Jag fick lite problem med att justera vatilerna ikväll.
Motorn är i grunden en 1500 men har fått sig en uppsättning cylindrar från en 1600 dubbelport. Delarna till motorn är från olika motorer som legat i garaget. Ett budget bygge
Inga problem så långt, men när ventierna ska justeras går 1:an bra 2:ans justerskruv i yttersta läget men ej tillräkligt. 3:an bra och 4:an som 2:an..
Hoppas ni följer med
. ska det vara olika längd på stötstängerna? Eller hur kan detta vara möjligt. Kanske bara jag som är för trött och inte kan tänka klart..
Tacksam för hjälp.
vad menar du med ytersta läget? max inskruvad eller max utskruvad? Är den max inskruvad så kan kammen ha gått ner, 2 o 4 delar kamnockar så det skulle kunna vara en förklaring.
Ali G
vad menar du med ytersta läget? max inskruvad eller max utskruvad? Är den max inskruvad så kan kammen ha gått ner, 2 o 4 delar kamnockar så det skulle kunna vara en förklaring.
Hej swerker. Jag var lite luddig i förklaringen. Max utskruvad så stötstången går i vipparmen. Blir inget spel alls på 2:an. 4an är lite bättre men inte bra..
Jag har stött på motorer som har cylindershims på ca 1mm, har du fått tag på sådana cylindrar och saknar shimsen så får du nog problem med vipporna.
Jag har stött på motorer som har cylindershims på ca 1mm, har du fått tag på sådana cylindrar och saknar shimsen så får du nog problem med vipporna.
Njaa...Dom motorer som har 1 mm chims är vanligtvis fabriksrenoverade motorer som har frästs i vevhusets delningsplan för att sen arborrats till std igen.Cylindrarna är lika långa som vanliga std-cylindrar.
ligger en stötstång på kanten av lyftaren istället för mitt i?
ligger en stötstång på kanten av lyftaren istället för mitt i?
ska kolla detta men jag hade isär det flera gåger och provade olika stötstänger. Det är MAHELE ? cylindrar..
jonas n skrev:Jag har stött på motorer som har cylindershims på ca 1mm, har du fått tag på sådana cylindrar och saknar shimsen så får du nog problem med vipporna.
Njaa...Dom motorer som har 1 mm chims är vanligtvis fabriksrenoverade motorer som har frästs i vevhusets delningsplan för att sen arborrats till std igen.Cylindrarna är lika långa som vanliga std-cylindrar.
Så är det ju Stickan, då kan han ju fått tag på ett fabriksrenoverat block, så deckhöjden är för liten.
stickan skrev:jonas n skrev:Jag har stött på motorer som har cylindershims på ca 1mm, har du fått tag på sådana cylindrar och saknar shimsen så får du nog problem med vipporna.
Njaa...Dom motorer som har 1 mm chims är vanligtvis fabriksrenoverade motorer som har frästs i vevhusets delningsplan för att sen arborrats till std igen.Cylindrarna är lika långa som vanliga std-cylindrar.
Så är det ju Stickan, då kan han ju fått tag på ett fabriksrenoverat block, så deckhöjden är för liten.
Men han har ju satt på 1600-cyl på sitt gamla block.... 
jonas n skrev:stickan skrev:Njaa...Dom motorer som har 1 mm chims är vanligtvis fabriksrenoverade motorer som har frästs i vevhusets delningsplan för att sen arborrats till std igen.Cylindrarna är lika långa som vanliga std-cylindrar.
Så är det ju Stickan, då kan han ju fått tag på ett fabriksrenoverat block, så deckhöjden är för liten.
Men han har ju satt på 1600-cyl på sitt gamla block....
borde inte problemet då vara på samtliga vippor?
Det skumma är att problemet finns på båda sidor och bara på en cylinder per sida.
Ali G
12 2011-10-14 09:56:30 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-10-14 16:10:08)
Hur är kamaxelen i lyfthöjd kanse sliten
Är stötstängerna inom en tiondel (0,1) i längd
Är vipporna samma utväxling (testa att flytta vippor på axelen ) det är vanligt att det skiler lite
Har du planat av toppar/ cyllar Du kanse måste höja cyllana någon tiondel
Om inte måste du svarva av stötstängerna någon tiondel
//// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Hur är kamaxelen i lyfthöjd kanse sliten
Är stötstängerna inom en tiondel (0,01) i längd
Är vipporna samma utväxling (testa att flytta vippor på axelen ) det är vanligt att det skiler lite
Har du planat av toppar/ cyllar Du kanse måste höja cyllana någon tiondel
Om inte måste du svarva av stötstängerna någon tiondel
//// Micke
Blir till att mäta lite nogrannare. tack för alla ideer. har lite att kolla på nu.
Hör ju självklart av mig när jag kikat på det och för hoppnigsvis hittat felet 
Ha en trevlig helg allihop
/victor
0,01 är hundradel.
Om skruven är nästan helt utskruvad så måste det röra sig om mer än 0,1 mm.
Ali G
Eftersom motorn är byggd av olika delar som låg i garaget, så vet vi bara att den är byggd på ett 1500-block(som kan vara arborrat?) och som Micke säger, vippor kan skilja lite hit och dit. KAn ju även vara så att ventilsäte/ventil är nerslitet, dock verkar det ju inte så troligt eftersom att felet finns på flera cylindrar.
0,01 är hundradel.
Om skruven är nästan helt utskruvad så måste det röra sig om mer än 0,1 mm.
ja ja en hundring eller två
Ps är du laddad för morgon dagen
//// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Eftersom motorn är byggd av olika delar som låg i garaget, så vet vi bara att den är byggd på ett 1500-block(som kan vara arborrat?) och som Micke säger, vippor kan skilja lite hit och dit. KAn ju även vara så att ventilsäte/ventil är nerslitet, dock verkar det ju inte så troligt eftersom att felet finns på flera cylindrar.
Eftersom problem verkar vara bundet till samma cam-nock så kan det ju vara nåt fel där...
Jo, men hur kan det bli för mycket material på en kamnock? kan det ah blivit nått fel så att luftarna har gjort sig nån sorts kant i lyftarhålen så dom inte går helt tillbaks? Ähh, det går inte att spekulera fram, ta isär bara!! (Eller shimsa under vippstället, justera och kör) 
Jo, men hur kan det bli för mycket material på en kamnock? kan det ah blivit nått fel så att luftarna har gjort sig nån sorts kant i lyftarhålen så dom inte går helt tillbaks? Ähh, det går inte att spekulera fram, ta isär bara!! (Eller shimsa under vippstället, justera och kör)
Det behöver ju inte vara för mycket material på den nock som du upplever att du har problem med...Det kan ju vara för lite material på den andra nocken istället.
(Eller shimsa under vippstället, justera och kör)
hahaha gillar ditt tänk ..
75:a Late bay Westfalia
Har dragit mig lite för att svara. Var sent på kvällen lite dum i huvudet och läste fel på tändföljden. Pinsamt så det räcker. Efter att göra detta på "rätt" sätt gick det bättre.
Tack för all hjälp grabbar 
Har dragit mig lite för att svara. Var sent på kvällen lite dum i huvudet och läste fel på tändföljden. Pinsamt så det räcker. Efter att göra detta på "rätt" sätt gick det bättre.
Tack för all hjälp grabbar
Ok...Då var mysteriet löst! 
