1

Ja, detta är en riktigt svår fråga, speciellt utan bilder...
Men jag skulle behöva hjälp med att värdera en '62 panelare!  ICQ/ae
Bilen har rost på dom "vanliga" ställena, men relativt lite (mot vad man är van att se). Trösklarna måste bytas, men det är "bara" rost ca.5 cm upp, vilket är lite mot många andra man sett med hela tröskeln upprostad! Bakre skärmkanterna saknades också, men även där var det relativt lite uppätet. Golvet/balkarna måste bytas, dock sitter allt ihop, så det är inte så att det lossnar delar av golvet/balkarna, men den går troligtvis inte igenom SBP... invändigt mycket fin!

Med denna ytterst dåliga beskrivning hoppas jag att någon kan hjälpa mig med en fingervisning om vad som är ett tänkbart pris på denna vagn!

Fridens liljor!

Typ 1 Ratlook '60

Är ung och dum! Därför frågar jag hellre...

2

20-25 börja på det

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

beror alldeles på vem som äger den? är det en som haft bilen i 40 år kan du få den för mycket mindre än så men marknadsvärdet är nog runt 30 skulle jag tro (minst)

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

4

Skriv ägarens nr här så ska jag ringa å kolla vad han släpper den för ICQ/ad

West Coast Volks
Attitude is everything !

5

Sondis skrev:

Skriv ägarens nr här så ska jag ringa å kolla vad han släpper den för ICQ/ad

Absolut! Här har du numret: 0939-200 3000  ICQ/ab

Typ 1 Ratlook '60

6

Om priserna ligger därikring ni säger så blir det affär, helt klart!
Trodde bara dom allra tidigaste var så "dyra"  ICQ/ae

Typ 1 Ratlook '60

7

Om inte ägaren är "upplyst o frälst" så jämför med en Trasit buss i samma skick...vad kostar den? 7-8 tusen på sin höjd. Men det märker du på säljaren o den information han ger dej. Vet han vad han talar om eller inte?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

8

Ägaren verkar kunna en del, trots det säljer han bilen till ett MYCKET bra pris om man ser till vad personerna ovan skrivit! Jag bedömmer bilen utifrån bilderna till ett mycket bra objekt, men som sagt, dom "vanliga" rostskadorna finns ju (dock i betydligt mindre utsträckning än "medelmåtta-bussen").

Typ 1 Ratlook '60

9

Då är det ju bara att handla!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

Sitter och försöker få lite kött på benen om hur pass mycket jobb det är att byta chassiet, är värdelös på att svetsa, men har om inte annat en bekant som är duktig med svetsen (sen kan man ju fråga sig hur pass seriös man ska vara, går ju att plöja ner hur mycket tid/pengar som helst i såna här projekt)!

Sen har jag en fundering, vad krävs för att kunna registrera en bil i Sverige?

Ska försöka ordna fram lite bilder bara Internet:et kommer tillbaka så jag kan sitta vid datorn!  ICQ/ab

Typ 1 Ratlook '60

11

Niclas skrev:

Sen har jag en fundering, vad krävs för att kunna registrera en bil i Sverige?
Ska försöka ordna fram lite bilder bara Internet:et kommer tillbaka så jag kan sitta vid datorn!  ICQ/ab

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … skontroll/

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...

12

Ja bilder hade varit trevligt ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers

13

Vågar bara lägga upp en bild  ICQ/ad
Detta är den värsta sidan är värt att tillägga!
http://forumbilder.se/images/20112011926495340.jpg

Typ 1 Ratlook '60

14

Är det en svensk bil som fallit ur registret?

