1

Har nu fått till tändningen osv. Nu är det automatchoken som inte vill..
Fjädern hoppar av armen till spjället titt som tätt så jag får plocka loss locket och sätta ihop det igen.
Vad kan detta bero på? För hårt spänt?

2

Ställ in förspänningen genom att vrida automatchokehuset SÅ att märkningen på detsamma står mitt för förgasarens märkning (i princip ett streck i metallen)

Lycka till ICQ/ab

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

3

Hittade förgasarens märkningen men inget på choken när ag tittade lite snabbt men jag ska titta noggrannare imorgon.
Tack för all hjälp förresten  ICQ/ab

4

Får inte till det med tomgången.
När choken är ställd som den ska så går den inte alls på tomgång utan bara hostar till och dör om man släpper gasen.
Om man spänner upp choken rätt så mycket så går den hyfsat både på tomgången och när man kör.
Är det dags att byta ut chokhuset?

5

Nosslin skrev:

Får inte till det med tomgången.
När choken är ställd som den ska så går den inte alls på tomgång utan bara hostar till och dör om man släpper gasen.
Om man spänner upp choken rätt så mycket så går den hyfsat både på tomgången och när man kör.
Är det dags att byta ut chokhuset?

Vrid chokehusets lock så att chokespjället står öppet 5-6 mm med kall motor.

6

Precis vad jag behövde veta! Tackar så mycket ICQ/ab

7

Vill ändå inte gå på tomgången.
Ställt choken på ca 5-6mm. När man startar motorn så släpper choken efter en kort stund (Vilket den ska göra?) och då lägger den av.
Går fint om man håller choke spjället vid ca 5 mm men släpper man det så går det upp på max och då bara dör den...
Chokehuset blir väldigt hett... Kortslutning eller ska det vara så för att det inte ska frysa på vintern?

8

Kolla tomgångsventilen så att den funkar (klickar i den när du har tändning på)
Ta av och på kabeln och lyssna med motor avstängd.
Om inte det funkar skruva ur ventilen kolla i toppen på den så att det inte sitter skräp där eller
att den nån gång har varit för hårt iskruvad så att den har blivit deformerad.

Har du prövat att justera på tomgångsskruven efter att choken har släppt?

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

9

Den klickar som den ska. Kan det inte vara skräp eller deformation fast den klickar så den ändå inte fungerar som den ska?
Har ställt skruvarna som dom ska stå men kanske behöver justeras ändå...

10

Jo det kan klicka i den iallafall, tryck på en slang på toppen och koppla på ström när den har dragit ska du kunna
blåsa i slangen o det ska vara helt stopp när strömmen är av.

plus på stiftet och minus kopplar du med en startkabel i plåthöljet.

om ventilen funkar som den ska men kdu inte får tomgång ändå så är det nog skräp i
tomgångskanalen.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

11

Okej tack ICQ/ab hoppas det funkar...

12

Det är nog inga större problem o få fart på den förgasarn igen ICQ/ab

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

13

Torpa skrev:

Det är nog inga större problem o få fart på den förgasarn igen ICQ/ab

Det är inte så att du har ett 6V chokeelemens som du matar med 12V? Om så är fallet så blir choken het och öppnar för fort..Kolla om det står 6 eller 12v på locket.

14 Senaste redigerad av Nosslin (2011-10-11 18:44:59)

Näe står 12v på den...

Plockade ur förgasaren och rengjorde allt igen (för 3e gången) men hittade ett pytte pytte litet munstycke som jag missat föregående gånger och visst det var det helt stopp i. Vad bra tänkte jag, då borde det fungera. Men nej nej gjorde inte någon skillnad alls...
Provade då att byta tomgångsventilen till en annan som också klickade och var finare än den som satt i men det gjorde ingen skillnad heller...

Jo det kan klicka i den iallafall, tryck på en slang på toppen och koppla på ström när den har dragit ska du kunna

När du säger tryck på en slang på toppen vart menar du då?

