1 Senaste redigerad av east (2011-10-07 22:38:25)

Jag har samlat på mig delar genom åren och tänkte bygga ihop en varv villig 1776
som ska kunna köras på gatan i en typ1
Block autolinea 90,5
Vev 69 dpr fullcirkel wedgemate
Stakar cb 5,325
Toppar cb 044 cnc wedge 90,5 42/37.5
Cima cyl mahle kolvar med totalseal ringar
Vippor geneberg 1,5
kam jag har en fk87 och en fk89
Twm idf 50mm spjällhus med 780cc spridare som tänkte köras på e85

Vad tror ni om motorkombinationen
Vilken kam skulle passa bäst?
Blir det för stort med 50mm spjällhus?
Autolinea blocket är med 8mm pinnbultar håller det eller är det säkrast att byta till m10?
Öppen för förslag teorier och spekulationer ICQ/ab

2

Dom delar man samlat på sig genom åren brukar sällan passa ihop om man ska bygga en motor av dom...

3 Senaste redigerad av Nobbe (2011-10-08 08:43:58)

east skrev:

Jag har samlat på mig delar genom åren och tänkte bygga ihop en varv villig 1776
Block autolinea 90,5
Stakar cb 5,325
Vippor geneberg 1,5

Autolinea blocket är med 8mm pinnbultar håller det eller är det säkrast att byta till m10?

Kommer säkert fungera! det kommer att bli en vass liten rackare, men ligg inte på toppvarven hela tiden så går den nog att hålla på gatan!
det kommer kanske inte vara en motor man vill köra långkörning med, men nog fungerar det att ta sig runt lite rödljus på gatan med den skulle jag tro ICQ/ad
prioritera Olja / kylning balansering och bygg den noga så går det nog bra i en lätt bil! :=)
det är stora spjällhus för en 1776 men har man dem på hyllan kommer de troligen att fungera ! även om de kommer bli en lite annorlunda map i sprutet...
de skulle komma mer till sin rätt i en större motor.

re E85 kan det vara bra om du vill köra med hög kompression, men jag skulle överväga vanlig bensin då man ofta läker ner E85 i motoroljan och de brukar inte bli kul då....

Hög kompression kan vara svårt att kombinera med långkörning.... men samtidigt vill man ju ha lite komp ICQ/ad  en annan fördel är att E85 ger en kallare Motor än Bensin.. , väljer du köra E85 så får du byta olja VÄLDIGT ofta för att vara säker på att oljan inte kontamineras.

spridarna kommer troligen att vara överdimensionerade. tvivlar du kan mata en 1776 sugmotor med 4 st fullt nyttjade 780cc spridare ICQ/ad även om du kör e85 ...

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

4

Med så fina delar som fullcirkel DPR och Berg vippor skulle jag satsa på JPM:s Raptor kam
JPM:s 7075 billet dual taper stötstänger och titan Retainers, dom där 10 000:-
är nog väl investerade pengar.

5

east skrev:

Block autolinea 90,5
Stakar cb 5,325
Vippor geneberg 1,5

Tjänare Ola
Jag vet att 50mm blir för stort för en så liten motor
Jag vet en snörra som är på 2600cc som dom har minskat dom till 46mm ( du vet vilka som har den Söder om gbg )
Vilken komp har du tänkt dig på motorn???? 14-15.1 eller
Om du använder std 8mm dragstänger så behöver du inte orolig
Spridarna klarar 470 turbo hk på bensin minus 30% på e85
Tänk på att e85 vill lösa  upp vissa metaller
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

PPRMicke skrev:
east skrev:

Block autolinea 90,5
Stakar cb 5,325
Vippor geneberg 1,5

Tjänare Ola
Jag vet att 50mm blir för stort för en så liten motor
Jag vet en snörra som är på 2600cc som dom har minskat dom till 46mm ( du vet vilka som har den Söder om gbg )
Vilken komp har du tänkt dig på motorn???? 14-15.1 eller
Om du använder std 8mm dragstänger så behöver du inte orolig
Spridarna klarar 470 turbo hk på bensin minus 30% på e85
Tänk på att e85 vill lösa  upp vissa metaller
/// Micke

Vilka metaller är det problem med om man kör på E85?