15

Folk som talar om patina, här har vi patina! Viktig distinktion är att det inte är frågan om någon "hodd rajd" utan tvättäkta Skandinavisk patina. Åhh vad skulle jag inte göra för en panel?  ICQ/ag

Det jag tycker man ska ta till vara på är att den är såpass orörd som den är, för att vara en knegare. Nu ser jag ju inte alla lagningar, men är den olagad är den en av få. Fälgarna är bland det ballaste man kan åka på, så behåll dem oavsett senare fälgval! Fixa iordning allt mekaniskt och besiktningsmässigt, känn efter vad du vill med bussen innan du drar igång några stora projekt. Det är lättare att hålla motivationen uppe då. Jag ser så många tappade sugar och varje gång blir det ett hål i mitt busshjärta.  ICQ/ab

16

kee: Du har så, så rätt! Den andra sidan är f*n i mig ännu "bättre"! Fronten är ett mästerverk i sig, sällan skådad i denna vw-värld full av blanka renoverade bussar! Nåja, kanske inte riktigt så, men det är riktigt skön patina (som många andra skulle kalla rost  ICQ/ad  )!

Utifrån bilderna jag har (gubben ska ta nya, bättre, så får väl se efter det) så kan jag inte se en enda lagning!  ICQ/ag
Eftersom den måste lagas för att göras laglig att framföra på allmän väg, så är ju frågan hur man ska gå tillväga! Då kom jag att tänka på den där "rost"-färgen! I mitt huvud låter det som det bästa alternativet, då borde man få till en relativt osynlig lagning?
Fälgarna, vad är det för speciellt med dom?  ICQ/ab 
Min tanke, vid ett eventuellt köp, skulle väl isf vara att låta tyngdlagen sköta sitt och låta resten vara  ICQ/ab

Tack för din input!

Typ 1 Ratlook '60

17

Det är inget "speciellt" med dem, de satt original på bussar från 55 till 63 och är enligt mig den snyggaste originalfälgen till folkvagn. De är femton tum, men ska inte förväxlas med bubblafälgar då den har fyra ekrar (eller hål, beroende på ens filosofiska läggning). Jag tycker inte lagningarna behöver vara osynliga, men man kan göra de så snyggt som möjligt och försöka byta ut så lite som möjligt. En buss i detta skick, med lite primer över rostlagningarna nertill blir ju bara ännu häftigare. Är man sen av åsikten att det ser för jävligt ut, eller att en primer inte skyddar om det inte läggs färg ovanpå, så tar man en burk med vitt ovanpå. Tiden kommer göra en snygg övergång mellan patina och nytt ändå.

Kan du inte smida plåt själv, så har du två sätt att se på saken. Antingen sätter du lite stolthet i att lära dig ett roligt hantverk och sätter igång och lär dig. Någonstans måste man ju börja och som en fd garagegranne sa till mig när jag köpt svets och börjat, "en helt ny värld öppnar sig". Och det är sant, helt plötsligt kan man svetsa gamla lysrörsarmaturer eller vinkelbeslag till en stereoinstallation. Eller så försvarar du en "bortlejning" av arbetet med att bussen var billig i inköp och kan lägga ner pengar på att låta den lagas upp. Men svets behövs även för att sänka, så det är kanske lika bra att införskaffa ett aggregat och börja öva?  ICQ/ab

Se till att lägga rabalder på den nu och dra igång en projekttråd med bilder så vi kan komma med goa hejarop och de tips du behöver för att få denna balla vagn på vägen. Heja heja! ICQ/ag

18

Den där skulle inte jag betala allt för mycket för utan att kolla upp den mer noga.

Den måste ju ha stått ganska dåligt då den rostat så mycket i karossidorna. Den ser ju ut att vara riktig gravrost  ICQ/ac

Om du åker och kollar upp den, så får du inte glömma att knacka och skrapa ordentligt i dropplisten. Den ser ju ut att vara ganska angripen.

