1

Har man sagt a får man säga b.

En kort presentation av mig som kanske borde ligga någon annan stans i forumet men då får någon kopiera.
Olle Sewerin  boendes i Mullsjö 3 mil norr om Jönköping 45 år en dotter på halvtid osv.
Jobbar som CNC operatör på stor firma i byn.
Höll på med VW på 80talet med allt från typ1-3 Mest typ 1or.

Suget kom över mig i somras och har nu mognat i vinter.
Jag ska bli vw ägare igen.
Tänkte jag börjar med motorn. Tar liten plats. borde gå hyfsat snabbt att pula ihop.
Har renoverat en del båtar under åren och gillar när man kan fixa till saker utan att köpa dyra grejor ifrån båtaffären.
Så konceptet blir det samma med denna motor.
Funkar det så är det kul annars så får det bli återvinningen.

Jag har köpt på mig 3 motorer.
En som jag rivit förr att kolla status på lagerlägen osv.
Och den får duga som grund.
Sen inhandlades 2 till på tradera härförleden.
Dom ska donera påtar fördelare  generator mm.

Tanken är att det ska köras med insprut från Opel.
Mest för att jag har en kompis som kan dessa innan och utan + att han har allt på hyllan och gratis.

Startskottet gick i em. med att kolla upp om det gick att bygga om fördelare från golf med hallgivare så det passar och det verkar funka.
Opelspridare med fästen skall fräsas in i dubbelportsinsugen resten får lösa sig under vägen.
Vad jag saknar är cylindrar och kolvar så om någon har något liggande minst 1600 i gått skick så tjoa gärna till.
Mer bilder kommer efter hand.
Senaste lasset hämtat i Gränna i fredags.
http://i1213.photobucket.com/albums/cc461/sewe66/001-1.jpg

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

2

trevligt att fler skriver om trimning

3

Dagen arbete blev att göra färdigt fördelaren.
Gick nästan för enkelt, Var orolig att inte godset  skulle räcka för en o-ring men det gjorde det.
Nästa bekymmer var om det skulle gå att borra i axeln men det skar som smör.

http://i1213.photobucket.com/albums/cc461/sewe66/001-2.jpg
http://i1213.photobucket.com/albums/cc461/sewe66/002-1.jpg

Då är fördelar bekymret löst näst blir att få till spridarna i insuget.
Man vill ju ha dom så när toppen som möjligt för god respons.

Det som oroar mig är att det är lite för tunt material så det inte går att få en plan yta för tätningen.
Att spridaren sen sticker ner lite i insuget har nog mindre betydelse.
Får grunna lite på detta under kvällen och natten,
Kanske tur att det inte var någon ledig maskin i kväll.

http://i1213.photobucket.com/albums/cc461/sewe66/005.jpg

Fördelen med Opelspridarna är att man inte behöver någon hållare utan att man borrar ett 9mm hål och fixar en plan yta för packningen så är det klart.
Ok ett ett hål för m6 och gänga för infästningen men det är ju det lilla problemet.
Fortsättning följer förhoppningsvis i morgon.

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

4

Roligt litet projekt. Vad hade du tänkt dig för bil sen då?

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

5

Redwee220 skrev:

Roligt litet projekt. Vad hade du tänkt dig för bil sen då?

Får se vad som dyker upp. Men en 67a eller något skulle nog passa mig.
Förr åkte jag endast 73or av någon anledning hade en cab och en big med taklucka.

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

6

Intressant, det här kommer jag att följa då jag funderat på nåt liknande. Och ang. spridarna i originalinsugen, är det inte bättre ,och kanske lättare att styra vinkel och hål åxå, om man gör en färdig "klump" där man sätter spridarna som man sedan svetsar fast ?

You´ll never know...

7

Jag har lite motorskrot liggande om du behöver något och jag jobbar i Mullsjö så transport är inget problem.
/Anders

1303S 1974
Coach 1989
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

8

millstream skrev:

Jag har lite motorskrot liggande om du behöver något och jag jobbar i Mullsjö så transport är inget problem.
/Anders

Skulle behöva kylpåtar för dubbelport om du har.
Jag jobbar på Konsberg vart jobbar du?

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

9

Jag ska kolla.
Jag också, på konstruktion i baracken.
/Anders

1303S 1974
Coach 1989
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

10

Var som jag trodde det gick för lätt.
När fördelaren skulle monteras ihop så gick gängorna sönder till klämman som håller fördelarlocket.
Fick bli en version 2.
Som tur var så hade Peffe fler på lager.
Så här blir det med tändspole tändmodul och fördelare.
Ser nu att klämman som håller fördelaren är upp och ner:-)

http://i1213.photobucket.com/albums/cc461/sewe66/001-4.jpg

I helgen så är dottern här så då blir det inte mycket gjort.

Har i alla fall bestämt mig för att fräsa upp insugnings rören och fälla in hylsor.
Ska bara hitta någon som är villig att ta på sig svetsa eller zinklöda fast dom.
Hade jag haft fler insugnings rör att prova på så hade jag nog testat att fräsa ut för Opel fästena.
Men det ska nog lösa sig.