7

Intressanta inputs!
En 2332 är säkert bättre men det är roligare att spåna på lite udda motorer ICQ/ab
Nobbe: Det var ett intessant inlägg ja det är både för och nackdelar med e85!
Fidde: Ja man kanske ska ta sig en funderare på jpm delarna
Micke: Jag hade tänkt köra ca 13 komp eller är det för fegt ICQ/ab
Vad skulle man prova att minska spjällhusen till för att ha något att börja med?
Inte för att det kanske går att jämföra men vad körde brorsson för halsringar i easos 1600motor
med weber 48orna det kanske fidde vet?
Är det dumt att inte köra spridarna så nära deras fulla kapacitet(att ha för stora spridare?)

8

Det sitter 37:or i easos IDA 48:or

9

Koppar o mäsing som är värst utsatta
I vissa mixar av alu/zink och magnesium  Har sett kina bänslepumpar är uppätna på insidan (tryck sida )
Det vanligasta är att man ser koppar missfärgning i flotörhuset när man har kört en sommare med bilen
I vissa bränslespridare är sätet uppätet
sen bör slangarna var godkända för Alcohol fär är den den gammlatypen blir dom som gele och när man tappar ut soppan blir dom stenhårda
och spricker
På en bilsom är byggd för att användas med E85  är det bara rostfritt och silicon som gäller
Ta  gärna och kolla under huven på en flexifuel bil
// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10

Fidde skrev:

Det sitter 37:or i easos IDA 48:or

I ett par IDA  är det mycke skit i vägen mot ett spjällhus Luftflödet är 40% bättre
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

11

east skrev:

Intressanta inputs!
En 2332 är säkert bättre men det är roligare att spåna på lite udda motorer ICQ/ab
Nobbe: Det var ett intessant inlägg ja det är både för och nackdelar med e85!
Fidde: Ja man kanske ska ta sig en funderare på jpm delarna
Micke: Jag hade tänkt köra ca 13 komp eller är det för fegt ICQ/ab
Vad skulle man prova att minska spjällhusen till för att ha något att börja med?
Inte för att det kanske går att jämföra men vad körde brorsson för halsringar i easos 1600motor
med weber 48orna det kanske fidde vet?
Är det dumt att inte köra spridarna så nära deras fulla kapacitet(att ha för stora spridare?)

Om du skall ha motorn i racingbilen så är det minsta att säja FEGT
Om du använder FK 89an så släper du ut komp på bensin (99 oktan )klarar du att ha 12,5/1 på SVO 05 14,3/1 ( ARF 12,5 till 1 )
E85 är nästan som mettis med blandning för hållande ARF  8,5 till ett  så HÖJ kompet Fegis
Jag skulle inte använda så stora spridare för det är inte bra att dom går på 45-50% sen måste du kolla att dom klarar E85 för det gör inte alla spridare
Ps Ola du kan alltid ringa mig
0738 457227
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

12

PPRMicke skrev:

Koppar o mäsing som är värst utsatta
I vissa mixar av alu/zink och magnesium  Har sett kina bänslepumpar är uppätna på insidan (tryck sida )
Det vanligasta är att man ser koppar missfärgning i flotörhuset när man har kört en sommare med bilen
I vissa bränslespridare är sätet uppätet
sen bör slangarna var godkända för Alcohol fär är den den gammlatypen blir dom som gele och när man tappar ut soppan blir dom stenhårda
och spricker
På en bilsom är byggd för att användas med E85  är det bara rostfritt och silicon som gäller
Ta  gärna och kolla under huven på en flexifuel bil
// Micke

Hmm..Tack Micke!..Sånt här är bra att veta.

