1 Senaste redigerad av J.Schill (2011-10-11 17:15:36)

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig för att inte låta dryg i min fråga.
Idag ska jag kolla på en Eh picka av 89 års modell. Den ställdes av för 6 år sen för att den gick ryckigt och på 3 cylindrar ibland 4. Men startade alltid. Nu är den tvärdöd, men gnista finns och verkar få bränsle enligt säljaren. Var ska man börja när man felsöker? Ös på med tankar och funderingar. Vad brukar strula på denna modell. Då jag aldrig ägt en wasserbuffel så vet jag inget.

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

2

wb=vatten läckage vid topparna är en sjukdom på dessa motorer se upp,112er brukar köras hårt dåliga ramlager o vevstackar som tittar ut händer då o då,slamrande ventillyftare kan vara lyftare men även dålig olje pump förekommer,då motorn är inspr kan det vara så att det finns soppa i slangen men inget tryck,lyssna efter pump ljud koll filter

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

3

Har nu varit och tittat på pickupen och kunde bara konstatera att den var kanon fräsch under och inne i hytten. Utsidan såg ut som dom flesta arbetsbilarna. Jag bjöd 1000 spänn och fick den för det. Så även om motorn är utom räddning så var den värd det hoppas jag.  Det satt även alulämmar och nån takbåge. Bra sommar och vinterdäck.

4

bra pris en ok 112wb-motor brukar kosta 3-5000kr

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

5

En tusenlapp är löjligt bra pris! De börjar bli dyra nu, så passa på och handla innan snålgubbarna börjar bli medvetna om värdet på grejerna... ICQ/ab

6

Jo en tusing var absolut helt okej. 15000 mil och fullservad på be-ge till 13400 mil. Så jag håller tummarna för att jag ska kunna få igång denna utan större problem. Jag uppdaterar så fort jag börjat med startförsöken så kanske ni kan hjälpa mig att felsöka.

7

Nu har pickan landar i mitt garage. Så igår var det dags för det första startförsöket. Några sprut med startgas vilket resulterade i ett par jävulska baktändningar. Vi närmare koll under fördelarlocket såg jag att rotor inte satt i styrklacken och 180grader fel. Vid nästa försök verkar den faktiskt som om den ville igång men inte riktigt.
Den förra ägare var noga med att förklara sin okunskap inom bilskruvande. Då han lyckats få dit rotorn så fel borde han även lyckats få dit tändkablarna fel. Finns det nån som har en bild eller dylikt på tändföljden.
Ett annat problem är att tanklocket är låsbart och omöjligt att få upp. Nån som har några tips på hur jag ska få upp det. Är det mejsel, hammare och polygrip som gäller.

Bjussar på två bilder.

http://img269.imageshack.us/img269/9025/dsc1216km.jpg

http://img820.imageshack.us/img820/7759/dsc1219d.jpg

Skitig,rostig och inte speciellt vacker!

8

Skitig? JA ICQ/ac
Rostig? NEJ ICQ/ab
Vacker? JA ICQ/ae

Om den baktänder å jäklas, så har du möjligen sönderrostade insugningsrör. Ett typfel (bland flera) på dessa underbara särlingar.  Default/hmm
Grattis till en blivande klassiker, därtill en jobbarvariant som det finns minst av, enkelhyttspickup!! ICQ/af

Alu-lämmarna kan du kränga till Tyskland för 8000 spänn om du inte vill he dem kvar!! ICQ/ad

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

9 Senaste redigerad av J.Schill (2011-10-14 12:24:59)

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Skitig? JA ICQ/ac
Rostig? NEJ ICQ/ab
Vacker? JA ICQ/ae

Om den baktänder å jäklas, så har du möjligen sönderrostade insugningsrör. Ett typfel (bland flera) på dessa underbara särlingar.  Default/hmm
Grattis till en blivande klassiker, därtill en jobbarvariant som det finns minst av, enkelhyttspickup!! ICQ/af

Alu-lämmarna kan du kränga till Tyskland för 8000 spänn om du inte vill he dem kvar!! ICQ/ad

Frågan är ju hur dessa lämmar hamnade på min vagn, Var det ett extra tillval eller satt dom som standard på 89:orna. Det finns även ett lastnät till flaket som passar som handen i hansken över lämmarna.
Nån försäljning av lämmarna blir nog inte av ICQ/ad  Då dom garaterat höjer villha känslan på denna kärra ICQ/ab

10

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Helt korrekt!
Idag när jag kom hem från jobbet kikade jag på rören och kan ju bara konstatera att två av rören är nästintill avrostade. Hur brukar man laga dessa.
Grannen erbjöd sig att kröka till 4 nya. Men hur är rören fastsatta i den delen som sitter fast på topplocken. Rören ligger nu på bänk och väntar på bläster efter helgen.