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

11

Då så fick man lite tid över till detta projekt.
Började redan i våras med att hitta en lösning till infästning för spridarna.
Efter som det är mycket magnesium i insugningsrören så hittade jag ingen som ville svetsa i dom så det fick bli en nödlösning.
Mellan plattan eller vad man ska kalla det bygger en del på höjden men får lösa det problemet med röret till plenum istället.
http://i1213.photobucket.com/albums/cc461/sewe66/20111009125.jpg
Vinkel är också en chansning för att få plats med fuelrailen men tror det kommer funka.
http://i1213.photobucket.com/albums/cc461/sewe66/20111009126.jpg
Utsläppet från spridaren hamnar längre in än Opels original så jag fick fräsa ur även på baksida vilket är lite bökigt.
http://i1213.photobucket.com/albums/cc461/sewe66/20111009127.jpg
Ska ta med mig spridare i morgon och provmontera men så här blev resultatet.
Då fått 2 nya maskiner på jobbet så finns det mer maskintid så nu kommer det förhoppningsvis rulla på.
Nästa bit att tillverka är fäste för gasspjäll och luftmängdmätare material är införskaffat så nu fräser vi på.

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

12

Den här tråden har jag missat. Det är kul när man har maskiner och vänner som underlättar jobbet. Kommer följa detta med stort intresse!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

13

Fick en timma efter jobbet nu i kväll så jag gjorde färdigt spridarhållarna.
http://i1213.photobucket.com/albums/cc461/sewe66/20111010131.jpg
En liten mockupp fick det bli med.
Kan nog funka.
http://i1213.photobucket.com/albums/cc461/sewe66/20111010132.jpg
http://i1213.photobucket.com/albums/cc461/sewe66/20111010134.jpg
http://i1213.photobucket.com/albums/cc461/sewe66/20111010135.jpg
Fuelrailen går att korta ner avsevärt så det borde få plats mot hjulhuset.
Den som lever får se. ICQ/ab

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

14

Kommer det inte bli trångt runt spridarna och väggen som skiljer motorn från hjulhuset?
Eller skall du göra cutouts runt dem och svetsa dit bockad plåt så det får plats?

15

Kommer det inte att bli trångt under generatorn?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Svwerker skrev:

Kommer det inte att bli trångt under generatorn?

Du förekom mig Svwerker...Det var precis vad jag tänkte fråga om.. ICQ/ab

17

Trevligt projekty! Själv byggde jag ihop en typ4 för många år sedan med opel-insprutning. Jo trångt under generatorn kommer det bli.. men har du en växelströmmare så är den ju ganska tom precis ovanför insuget, borde gå att kapa ur för insuget..

18

stickan skrev:
Svwerker skrev:

Kommer det inte att bli trångt under generatorn?

Du förekom mig Svwerker...Det var precis vad jag tänkte fråga om.. ICQ/ab

Bengt H får gjuta nya insug eller nya gummislangar  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

19

Klart spännande detta! Jag gillar när man vågar gå lite sin egen väg...

Alte Liebe rostet nicht!

20

Jo det kommer bli trångt men vi har en plan ICQ/ab
jag hade ju hoppats på att få in spridarna i insugskröken men det gick ju inte.
Och som sagt var skulle det inte funka så finns ju alltid åtrevinningen eller Stena.

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

21

Prova montera dit ett par tändstift o se att det går.
Jag hade långa pinnbultar till insuget en gång och då fick jag svarva bort halva tändstiftshylsan för att kunna skruva i/ur tändstiften.

22

Niklas skrev:

Prova montera dit ett par tändstift o se att det går.
Jag hade långa pinnbultar till insuget en gång och då fick jag svarva bort halva tändstiftshylsan för att kunna skruva i/ur tändstiften.

Jo jag har funderat på detta men vi löser problemen på vägen.
Det blir ju ingen racemotor som måste servas efter varje söndagsutflykt.
Målet är att få den att starta och gå skapligt sen får man väl förfina det efter hand.

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

23

Jag byggde denna på 90-talet och fick bitar isvetsade i original insugningsrör. Det blev rätt trångt ändå under generatorn då röret var en smula grövre.

http://i536.photobucket.com/albums/ff323/svwerker/VW/1835.jpg

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

24

Gillar tänket i en här tråden och med Swerkers ´90tals karamell så blev den ju bara bättre ! ICQ/ab Vad hade du för spec på den motorn ?

You´ll never know...

25

Det är i princip samma motor som jag sedan åkte med 48IDA på.
Den var från början en 1835, W110, 40*35,5-toppar som en kompis filat ur lite. Sprutet är K-Jetronic ihopplock från Volvo 142, SAAB, Audi och förmodligen något mer. K-Jet är ett stelt system som är svårtunat. Det var rätt kul att pilla ihop men när sprutet fick hicka och bestämde sig för att fylla tråget med soppa så tvättades oljan i cylindrarna bort och alla kolvar skar. Då monterades 90,5'or och motorn blev en 1776 och IDA'er införskaffades.

Jag kom just på att jag mindes fel angående insugningsrören. Det var på en annan motor jag fick bitar isvetsade, denna har insug från Typ3 som byggdes om för att spridarna skulle passa. Sen byggdes krökar för att passa mot mittenröret.

Man har för lite kort på sina vanvettsprojekt som stöd för minnet märker jag.   ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G