15

Nosslin skrev:

Näe står 12v på den...

Plockade ur förgasaren och rengjorde allt igen (för 3e gången) men hittade ett pytte pytte litet munstycke som jag missat föregående gånger och visst det var det helt stopp i. Vad bra tänkte jag, då borde det fungera. Men nej nej gjorde inte någon skillnad alls...
Provade då att byta tomgångsventilen till en annan som också klickade och var finare än den som satt i men det gjorde ingen skillnad heller...

När du säger tryck på en slang på toppen vart menar du då?

Jag begriper heller inte vad han menar.. Default/hmm

16

toppen den delen som är iskruvad i förgasarn där är ett litet hål som du ska kunna blåsa i när magnetvenilen är dragen.
Du behöver väl inte sätta dit en slang heller men är lättare att blåsa i.
Det hålet har förbindelse med de hål som sitter lite högre upp och vid tändning påslagen öppnar ventilen förbindelsen mellan dessa.
Du ska inte blåsa med tryckluft utan egen munkraft.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

17

Torpa skrev:

toppen den delen som är iskruvad i förgasarn där är ett litet hål som du ska kunna blåsa i när magnetvenilen är dragen.
Du behöver väl inte sätta dit en slang heller men är lättare att blåsa i.
Det hålet har förbindelse med de hål som sitter lite högre upp och vid tändning påslagen öppnar ventilen förbindelsen mellan dessa.
Du ska inte blåsa med tryckluft utan egen munkraft.

Vilken sorts förgasare har du?

18

solex 34 pict 3

Måste ju nästan vara igensatt i själva tomgångs kanalen. Har blåst med tryckluft det som gick men kanske inte släpper ändå.
Ha ju stått utomhus minst 25år...

19

solex 32 phn-1, solex 31 pict, solex 32 pdsi, solex 28 pict.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

20 Senaste redigerad av stickan (2011-10-11 21:37:17)

Nosslin skrev:

solex 34 pict 3

Måste ju nästan vara igensatt i själva tomgångs kanalen. Har blåst med tryckluft det som gick men kanske inte släpper ändå.
Ha ju stått utomhus minst 25år...

34PICT har inget elektriskt tomgångsmunstycke utan bara en shuntventil.Tomgångsmunstycket sitter på andra sidan förgasaren.
Har du ställt in förgasaren rätt enl. dom instruktioner som finns?

21

här kommer en bild på toppen av den typ av tomgångsventil som jag menar.
Lite suddigt.

Post's attachments

Attachment icon DSC00487.jpg 559.43 kb, 91 downloads since 2011-10-11 

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

22

Ja hittade några siffror någonstans. In ända in försiktigt sedan ut ca 3 varv?
Verkar inte få någon soppa alls på tomgång utan choken.
Bara tvärdör eller går snabbt ner i varv och tänder till någon enstaka gång sen död...
Har en 28 som har ärgat ihop helt. Göra rent och testa den?

23

fick ett tips på ett annat ställe i forumet att lödvatten ska fungera riktigt bra för att få rent förgasare och munstycken.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

24

Nosslin skrev:

Ja hittade några siffror någonstans. In ända in försiktigt sedan ut ca 3 varv?
Verkar inte få någon soppa alls på tomgång utan choken.
Bara tvärdör eller går snabbt ner i varv och tänder till någon enstaka gång sen död...
Har en 28 som har ärgat ihop helt. Göra rent och testa den?

Det finns en speciell inställningsanvisning för just 31 och 34 PICT Så in ända in och ut 3 varv duger inte alls...Din 28 passar inte heller.

25

http://www.vw-resource.com/34pict3.html

Du får googla lite Johan , jag fick pyssla om min pict 34 en del jag å innan den gick som den skulle men sen du , gick den som en vessla ...  !! ICQ/ag

You´ll never know...