1

Har hittat ickemetalliska bitar i oljesumpen, de är blanka, silverfärgare/rå alu utseende och inte mässingsfärgade. Ser ut som resterna man får av att borra ungefär, ca 1x1mm och bladtunna. Först trodde jag det var rester sedan oljekanalspluggarna borrades ur men det är lite för mycket bitar för att vara det tycker jag.

Vad (och hur) kollar man interna bitarna i motorn utan att öppna upp den? Det jag har gjort är:

* Tog bort ventilkåporna och kollat in så mycket jag kunde, vipporna ser okej ut.
* Ryckte i stötstängerna men tyckte att de kändes okej (ingen kännbart större  spel i någon)
* Ryckte i veven och inget kännbart spel i den heller.
* Drog runt motorn för hand utan att den kändes trögare eller med något missljud.

2

Vilken kam typ av har du i motorn (lyftarna kan bortna i blocket )
Det är mycket svårt  om inte omöjligt att kolla om du inte öppnar
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Sitter en FK-46 kan i den.

4

Detta kanske är lite långsökt men väl värt att kolla upp...

Vad för typ av vevhusventilation har du? Jag trodde jag hade något som gick ned sig i en motor en gång också. Den hade inget oljefilter. Den plockades ned och undersöktes av Hans Landelius och vi hittade inget. Det hela visade sig förmodligen bero på att vevhusventilationen var öppen och baksög vägdamm.

Alte Liebe rostet nicht!

5

Gick i samma tankar. jag har för mig att jag har borrat i vevhusventilationen för att gänga dit en slang, Kommer inte ihåg om jag gjorde rent eller ej. när jag gär saker i motorn är jag toknoga med att det ska vara ren och fint men har för mig att jag inte var lika noga med vevhusventilationen...

6 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-10-07 13:15:53)

Lurv skrev:

Sitter en FK-46 kan i den.

Har du 1,5-2mm mellan lyftare och block vid max lyft  ???
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Hände samma sak för mig.Körde in min motor 2276 och upptäckte små partiklar i oljan.Plockade isär allt o undersökte hitttade ingenting körde över til Landelius o han såg ej heller nått ovanligt Default/hmm .Min teori så här i efterhand är packningsmatrl från sump mm ICQ/ad  ICQ/ad  ja man kan bli lite paranoid som nybörjare  Default/lol  Default/lol .Det behöver inte vara samma sak för din motor  delar bara med mig av mina erfarenheter.Har fått så mycket hjälp genom det här forumet så man får försöka bidra med dom lilla erfarenheterna man har ICQ/ag

8

När ett vevlager går ned sig, har jag fått små platta bitar i tråget...
Enda sättet att kolla att detta inte hänt är oljetrycksmätare ?

9 Senaste redigerad av Nobbe (2011-10-16 07:30:02)

Rent generellt ska man byta olja direkt efter inkörning och gärna riktigt täta byten efter det
För hur noga man är med en ny motor finns det skräp och partiklar som lossnar i en ny motor under inkörning

Och lite av mitt mantra bra oljekyl extra sump och rejält oljefilter räddar mkt slitage!
Sen underlättar en bra vevhusventilation (med filter ICQ/ad )

Men med tanke på att org konstruktionen och man ofta ser gamla slitna koxade motorer som gått med gräsklippar olja ICQ/ad fortfarande fungerar så klarar de beviserligen en del misshandel om de är original...

Ps läste på ett porshe forum....

"dont cry when examing oil after break in ICQ/ad"

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56