Hej Alla!
När jag jobbade på bussen idag så noterade jag att jag har olika fälgar. Två är helt släta, två har 4 små slitsar. Alla 14 tum. Vad är det jag har? Vilka är rätt. Min buss är 66 Kleinbus byggd augusti 65.
Tack på förhand.
//Jörgen
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ2: Splitbuss » Plåtfälgar 66
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej Alla!
När jag jobbade på bussen idag så noterade jag att jag har olika fälgar. Två är helt släta, två har 4 små slitsar. Alla 14 tum. Vad är det jag har? Vilka är rätt. Min buss är 66 Kleinbus byggd augusti 65.
Tack på förhand.
//Jörgen
Luftslitsarna känner jag inte igen riktigt på typ 2, är kanske för 181?
Vad betyder 181? Och då gissar jag att de utan luftslitsar är rätt för min bil.
//Jörgen
Typ 181, civilversionen av Kübelwagen.
Men slitsfälgen, det var väl en sådan som du uppmärksammade på min 59:a bubbla i vintras 25 hp?
Trodde bestämt att den första var bubbla fälg och den andra var buss 64-70.
Men där var man fel ute tydligen 
Typ 181, civilversionen av Kübelwagen.
Men slitsfälgen, det var väl en sådan som du uppmärksammade på min 59:a bubbla i vintras 25 hp?
Ja, precis. Jag blev lite ställd då...
Såg i en bok jag har att vid introduktion av skivbromsar så infördes slitsar. Är det så att jag har två bay-fälgar för skivbroms?
Vad tror ni?
//Jörgen
Har såna glipor i alla mina fälgar som kom med min buss.
Bara att börja leta stämplar i fälgarna då...men på en splitt sitter det då inga luftslitsar 
Den oslitsade varianten har jag aldrig sett! Kan det vara "tidig" 64-70 eller? Min 69 har de slitsade fälgarna. När skivbromsarna kom 71 blev det 5x112, således helt andra fälgar!
Har haft slitsade fälgar på båda mina bussar. Totalt 10 fälgar med slits, en utan.
Tydligen väldigt vanligt att fälgarna är helt utbytta 
181an var väl försedd med femtontummare, eller?
Min 181a hade 14tum
Jag får nog kolla detta närmare när jag kommer hem... t.om. dh i loggan har slitsade ju... 
Intressant! Jag la en fråga på the Samba också. Får se vad diskussionen tar vägen där...
Här är tråden:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … 05#5623205
//Jörgen
det finns bara en sorts fälgar. 14 tums fälgar.

Vad menas med "spetsiga ändar"?
//Jörgen
Intressant! Jag la en fråga på the Samba också. Får se vad diskussionen tar vägen där...
Här är tråden:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … 05#5623205//Jörgen
Fler och fler verkar eniga om att det är fälgar till 181, de utan slitsar.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ2: Splitbuss » Plåtfälgar 66
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.