51

Jonas Rehn skrev:

Vad jag inte kan förstå är att "konkurrenten" som faktiskt vann kriget säljs för en bråkdel av kubelpriset: http://classiccars.com/listing-225596/1 … -sale.html ?

Willys tillverkade 640000 jeepar under kriget. Kublar ca.50000. Gissar att det var mer ok att köra willys efter kriget än tyskt. Jänkarna hade dessutom flera snarlika tillverkare så kvoten är antagligen ganska mycket större än 13:1.

52

Ja det förklarar saken, tack!

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...

53

Förti kilo dollar för en femtiakaross på en okänd bottenplatta med kuggmärkta detaljer?!??!?!?!!!!!!!!!!!! ICQ/am

Snacka om överpris!!! ICQ/an

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

54

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/696564.jpg

Ohh... legenden är sann! Prototyp 181 som överlevt inbördeskriget i Tchad bla.  ICQ/ad

55

nu är inte jag så intresserad av kubel, min fetich är mer bilder.... på män... som mumsar tyrolerhatt... eller hur blir det?

56

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/852598.jpg

Tycker denna bild backar upp Roger lite faktiskt....

Plaströr till elen, och reläer.....
Känns vääldigt kübel.....  NOT

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

57

nä du danne de där kortet har du tagit på din jobbarbil.... mössa! mössa!  adolf va ju en inovativ rackare ..undrar om inte jag läst nånstans att han uppfann just plaströret..

58

masen skrev:

de där kortet har du tagit på din jobbarbil......

Faan att du avslöjade mig såå fort.....   ICQ/ac 

ICQ/ad

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

59

masen skrev:

nu är inte jag så intresserad av kubel, min fetich är mer bilder.... på män... som mumsar tyrolerhatt... eller hur blir det?

Hahahaaaaaaaaaaa ICQ/an

Jag funderar som bäst på anrättningens tillagning. Till helgen kanske det dyker upp en matlagningstråd... ICQ/ae

60

Jonas Rehn skrev:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/696564.jpg

Ohh... legenden är sann! Prototyp 181 som överlevt inbördeskriget i Tchad bla.  ICQ/ad

Ja, den där ser ju ut att vara helt i originalskick.  Amazing!!! WOW, and  ICQ/ad

61

50 split skrev:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/852598.jpg

Tycker denna bild backar upp Roger lite faktiskt....

Plaströr till elen, och reläer.....
Känns vääldigt kübel.....  NOT

Ja och nej, faktiskt!!
Det var denna bild och andra liknande, som faktiskt fick mig in på spåret att det förmodligen är en hårt renoverad originalbil!!! Default/yikes

Kolla in den rostiga delen i det oåtkomliga hörnet uppe till vänster!
Här ser man tydliga tecken på att denna kaross är slarvigt renoverad, då det finns fläckar av originalliknande rostangrepp.

Att bilen dessutom har dessa äckliga plaströr och moderna blinkrelän, stärker bara intrycket av en kass renovering (eller skall vi säga, tidstypisk 1980-tals-dito?)

Om man på allvar velat göra en förfalskning med dagens metoder, så skulle alla detaljer vara korrekta, rostfria och buckelfria, åtminstone med "Tjeckstandard"-renoveringar/restaureringar.

Fast man vet ju aldrig ICQ/ad  Default/yikes  ICQ/an  Default/hmm , det kan ju vara en perfekt kopia av en dålig 1980-talsrenovering av en kübelprototyp som vi betittar, men det vågar jag inte satsa någon tyrolerhatt på ICQ/af

62

i egenskap av mitt tidigare yrkesval skulle jag rekomendera att göra en chili, ett långkok om 2 timmar med massor av chili och bönor som sköljs ner balskig amerikansk öl , skulle nog kunna möra vilken mössa som helst! gott dessutom! men om där döljer sig en prototyp under 80talsrenoveringen finns det väl nått värde i den.... sen har väl tyskarna nån konstig förkärlek att klämma på nyare lysen på sina splitbubblor så det vi ser på bilden kanske bara är tyskt säkerhetstänk? hellre plaströr än kortsluten och uppeldad kubel...fast om det är en fejk så är den ju ganska frän jämnfört alla 181kubelwagens

63

Beträffande receptet, så har jag tänkt i banorna;
Falukorvsklädd/ostspäckad "hut auf tirol", med "Hr dr F. Porsches denkmal tannenbaumteiles" , mit oder ohne MAYO!! ICQ/ae

64

masen skrev:

men om där döljer sig en prototyp under 80talsrenoveringen finns det väl nått värde i den.... sen har väl tyskarna nån konstig förkärlek att klämma på nyare lysen på sina splitbubblor så det vi ser på bilden kanske bara är tyskt säkerhetstänk? hellre plaströr än kortsluten och uppeldad kubel...fast om det är en fejk så är den ju ganska frän jämnfört alla 181kubelwagens