19

Demian: Nej, nej! Det är inte alltför stora summor det handlar om, självklart "mycket" för att vara en gammal plåt-låda, men det är ju en femma  ICQ/ab
Det håller jag med om, det är som du säger ganska grov rost på sidorna, men i mina ögon är det just det som gör den sä speciell/grym  ICQ/ae
Hacka och skrapa ska jag absolut göra! Att droplisten är rejält angripen vet jag redan, tror att det t.o.m kan vara småhål längst fram emot "kepsen". Men är dock inte helt 100 på det  ICQ/ag

Det som gör mig glad är att insidan av karossen är mycket fin! Fast det skulle ju kunna vara så att det är lacken som håller ihop plåten (eller det som är kvar av den) med tanke på utsidan  ICQ/ad

kee: Okej, där ser man! Man lär sig något nytt varje dag, vare sig det är något om gamla folkvagnar eller fruntimmer  ICQ/ag
Det ligger något i det du säger, den ser ju redan "förjävlig" ut så det blir ju inte bra om man försöker göra en snygg lagning (misstolka mig rätt nu)  ICQ/ad
Ja, jag vet inte riktigt än hur jag ska gå tillväga om det nu blir ett köp! Jag vill ju egrntligen ha en bil att åka i till nästa sommar, vilket jag nästan garanterat inte hi-ner, även om jag lejar bort arbetet till en bekant  ICQ/ab
Men å andra sidan, skulle jag själv lära mig och försöka få det någorlunda bra så skulle bilen gå i graven tillsammans med mig, ofärdig ICQ/ab

Hur detta slutar får tiden utdöma!

Typ 1 Ratlook '60

20

Jag måste missförstått, jag trodde det var utom tvivel att det var ett bra objekt, men säger MrD att det är läge för en noggrann undersökning, så är det nog så, om du  inte sett bussen med egna ögon förstås. Fast å andra sidan är kompletta, eller åtminstone relativt kompletta, splittbussobjekt idag sällan en dålig affär om de är billiga.

21

http://forumbilder.se/images/e4132011120841468e.jpg
http://forumbilder.se/images/23132011121052649b.jpg

Typ 1 Ratlook '60

22 Senaste redigerad av kisavw (2011-10-13 21:49:50)

Där finns det en hel del att Bita i.
Men som Kee skriver , det blir sällan en dålig affär.

Skulle du tröttna så finns garaget i värnamo. ICQ/ad

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

23

Jag står fast vid de 7-8.000 som jag sa att den skulle kosta.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

24 Senaste redigerad av kee (2011-10-13 22:45:03)

Vettigast med den där är att bemästra plåtsvetsarhantverkets ädla konst och sy ihop den själv. Blir bussen billig, kan du se plåt, svetsaggregatsinköp och nedlagt tid som en del i budgeten för en "fin" (läs besiktad) buss.  Jag hjälper gärna nybörjare med alla "tips och trix" jag känner till och det finns många kunniga och villiga här på BV, så du kommer få ihop det. Jag tycker definitivt att den är värd att lägga ner energi på, För det första är paneler ovanliga, för det andra är den "ganska komplett" (finns bakstötisen kvar?) och för det tredje är det en "generation två" eller en tidig splitt och de är jäkligt snygga.

Så länge ägaren inte ska ha mer än 20K för den, är det ett bra köp! Handla innan det är för sent!  ICQ/ab

25

kisavw: Ska ha det i åtanke  ICQ/ad

25: Hmm, åsikt noterad!  ICQ/ab

kee: Absolut bör man vara duktig med svetsen! Skulle tro att det går att spara en del av balkarna, men när man ändå håller på är det väl ingen idé att snåla  ICQ/ab
Det uppskattas enormt ska du veta! Att det finns många kunniga här inne på BV är jag väl medveten om, så det är ju skönt!  ICQ/ab

Bakstöten finns kvar enligt gubben, dock bortmonterad!
Visst är dom fina allt! Gillar personligen modellerna med "tutt-blinkers" bäst!  ICQ/ag

20k är långt ifrån vad den kostar, visst, många här på forumet skulle nog tycka att den är "dyr" med tanke på hur den ser ut. Men då tycker jag även att dom flesta här verkar vara riktiga termos-killar  ICQ/ad 
Personligen tycker jag att det är rosten som gör den charmig, slitet ska de vara!  ICQ/ae

Typ 1 Ratlook '60