1

Min handbromswire till vänster bakbroms verkar vara 2-3cm för lång (har dragit åt wiren max och det händer absolut ingenting när man drar i handbromsen). Ifall man drar/bänder wiren så kan man få den att bromsa. Har den blivit uttänjd efter alla år tro?

Hur byter man wire? Är det bara att dra ut och mata in bakifrån?

Bilen i fråga är en Bubbla av 1960 års modell.

/ Joakim

Typ 1 1960 - Under uppbyggnad

2

Börja att justera ut backarna.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Svwerker skrev:

Börja att justera ut backarna.

Har gjort det ICQ/ac

4

kan även tillägga att jag har tagit av bromstrumman och har dragit i bromsen och kan inte se att den rör på sig någonting.

5

Är röret som vajern löper i helt så det inte gått av och "krupit"ihop? ICQ/an

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

6

pompejus skrev:

Är röret som vajern löper i helt så det inte gått av och "krupit"ihop? ICQ/an

Ja, det kan det vara. Hur vet man att det har krympt? Jag var och drog i det sist och då kunde jag dra ut den med wire... ska det vara så?

/ Joakim

7

Jag har bara erfarenheten från min buss där jag bytte röret då det rostat av inne i rambalken,bara ett tips,säger inte att det
beror på det....

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

8

pompejus skrev:

Jag har bara erfarenheten från min buss där jag bytte röret då det rostat av inne i rambalken,bara ett tips,säger inte att det
beror på det....

ah ok, du menar i "tunneln", ja så kan det såklart vara, vilket vore skit jobbigt ifall det var. Jag menar röret som kommer ut ur tunneln som är klädd i plast/gummi för den kan jag dra i så att den kommer ut en bit.

9

Har nu vart i garaget och kollat lite närmare på wiren. När man drar i höljet som går mellan tunneln och bromstrumman på högersidan (sidan som fungerar) känner man att det är styvt. Men ifall man drar i den vänstra (sidan som inte fungerar) känner man att den är slappare.

Åtgärder som är tagna är dragit åt så mycket det går vid handbromsen, justerat ut bromsbackarna och smörjt i fettnippeln. Vad mer kan göras? Morgondagens approach blir att dra ur wiren och montera tillbaka den för att se om den har fastnat eller tagit skada någonstanns. Är detta jobb bara "straight forward" eller är det på någotvis krångligt? 

Kan det vara så att wiren har fastnat någonstanns? Eller är det en ny wire som gäller?

/ Joakim

10

jh skrev:

Har nu vart i garaget och kollat lite närmare på wiren. När man drar i höljet som går mellan tunneln och bromstrumman på högersidan (sidan som fungerar) känner man att det är styvt. Men ifall man drar i den vänstra (sidan som inte fungerar) känner man att den är slappare.

Åtgärder som är tagna är dragit åt så mycket det går vid handbromsen, justerat ut bromsbackarna och smörjt i fettnippeln. Vad mer kan göras? Morgondagens approach blir att dra ur wiren och montera tillbaka den för att se om den har fastnat eller tagit skada någonstanns. Är detta jobb bara "straight forward" eller är det på någotvis krångligt? 

Kan det vara så att wiren har fastnat någonstanns? Eller är det en ny wire som gäller?

/ Joakim

kan ju säga att jag har löst detta. Köpte två nya wirear (kände att det var lika bra att bya båda sidorna när jag ändå höll på) hos rainer vilket jag monterade för ett tag sedan och nu funkar det klockrent! Mycket lätt jobb att utföra.

/ Joakim