east skrev:Jag har samlat på mig delar genom åren och tänkte bygga ihop en varv villig 1776
som ska kunna köras på gatan i en typ1
Block autolinea 90,5
Vev 69 dpr fullcirkel wedgemate
Stakar cb 5,325
Toppar cb 044 cnc wedge 90,5 42/37.5
Cima cyl mahle kolvar med totalseal ringar
Vippor geneberg 1,5
kam jag har en fk87 och en fk89
Twm idf 50mm spjällhus med 780cc spridare som tänkte köras på e85
Vad tror ni om motorkombinationen
Vilken kam skulle passa bäst?
Blir det för stort med 50mm spjällhus?
Autolinea blocket är med 8mm pinnbultar håller det eller är det säkrast att byta till m10?
Öppen för förslag teorier och spekulationer 
Kommer säkert fungera! det kommer att bli en vass liten rackare, men ligg inte på toppvarven hela tiden så går den nog att hålla på gatan!
det kommer kanske inte vara en motor man vill köra långkörning med, men nog fungerar det att ta sig runt lite rödljus på gatan med den skulle jag tro 
prioritera Olja / kylning balansering och bygg den noga så går det nog bra i en lätt bil! :=)
det är stora spjällhus för en 1776 men har man dem på hyllan kommer de troligen att fungera ! även om de kommer bli en lite annorlunda map i sprutet...
de skulle komma mer till sin rätt i en större motor.
re E85 kan det vara bra om du vill köra med hög kompression, men jag skulle överväga vanlig bensin då man ofta läker ner E85 i motoroljan och de brukar inte bli kul då....
Hög kompression kan vara svårt att kombinera med långkörning.... men samtidigt vill man ju ha lite komp
en annan fördel är att E85 ger en kallare Motor än Bensin.. , väljer du köra E85 så får du byta olja VÄLDIGT ofta för att vara säker på att oljan inte kontamineras.
spridarna kommer troligen att vara överdimensionerade. tvivlar du kan mata en 1776 sugmotor med 4 st fullt nyttjade 780cc spridare
även om du kör e85 ...
VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56