13 Senaste redigerad av east (2011-10-08 18:50:18)

Micke: motorn ska köras som en "gat motor" ska inte sättas i räserbilen.Vad vågar man lägga sig på för komp med e85 om man ska köra på gatan med någorlunda tillförlitlighet? Om man har med i beräkningen som nobbe skrev att ha bra oljekyl och kylning
Spridarna är gjorda för e85 men det kanske är lika bra att inhandla mer anpassade spridare
Sen har vi det här med avgassystem! dim och olika varianter
Tack för att man kan ringa till dig micke ICQ/ab
Men det är roligt att spekulera offentligt så är det fler än jag som blir inspirerad och lär sig saker för i den här världen blir man aldrig full lärd ICQ/ab

14

God morgon Ola
kompet  på en gat motor runt 12,1
Ps F1 är rätt fränt nu ( jag jobbade med buttons bror på 90talet )
//// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

15

grejen med att spridaren "körs på 45 %"  stämme rinte riktigt heller. det sker bra vid fullt spätt på optimala toppen i effekten,

om man teoretiskt antar att 720cc = 470 hk på 100% utan att räkna på det så blir det då vid ca 50% dutycycle 235 hk. vilket även det är väldigt tufft att ta ur 1.8l sugmotor... ( bensin )

det kan fungera vid fullt spjäll. problemet kommer vid låga varv / last, då ska de leverera i princip ingen sås alls i jämförelse.
och så stora spridare måste öppna väldigt få ms för att dosera sås vid lägre varv, dvs ett par tiondels ms fel slår mkt hårt på om det går tjockt eller tunt på
vanlig transport körning, och det är därför man bör dimensionera spridarna rätt.... och de är nog så viktigt på en gatbil...

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

16

Nobbe skrev:

grejen med att spridaren "körs på 45 %"  stämme rinte riktigt heller. det sker bra vid fullt spätt på optimala toppen i effekten,

om man teoretiskt antar att 720cc = 470 hk på 100% utan att räkna på det så blir det då vid ca 50% dutycycle 235 hk. vilket även det är väldigt tufft att ta ur 1.8l sugmotor... ( bensin )

det kan fungera vid fullt spjäll. problemet kommer vid låga varv / last, då ska de leverera i princip ingen sås alls i jämförelse.
och så stora spridare måste öppna väldigt få ms för att dosera sås vid lägre varv, dvs ett par tiondels ms fel slår mkt hårt på om det går tjockt eller tunt på
vanlig transport körning, och det är därför man bör dimensionera spridarna rätt.... och de är nog så viktigt på en gatbil...

Yes på max last 47%
Om vi fortsätter med spridare så kommer dom att droppa soppa vid 10-15%
vid tomgång är dom för stora 1% så dom kommer dränka motorn och därför använder man två spridare på samma insug om man inte har en
racing motor för då skiterman i tomgång
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

17

Vad täntke du för sprut? de flesta klara av minst 8 spridare idag, jag kommer gå upp till 8 st när jag börjar köra med e85.

18

Lurv skrev:

Vad täntke du för sprut? de flesta klara av minst 8 spridare idag, jag kommer gå upp till 8 st när jag börjar köra med e85.

Det som kan vara problem med ett sprut är att dom oftas klarar hög ohmade spridare Typ 8st men bara 4st låg ohmade
För min del så behöver inte jag inte tänka på sådant
För sprutet  klarar 16st låg ohmade spridare innan utbygnad ( http://bigstuff3.com/ )
Om man behöver så kan man bygga ut till 32st låg ohmare
//// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

19

Jag tänkte köra nira i3+ mest för att jag är kompis med custom parts och Lg speed
Jag har kört med nira i turbo bilen och det verkar funka bra sen finns det säkert för och nackdelar med alla sprut
Fick förslag på 500cc spridare va tror ni?
Det finns uttag för dubbel spridare på spjällhusen så man kanske skulle köra med det?

20

Lite spridar matte 500cc x 4 x 0,80 delat med 5,1 = ??? bensin  X 1,30 = hur mycket hk på E85  ICQ/ab
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

21

PPRMicke skrev:

Lite spridar matte 500cc x 4 x 0,80 delat med 5,1 = ??? bensin  X 1,30 = hur mycket hk på E85  ICQ/ab
/// Micke

Tack micke  ICQ/ab
Jag såg att nira hade ett beräknings prog dom också