1

Har problem med min Saab..

Startar ibland och ibland inte, har ingen betydelse på varm eller kall motor.
Dock när den väl startat går den som vanligt.

Har provat en annan tändkassett.
Har kollat batteri, fulladdat.
Har bytt vevaxelgivare
Har mätt upp bränsletrycket på fuelrailen. 3bar på tändning sedan ca 2.6-2.7 bar på starten.

Startar upp när man rullar igång den..

Någon som har tips?

2

Kanske ett strulande bränslepumpsrelä, eller bränslepumpen som kärvar.
Lyssna om pumpen startar nån gång när inte motorn startar.
Har vart med om liknande problem på andra bilar att pumpen funkat lite hursomhelst men när den väl har gått har trycket varit ok.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3 Senaste redigerad av michaelth (2011-10-13 19:47:46)

kollat tändlåset så det finns ström till tändspole??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4 Senaste redigerad av Torpa (2011-10-13 20:08:47)

michaelth skrev:

kollat tändlåset så det finns ström till tändspole??

Ja där sa du nåt tändlåsena är ett vanligt problem på 9/5orna

Blir kanske lite svårt att hitta rätt kabel det går ju in ett gäng i tändkassetten och är lite halvsvårt att komma in i saabs speciella snabbkontakter.
Nästa gång den inte startar prova att gickla med nyckeln i låset kan ju funka om det är glapp i det.
En annan grej jag var ute för med en Renault Clio var att chippet i nyckeln var kass det funka ibland och ibland inte, konstigt men sant, men med reservnyckeln startade den jämnt.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

5

Hur många ampere har du i batteriet?
Dom formligen slukar ström dom där, skulle tro att du bör ha närmare 80 ampere.

6

skulle testat nytt tändningslås först. ruskigt vanligt på saab. blir ju så när man satt låset på ett sånt korkat ställe!  ICQ/ab

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

7

Går den igång med starthjälp saknar du ampere, lätt att kolla.

8

Har mätt på batteriet innan, och kollat upp generatorn.. Men ska kolla batteriet lite noggrannare och krämen vid starttillfället. Fick det tipset idag också + att batteriet är på 72ampere orginal.

9

har du läst ut om det finns nån felkod? felkodsläsare är ovärderligt när man letar fel på nyare bilar... har själv en som heter autel med grafisk display som berättar standardfelkoder i klartext, kostade om jag minns rätt ca 400kr inkl frakt på e-bay...

annars är det väl som skrivits innan... snurrar starten så är det bara att kolla att det finns bränsle och kräm till tändsystemet... tyvärr är det ju inte så lätt att hitta på nyare bilar.

Vet att endel snackar om en givare på svänghjulet som ett vanligt problem på saab, förutom just tändkasetten (som ju är supervanligt tyvärr) - man ska se till att ha bra stift på dessa bilar. Etanloerna har väl dessutom problem med klegg och slitage på spridare och bränslepump...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

10

En kollega hade problem med att hans bil inte startade ... ibland. Däremot startade den alltid om den fick hjälp av startkablar. Han bytte batteri - ingen skillnad. Sedan generator - ingen skillnad. Efter ett tag gick bilen inte att starta ens med startkablar. Det visade sig att felet hela tiden varit en dålig bränslepump som inte orkade ge tillräckligt tryck när startmotorn gick och utan hjälp av startkablar.