26

http://i1210.photobucket.com/albums/cc401/xjonnex/IMAG0233.jpg

http://i1210.photobucket.com/albums/cc401/xjonnex/IMAG0232.jpg

Dagens vinnare. 223 hk
http://i1210.photobucket.com/albums/cc401/xjonnex/IMAG0231.jpg

http://i1210.photobucket.com/albums/cc401/xjonnex/IMAG0230.jpg

http://i1210.photobucket.com/albums/cc401/xjonnex/IMAG0229.jpg

http://i1210.photobucket.com/albums/cc401/xjonnex/IMAG0228.jpg

http://i1210.photobucket.com/albums/cc401/xjonnex/th_VIDEO0003.jpg

Typ 1-66: 2176 cc Snart på vägen ICQ/ab
Typ 1-73 Grabbens 1835 cc(20 år) 1303 S

27

ahhhhhh, fint.

28

Det kommer nog film under veckan för att träffen var nog inte slut än vid tvåtiden i natt ( så dom är nog sega i dag )
Det var två bilar som stackut ur mängden (tycker jag ) andreas Jönsons  1915 som lämnade cirka 180hk som han kör på gatan med och Thomas A DBR 2165  som han har kört mer än 1000mil i år med cirka 180hk i snörran
Tack alla som var där
//// Michael Karlsson

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

29

Skulle va kul att få se resultaten på testet med dom olika ljuddämparna, jag missade det. Nån som kommer ihåg siffrorna?

30

en kannon helg i helsingborg  ICQ/ag  ICQ/ag

Post's attachments

j.p nr 8 002.jpg, 474.82 kb, 1920 x 1080
j.p nr 8 002.jpg 474.82 kb, 235 downloads since 2011-10-17 

j.p nr 8 003.jpg, 385.91 kb, 1920 x 1080
j.p nr 8 003.jpg 385.91 kb, 234 downloads since 2011-10-17 

j.p nr 8 004.jpg, 385.39 kb, 1920 x 1080
j.p nr 8 004.jpg 385.39 kb, 237 downloads since 2011-10-17 

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

31

Jonas N:

tror det blev 4 hk bättre med stinger än dämpare, och 13 hk till utan generatorrem.

Rätta mig om jag inte har fel...

//Daniel

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

32

Ok, jag fick bara för mig att dom provade med två olika ljuddämpare och stinger, men jag kan ju ha fel...

33

13 HK utan generator..  Default/yikes ! Är den så tungdriven ? På en standard 1600 motor kan det tänkas ge.. ? Rent teoretiskt ?

You´ll never know...

34

173hk med ljuddämpare och fläktrem. 184 utan fläktrem. 187hk med stinger.
Tilläggas kan att Tomas bromsade bilen i Belgien när vi var där. Då fick han 166hk med Wedber 48 IDF. Hos Johannes hade han Weber 48 IDA.

35

Det var mycke trevligt att träffa gamla o nya bekatskaper så här på höstkanten o att dessutom se o höra potenta motorer piggar alltid upp ICQ/ab

36

jonas n skrev:

Ok, jag fick bara för mig att dom provade med två olika ljuddämpare och stinger, men jag kan ju ha fel...

Det skulle testas en Dynaflow men den passade inte.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

37

m.helsing skrev:

13 HK utan generator..  Default/yikes ! Är den så tungdriven ? På en standard 1600 motor kan det tänkas ge.. ? Rent teoretiskt ?

Finns nog tester på det men 4-5 eller så. Tämligen ointressant då det inte går att köra utan kylning.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

38

Svwerker skrev:
m.helsing skrev:

Finns nog tester på det men 4-5 eller så. Tämligen ointressant då det inte går att köra utan kylning.

Glöm inte att det sitter en fläkt på samma axel som generatorn...

Alte Liebe rostet nicht!

39

jonas n skrev:

Jag trodde att du var vaken men det var well sockerhalten som var låg  ICQ/ad
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

40

Det där vajerlänkaget såg intressant ut, någon som har lite mer upplysningar?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

41

Stefan F skrev:

Det där vajerlänkaget såg intressant ut, någon som har lite mer upplysningar?

Finns att köpa hos Herr Lundgren 0708-624450

West Coast Volks
Attitude is everything !

42

nizekustoms skrev:
Svwerker skrev:
m.helsing skrev:

Glöm inte att det sitter en fläkt på samma axel som generatorn...

Svwerker & Nize : Jag sa ju teoretiskt.. men nu vet jag då !

You´ll never know...

43

Svwerker skrev:
m.helsing skrev:

om man sätter en elfläkt då?:)  själv körde jag min bubbla igenom hela stan när jag small min fläktrem och inte fan hände de något fast kylningen försvan ICQ/ae

44

hampusjacobsson skrev:
Svwerker skrev:
m.helsing skrev:

om man sätter en elfläkt då?:)  själv körde jag min bubbla igenom hela stan när jag small min fläktrem och inte fan hände de något fast kylningen försvan ICQ/ae

Hur vet du att det inte hänt något? Har du tempmätare och vet att den inte blivit för varm och att det exempelvis blivit sprickor i topparna? Jag tror att din motor tagit skada och har den inte det så har du haft en jävla tur.

Vi har haft den här diskussionen flera gånger på andra forum.