Med tanke på de välrenommerade herrar som tillkännagivit denna prototyps existens, och därtill skicket på vagnen utifrån detaljbilder, så är jag 100 % övertygad om att vi ser resterna av just DEN prototypen man talar om. Denna hårt renoverade vagn går säkert att återskapa med dagens restaureringsmetoder, men visst är det synd att man överhuvudtaget rör dylika klenoder. Den hade varit 100-gånger intressantare om den varit ett orenoverat vrak!! ICQ/am

65

KdF Kundendienst-Berater skrev:
masen skrev:

men om där döljer sig en prototyp under 80talsrenoveringen finns det väl nått värde i den.... sen har väl tyskarna nån konstig förkärlek att klämma på nyare lysen på sina splitbubblor så det vi ser på bilden kanske bara är tyskt säkerhetstänk? hellre plaströr än kortsluten och uppeldad kubel...fast om det är en fejk så är den ju ganska frän jämnfört alla 181kubelwagens

Med tanke på de välrenommerade herrar som tillkännagivit denna prototyps existens, och därtill skicket på vagnen utifrån detaljbilder, så är jag 100 % övertygad om att vi ser resterna av just DEN prototypen man talar om. Denna hårt renoverade vagn går säkert att återskapa med dagens restaureringsmetoder, men visst är det synd att man överhuvudtaget rör dylika klenoder. Den hade varit 100-gånger intressantare om den varit ett orenoverat vrak!! ICQ/am

Huvet på spiken ICQ/ab

66

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/63934.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/63932.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/63936.jpg
"A cold start adapter from the VW motor to a Panzer" ... saxat från the Samba   ICQ/af 

Vilka fler användningsområden hade Küblarna förutom transport och att kallstarta stridsvagnar???

67

KdF Kundendienst-Berater skrev:
masen skrev:

okej, äkta men ändå inte såattsäga... jag har ju egentligen ingenting med hatten att göra men hade hoppats på att du skulle bli lite tuff och omdömmeslös och lova att du skulle äta upp hatten på nån offentilg tillställning och så skulle jag hitta det DÄR dokumentet som gjorde dig till hattätare men det verkar inte bli så.... men nu när den verkar vara rätt men fel så får vi väl i denna besvikelsens stund nöja oss med att kanske endast halva tylolerhatten inmundigas med valfritt tillbehör..

68

Att vara pansar-attrapper
Att konverteras till järnvägsfordon (motordressin för normalspårvidd 1435 mm).
Att vara radiobil (tresitsig med fast radioinstallation och extra avstörningsskydd).
Att vara ambulans eller sjuktransportfordon för två bårar samt förare och en sjukvårdare.
Att vara utrustad med halvbandaggregat
Att vara utrustad med ökendäck av flygplanstyp
Att vara ökenkonverterad
Att vara vinterkonverterad
Att vara brandspruta
Att vara pickup (efter kriget)
Att vara postbil för reichspost (under kriget)
Att vara kundservicevagn för Volkswagenwerk (för att köra ut reservdelar till enskilda kunder samt vara fältreparationsverkstad under krigsåren).
Att vara utrustad med flygalarms-sirén modell större för att kunna vara en mobil alarmcentral

plus säkert ett stort antal varianter till!! ICQ/af

69

Beträffande Tyrolerhatt-rätten, så har jag nu börjat samla in råvarorna, men jag är lite tveksam till vilken av hattarna jag skall offra.. ICQ/an

Jag behöver er hjälp, om ni ställer upp på den mangranna uppgiften att välja hatt?? ICQ/ad

Om så, så kommer det strax bilder på hattarna Default/yikes

70

Då kör vi!

Här har ni tre hattar att välja på från vänster till höger Nr1, Nr2 och Nr3.
http://i51.tinypic.com/2h3blaf.jpg
Håll in mentometerknapparna...............NU!!!! bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzPLING!!!

stopp stopp det räcker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

71

Jag ser på skärmen att DALARNA inte har svarat ännu!! ICQ/ac

72

Hatt ett har fått 37 röster
Hatt två har 103 röster
Hatt tre har 82 röster

Jag finner att hatt två har av er blivit uttagen att ätas upp.

Ett mycket GOTT val, eftersom just den hatten kommer från Gmünd i Österrike, dvs Herr doktor F.Porsches plats efter kriget, där han framställde de fina aluminium-porscharna!!!! ICQ/ag

Jag skall nu plocka fram tillbehören och förbereda anrättningen. ICQ/ae

Hur många grader skall ugnen vara inställd på?? ICQ/ad

73

Sådärja, nu är hatten redo för 200gradig ugnsvärme!! Default/lol
http://i56.tinypic.com/28slssy.jpg

74

Är det ett recept från falun du har hittat, ser smarigt ut ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

75

Jajamensan!!
Receptet är följande;

Falukor...... vänta va fan det kommer rök från köket......................................