Som vanligt så mottagen tips och ideer tacksamt.

11

Finns ett komplett insug på bildelsbasen för 750 spänn, tror det blir ganska trixit att bygga egna.

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=17236304

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

12

Härligt att min förutsägelse stämde ICQ/ad

Du kan ju pröva att laga dem med avgaspasta och alu-nät!
Annars så är det väl så att dessa järnrör är svetsade till sina gjutjärnsflänsar...

btw, En wasserboxermotor är ju sammansatt av .. jag tror det är 5 olika metall-legeringar och dessa skall ju utvidga sig parallellt, så då gäller det att ta det extremt lugnt med uppvärmningen av en dylik motor.

Begagnade insug brukar hålla samma kvalitet, dvs genomrostade... ICQ/ac

Försök att laga upp dem, så att du åtminstone kan ta dig en provtur med din nya pärla!! ICQ/af

13

vet inte om det passar din men det finns en annons på tradera till en sida.

http://www.tradera.com/AVGASROR-VW-BUSS … _141029958

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

14

Jag tror tyvärr inte det insuget passar min då det troligtvis är för den luftkylda insprutaren. Och inte för wasserkuler model.

15

tror jag har ett komplett wasserboxer insug i garaget,
kan du fixa transport får du det för ett par hundringar eller ett par bira på br classic nästa år ICQ/ab

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

16

Nobbe skrev:

kan du fixa transport får du det för ett par hundringar eller ett par bira på br classic nästa år ICQ/ab

Jag tror dessvärre jag avstår bira på br. Inte för att jag inte vill utan tror nog bilen måste igång lite tidigare än så.  Men frakta grejer med buss gods är ju inte så dyrt.  Men det fixar vi via PM isåfall. Ska först kolla om jag löser detta på annat vis först.

17

J.Schill skrev:
Nobbe skrev:

Jag tror dessvärre jag avstår bira på br. Inte för att jag inte vill utan tror nog bilen måste igång lite tidigare än så.  Men frakta grejer med buss gods är ju inte så dyrt.  Men det fixar vi via PM isåfall. Ska först kolla om jag löser detta på annat vis först.

hehe ja jag lär ju inte hålla det i pant tills jag får en bira ICQ/ad
men fixar du frakten så får du ta den o sen bjuda på en bira!  ICQ/af

18

Nobbe skrev:
J.Schill skrev:
Nobbe skrev:

hehe ja jag lär ju inte hålla det i pant tills jag får en bira ICQ/ad
men fixar du frakten så får du ta den o sen bjuda på en bira!  ICQ/af

Du har pm.

19

Har nu varit ute en sväng i garaget och pysslat lite. Jag försökte lossa dom två tändstiften som sitter på den vänstra sidan och det var bara att ge upp, dom satt som satan. Lossade dom andra två utan problem. Är det bättre att lossa när motorn är varmkörd eller finns det andra ideer. Man vill ju inte få med sig gängorna upp.

20

Skaffa ett riktigt verktyg så att du får bra tag! ICQ/ab

Alternativt låt bli stiften tills du lyckats provköra motorn. Default/hmm

Gängsabb kan du fixa med gängtapp om du har tur (men det brukar man ju inte ha..) ICQ/ad

21

Bättre att låta stiften sitta ett tag då. Men det borde väl teoretiskt gå lättare om motorn är rejält varm.  Är det alu toppar eller gjutjärn i denna spis.

22

du har ett pm ICQ/ab

23

Nobbe skrev:

du har ett pm ICQ/ab

Och nu har du pm.

24

Nu är snart insprutet på väg från Nobbe och under tiden har jag pysslat med annat. Olje+filterbyte och även vaxning av den lilla lack som finns var mellan all rost. Förra ägaren nämnde att den kanske läckte lite kylvätska och han hade nog rätt där, jag tror nämnligen att det inte finns nånting kvar i systemet.  Finns det nån slang eller rör som "brukar" läcka. Fyller jag upp systemet med 17 liter färdigblandat känns det lite onödigt om det rinner ut. Kan jag fylla med rent vatten så länge bara för att kunna felsöka. Eller är det ett stort No No! Hoppas jag uttryckte mig tydligt.  ICQ/ad

25

Det är klart du kan fylla med vatten..varför skulle det vara fel ? Du hade inget vatten i oljan hoppas jag så läckaget är "invändigt" ?

You´ll never know...