1

Jag undrar vad jag ska ha för handbromswire till min typ1 56a när jag monterat en svingaxellåda från 1300S.

Någon som vet?

2

BPM skrev:

Jag undrar vad jag ska ha för handbromswire till min typ1 56a när jag monterat en svingaxellåda från 1300S.

Någon som vet?

Mät längden på dina gamla vajrar och köp till  nyare modell med samma längd.

3 Senaste redigerad av HenrikL (2011-09-28 21:18:31)

stickan skrev:

Mät längden på dina gamla vajrar och köp till  nyare modell med samma längd.

Funkar inge vidare då originalvajrarna på 1956 går in i bromssköldarna annorlunda än 1958 och senare.

Jag tog vajrar från 1302 på min 1957 med 1968 bromsar, men då har jag korta axlar. En 1300S har långa axlar original.

4

Jag köpte till 72- med sving men de är för korta. Det stämmer att jag har de långa axlarna.

Original på min 56a så går vajrarna in i bakkant av skölden. På dessa sköldarna går de in framifrån.

5

Jag har en bastard av IRS-vagn från en 1303s på en -58 platta med saab-bromsar. Jag tog ett snöre/elkabel och drog så som vajern ska gå och sedan mätte, ringde folkabiten och fick tag i en som funkade (har för mig att jag har från någon tidig buss till min)

6

Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut på Typ1, men om vajern går fritt(utan höljet) en längre bit så borde det gå att skarva med vajerlås?

BPM - Vad skulle chefen säga om det? Är det inte bara att det ska brosa ordetligt, eller måste man ha "oskadad" vajer oxå?

Anledningen att jag tar upp det är att jag funderar på att göra så på bussen om det behövs ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

7

Okej. Får ringa och kolla efter att jag mätt. Vajern går i höljet hela vägen. Den går annars bra att skarva men får inte lov att vara påtagligt skadad.

8

Jag vände sköldarna när jag bytte till nyare bromsar... Då funkar original vajer.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

9

Förtydligande, jag har för mig man byter vänster till höger, då går ju vajern in från rätt håll...

http://fridaysplit.blogspot.com/2011/03 … ering.html

Jag har ju inte långa axlar på min oval, så om de klarar det vet jag ej.

Sen har ju Henrik L utrett på TheSamba hur de olika axlarna passar mot olika lageröverfall och sköldar, men behåller du bromsarna som sitter på de långa axlarna och bara byter höger mot vänster så går vajern in bakkanten fortfarande...

På splitsköldarna gjorde man just så att man "vände" sköldarna redan från fabrik när man bytte stötdämpare från hävarm till teleskop... Men de e samma sköldar...

10

Letar som en tok efter mina originalvajrar, ska prova detta trix!

11

de nyare sköldarna går kanske inte vända upp-och-ned pga dräneringshålet som går ut på baksidan genom skölden, men borde gå att borra nytt hål.

Men man kommer nog långt bara genom byta höger till vänster och på så sätt få vajern gå in från rätt håll...

Lycka till och meddela gärna hur det går. Tror det är en rätt vanlig operation som tydligen går att göra mer eller mindre komplicerad...

12

Hittar inte mina originalvajrar. Behöver veta från vilken bil jag kan ta vajrarna ifrån. Bussarna har ju betydligt längre än en bubbla så någon sådan kan man inte ta från. Någon som vet?

13

jag gjorde dom johan l säger... på min 54a med 64a bromsar, vände så viren kommer in rätt och då har jag og 54 viren....

14

Jag tror att min låda har större spårvidd än din. Frågan är om det finns marginal för detta.

Är det något du kan uppskatta masen?

15

BPM skrev:

Jag tror att min låda har större spårvidd än din. Frågan är om det finns marginal för detta.

Är det något du kan uppskatta masen?

Det finns ju flera olika längder på vajrar mellan mitten på 60:talet till mitten på 70:talet och nån har säkert rätt längd..