Det går att ha elfläkt om du har en som pumpar lika mycket luft som originalfläkten och anpassar varvtalet på den mot motorvarvet. Det du vinner är att fläkten inte tar effekt direkt från vevaxeln men den tar då effekt från generatorn, som har förluster och du har även förluster i elmotorn till fläkten.
Du kommer med andra ord inte att vinna på det, du kommer att förlora så fort motorn kommet upp i arbetstemperatur.
Skulle du vinna på det har du uppfunnit perpetuum mobile!  Default/lol

Ali G

45

Svwerker skrev:
hampusjacobsson skrev:
Svwerker skrev:

Hur vet du att det inte hänt något? Har du tempmätare och vet att den inte blivit för varm och att det exempelvis blivit sprickor i topparna? Jag tror att din motor tagit skada och har den inte det så har du haft en jävla tur.

Det går att ha elfläkt om du har en som pumpar lika mycket luft som originalfläkten och anpassar varvtalet på den mot motorvarvet. Det du vinner är att fläkten inte tar effekt direkt från vevaxeln men den tar då effekt från generatorn, som har förluster och du har även förluster i elmotorn till fläkten.
Du kommer med andra ord inte att vinna på det, du kommer att förlora så fort motorn kommet upp i arbetstemperatur.

kan väll kanske ha hänt något men inget som har påverkat min motor ännu iallafall... kört många mil efter de utan något problem så ICQ/ae  skiter fullständigt i motorn som e i min bil iallafall, den ska ut snart ändå ICQ/ag

borde väll gå o lösa utan större problem så du kan ha elfläkt som ersätter original fläkten tycker jag...

de e väll inte äns lönt att göra till en vardags bil men till en race bil ( typ jpms röda ) han har varken generator eller fläkt, verkar funka fint på strippen så i med ett större batteri och kör på batteriet bara ?

46

hampusjacobsson skrev:
Svwerker skrev:
hampusjacobsson skrev:

kan väll kanske ha hänt något men inget som har påverkat min motor ännu iallafall... kört många mil efter de utan något problem så ICQ/ae  skiter fullständigt i motorn som e i min bil iallafall, den ska ut snart ändå ICQ/ag

borde väll gå o lösa utan större problem så du kan ha elfläkt som ersätter original fläkten tycker jag...

de e väll inte äns lönt att göra till en vardags bil men till en race bil ( typ jpms röda ) han har varken generator eller fläkt, verkar funka fint på strippen så i med ett större batteri och kör på batteriet bara ?

OM det fanns något att vinna på det så lovar jag att det funnits i någon Porsche. Man förlorar ju effekt pga förluster i både generator och elmotor. Original förlorar man bara lite i remmen förutom själva motståndet i fläkten men det är ju samma i båda fallen.

På en racebil behövs den ingen kylning om du bara kör strippen ner och sedan bogserar tillbaka, inte ens Topfuel har det. Det är så kort tid att motorn inte hinner bli för varm. Du vill inte ha något stort batteri pga vikten.
Du är inte den förste som tänkt i dessa banor och inte den sista heller.  ICQ/an

Ali G

47

Svwerker skrev:
hampusjacobsson skrev:
Svwerker skrev:

OM det fanns något att vinna på det så lovar jag att det funnits i någon Porsche. Man förlorar ju effekt pga förluster i både generator och elmotor. Original förlorar man bara lite i remmen förutom själva motståndet i fläkten men det är ju samma i båda fallen.

På en racebil behövs den ingen kylning om du bara kör strippen ner och sedan bogserar tillbaka, inte ens Topfuel har det. Det är så kort tid att motorn inte hinner bli för varm. Du vill inte ha något stort batteri pga vikten.
Du är inte den förste som tänkt i dessa banor och inte den sista heller.  ICQ/an

okej, tänkte bara att en el fläkt är ju bättre än inget ?

planerar en turbo insprutningsmotor i min bubbla senare typ något i stil med http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4766  tänkte jag, och den fläkten och generatorn och att få det att passa på de sättet är ju inte de lättaste ? så tänkte om man skulle sätta en elfläkt så istället och sen skita i generatorn och istället ha ett lite större batteri, bilen är tänkt som street race bil typ så kommer ju använas lite mer än en strippen bil därför känns de bättre med lite kylning iallafall.

fast har kommit på lite andra bättre sätt att få på turbo med generator och allt kvar, men då får jag inte på någon intercooler Default/hmm

48

el fläkt i org hålet ,elen till fläckt mek-styrd av gasreglaget (typ gashandtag till bilbanan) ,liten japp växelstr generator som laddar Default/hmm

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

49

En bil med insprutning måste ha generator, även om den bara går på strippen.
Soppapumpar, spridare och tändning drar grymt mycket ström om det ska var lite värre grejer!
Sen funkar alla dessa delar bättre på 13,5-14V istället för 11,5-12V som blir fallet om generatorn
saknas.

50

Niklas skrev:

En bil med insprutning måste ha generator, även om den bara går på strippen.
Soppapumpar, spridare och tändning drar grymt mycket ström om det ska var lite värre grejer!
Sen funkar alla dessa delar bättre på 13,5-14V istället för 11,5-12V som blir fallet om generatorn
saknas.

varför har inte jpm generator då? han kör insprut...  har dock kommit på ett bättre sätt för mig att få plats med turbo utan att offra generator så jag tänker inte göra de ICQ/ab men kul diskusion ICQ/ab