar, men i förhållande till en bubbla, så är det rena himmelriket!!

Slitvargar som lätt får skönhetsrost i kaross-skarvar, men som inte får någon bärande rost på sej, åtminstone inte de som är tillverkade efter 1986 (galvanisering mm)

Problembarnet är just Wasserboxermotorn, om man inte sköter om den som ett lindebarn. Denna motortyp är sammansatt av åtminstone fem olika metall-legeringar, och de värmeutvidgar sig olika fort, att tänka på vid uppvärmning av en dylik maskin.

Reservdelar köper man med fördel från Tyskland. Halva priset jämfört med exvis mekonomen m.fl.

I övrigt så är det en blivande klassiker, och de har redan nu lite kult-status!!

Försök hitta en så fin bil som möjligt, och gärna med fyrhjulsdrift, då har du en kanonbra åretruntbil!!!!

Bilen jag kollat på är kanon under! Lite skarvrost finns men inget farligt! Jaja, jag har 2 motorer, ger dom upp så kan en t4 ev va roligt eller en volvo/sub motor! Komforten är nog toppen, men jag är inte så kräsen, bara jag har värme så är jag nöjd, sen kan det vara perfekt när man ska ut på lite utflykter! Jag satsar på rwd billigare i drift?, och jag är mer för att dra lite brett!
Jag tycker dessa vagnar är kult, visst dom är inte 50 år med dom har sin charm, och den kostar lika mycket som en 745 att äga ungefär!
Kan ni länka några hemsidor? Tack!

5

Kul med T3, jag skaffade en EH pickup strax innan midsommar och har inte ångrat mig en sekund ICQ/ag

Jag beställer ofta delar från Justkampers i England - billig och snabb frakt, och halva priset mot t.ex. Mekonomen (men man måste komma ihåg att maila supporten efter att man lagt en beställning för att få trackingnummer till paketet).

Här är en länklista på bra-att-ha-info om T3, saxat från typ2-klubben

Tysk T3, Länkar och reperationstips:
htp://home.arcor.de/stefani-m/thomas/bulli/bullilinks.htm

Tysk T3, joker och club joker manualer:
www.inpetho.de/tg/westfalia/

Tysk T3, Massor av info om det mesta:
www.t3-infos.de/t3-infos_a.html

Engelsk T3 Vanagon, Tom's VW Pages
volksweb.relitech.com/

Engelsk T3 Vanagon, vanagon.com blandat innehåll:
www.vanagon.com/

Engelsk T3 Vanagon, A collection of information and links relevent to Volkswagen Vanagon owners.
members.shaw.ca/albell/vanagon.html

Engelsk T2, T3, T4 Info om insprutssytem med mera
members.shaw.ca/albell/vanagon.html

Engelsk lika information bl a kopplingsschema 1950 -1991 med hål i serien.
www.vintagebus.com/

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

6 Senaste redigerad av Kristian (2011-10-19 10:23:19)

Kollat in lite prylar! Okej! så det största problemet är egentligen att den går varm? går detta åtgärda?

Jag är grymt sugen på att göra en "buss"!
Blev lite förvirrad nu när jag satt på mekonomens hemsida, stod nu att det är en MV motor på 95hk, ägaren var själv inte säker på vilken det var, vad är skillnaden? för och nackdelar?