1

Jag skulle byta en 210mm koppling på en 1974 VW412 och beställde en 210mm Buss koppling. Allt gick bra, men när allt satt på plats igen hade jag ingen drivning på växellåda/hjulen. Kollade gamla lamellen och jämförde den med en Bubbla lamell. Verkar det att hålet till utgående axel är mindre på en 412; 17,5mm jämfört med 20mm på en Bubbla (båda 24 splines). Jag trodde att alla luftkylda VW plus tidigare Golf/Passat etc. hade samma mått på utgånde axel. Men tydligen är VW412 ett undantag.

Finns det nån som vet om jag kan använda en 210mm kopplingslamell från en annan bil som passar? Alternativet att byta belägget från den 210mm Buss lamellen till 412 lamellen.... Default/hmm

Tacksam för svar !

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

411/412 delar inte splines med någon annan VW (troligen inte heller med någon annan bil).
Enklaste sättet bör vara att nita nya belägg på originallamellen.

3

Hittade en på Ebay  ICQ/ab
Jag undrar varför VW har gjort nånting så ovanligt bara för 411/412.....

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

4

Och 411/412 växellådorna liknar inte heller något annat i "familjen".... Hydraulisk koppling bl a.
När jag i början av 80-talet skulle sätta i 412-motor i min typ3:a "fick vi inte in motorn" trots bänd o bryt...
Då lärde jag mig oxå att det var annat hål för splines-axeln.. Jag borrade bort nitarna i det lilla centrumet och flyttade över ett (nitade om..) ifrån en typ1 ofjädrad lamell - den passade.