1

Kan man montera (bolt on) främre hjulcylindrar till senare Spilt (64-67) på en 1962 Split Buss, alltså inkl. bromsbackar (64-70) utan att byta bromsköldarna?
Hjulcylindrar >63 är otrolig dyra och tillverkas inte längre av Até...  Default/hmm

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

Jag tror att både hjulcylinderdiameter och bromstrummans bredd skiljer, dvs därför går det inte att bara byta rakt av. Det var länge sen jag spånade i ämnet, men jag har för mig, att för att använda de senare bromsarna måste man gå så långt som att byta framvagn. Men jag kan minnas fel, det har ju hänt förut.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Intressant. Kan nån bekräfta detta? Jag ska nämligen beställa grejerna idag.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

4 Senaste redigerad av Franke (2011-10-10 14:40:15)

kee skrev:

Jag tror att både hjulcylinderdiameter och bromstrummans bredd skiljer, dvs därför går det inte att bara byta rakt av. Det var länge sen jag spånade i ämnet, men jag har för mig, att för att använda de senare bromsarna måste man gå så långt som att byta framvagn. Men jag kan minnas fel, det har ju hänt förut.

Man behöver inte byta hela framvagnen om man har en 55-63 framvagn och vill använda nyare spindlar.
Bärarmarna från 64-67 har en påkrympt bussning som går att ta bort om man vill montera dom i en 55-63 framvagn.

Intressant ämne, jag har själv inte forskat i detta då jag satsar på skivbromsar men det skulle vara kul att veta skillnaden.
Visserligen har jag alla prylar hemma men dom ligger väldigt besvärligt till just nu  Default/hmm

Jag har dock väldigt svårt att tro att dom nyare bromsdelarna passar, för om så vore fallet så skulle nog ingen köra med dom mindre och dyrare bromsarna.

5

Det är huvudbromscylindern som skiljer på 55-63 och 63-67.

Jag kollade här om dagen och kom fram till att det förmodligen är samma diameter på hjulcylinderkolvarna från 1950-1970.

Så det går förmodligen att köpa billiga 64-67 cylindrar och plocka över innehållet i de gamla.
Jag ska inte svära på att det stämmer, men jag är ganska säker. Jag kommer inte att vara hemma den närmaste veckan, så jag kan inte kontrollmäta.
Men nån annan kanske kan?

6

nej, nej. Det är samma HC 55-66.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

7

Ok, där ser man. Då är det nog ganska säkert att det är samma diameter på hjulcylindrarna.

8

Franke skrev:
kee skrev:

Man behöver inte byta hela framvagnen om man har en 55-63 framvagn och vill använda nyare spindlar.
Bärarmarna från 64-67 har en påkrympt bussning som går att ta bort om man vill montera dom i en 55-63 framvagn.

Intressant! Men om man ändå fått tag i bärarmar, spindlar och bromsar, lär man ju lagt rabalder på en hel stomme och då kan man ju lika gärna byta efter som det ändå ska ner när man ska smalna och sänka. Men det kan vara bra att veta om man hittar hjulupphängningar utan stomme.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't