Jag satte i blocket först,utan kåpor och fläkthus osv och monterade de efteråt. Sen så körde jag med monza systemet.
Så i med blocket först 
Ja, i med blocket och sen plocka på grejorna är nog melodin
Jag är ganska kass på att mecka typ1, är nog helt enkelt bortskämd med enkelheten i att mecka splitbuss..
Ivåras monterade jag framvagnen(komplett) ensam. Det gör jag inte igen, och nu försökte jag trycka i en komplett 1600 
Det är självklarheter på typ2 
Idag fick jag iaf klart det sista på motorn, så nu fattas bara bensin och olja innan provstart...
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Ivåras monterade jag framvagnen(komplett) ensam. Det gör jag inte igen, och nu försökte jag trycka i en komplett 1600
Det är självklarheter på typ2
Gjorde samma sak i våras, dock utan bromsar men den e tung ändå.. Gör det inte igen.. När man tog bord gammla framvagnen sjönk fronten ned så de var ett helsikke att få dit den nya. Efter många svordommar kom jag på en idé att lägga en planka tvärs hålet där tanken sitter. Tog ett spännband och kunde så hissa upp framvagnen och karossen. Funka mycket bättre. 
När jag svurit en stund.... så hittade jag rundjärn som jag gängade i ena ändan.
Dom gängade jag in i dom två fästena på toppen av framvagnen, då kunde jag lyfta med en garagedomkraft och rundjärnen styrde det rätt.
Det var endå inte lätt....
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
It´s alive......
Jag startade upp motorn idag, var givetvis lite strul innan allt lirade. Men nu går den iaf och den lät fint
När jag försökte igår så lät det som en stenkross när jag vred på nycklen. Då blev jag lite nere, har ju inte öppnat blocket, bara kollat så det inte var glapp osv, och bytt cylindrar och toppar, mm.
Jag tänkte att om den låter så illa så är det endå kört, så jag testade en stund till 
Då packade startmotorn ihop, när jag bytt den så lät allt som det ska 
Sen var det lite strul med tändningen, så jag tillverkade en "fjärrstart", så jag kunde starta och kolla motorn samtidigt. Det visade sig att det brytarlösa tändsystemet var kasst, det var begagnat och oprovat av mig. Bytte till brytare och ställde tändningen, så startade den direkt..
Sen var det lite missljus endå, remskivan(en ny liten ALU skiva) skrapade emot kylplåtarna. När jag bytt även den så lät allt som det ska.
Var lite annat som strulade
gasvajern gick av, tändlåset pajjade och startmotorn som sagt.
Det blir väl så när en bil stått i nästan 30år.
Men nu går den iaf, och det är riktigt skönt....
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Hej!
Här är en länk till en kille på Samba som byter ut sina luftintag i fronten från nyare till äldre. Kanske är lättare än att få tag på en frisk "gammal" front.
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … mp;start=0
Öppningarna har ju Woffe nytillverkade.
Verktyg för att sätta dit framvagnen finns beskrivet med mått och allt på den här länken, kolla VW610
http://www.oacdp.org/tools.html
mvh Yogi
33 2011-10-19 13:01:47 Senaste redigerad av lasslo (2011-10-19 13:04:14)
Idag har jag kopplat/dragit lite el. Alla lampor(belysning & varningslampor) funkar nu. Det enda som inte funkar nu är blinkers och bromsljus.
Fixade även tändlåset, så nu kan jag starta normalt 
Sen sänkte jag ner den på hjul, sånt är bra för motivationen...
Det börjar snart bli en bil igen.....
Det blev nog lite för lågt, jag får justera lite innan den kommer ut
4-5 cm frigång för krängningshämmaren är nog inte så bra 
Yogi - Tack för tipset, men jag tror inte det blir bra med gamla luftintag och nya lampor. När/om jag hittar plåten runt lamporna så byter jag allt, tills dess får jag dras med den moderna fronten..
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Sinnessjukt underbar bil
Kan inget annat än att applådera 
En sak bara
.. Du får ta o slänga på ett par riktiga rälgar, man kan ju inte köra Ghia med Porsche Teledial fälgar 
Vatten: 98'a Golf 4'a 88'a Golf 2 motor/lack/ljud bygge
Vad blir näst ?
Fälgvalet har diskuterats av många
Vissa är för, andra emot...
Jag tycker det passar bra iaf 
Bäst hade det sett ut med Fuchs, men dom är både vanliga och dyra så såna blir det inte på ett tag iaf..
Men om du tittar noga på bilden så ser du att jag har andra fälgar bak
Jag gjorde ett test på vilka som passar bäst.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Tycker det blir coolt med teledials, och ovanligt som sagt.
Annars hade ett par Jp-fälgar suttit som en smäck 
Idag fick jag i bakrutan 
Ska försöka få i framrutan nästa vecka. Jag har även börjat försöka förstå och förbereda för montering av bakre sidorutor..
Och så köpte jag ett par 6" telefonfälgar idag, dom borde få plats bak 
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
En av mina drömbilar, så sant. Precis en sån jag ska ha då Lotto-raden äntligen slår in.
Kul att läsa. Lycka till med renoveringen.
Läs om hur allting började här i "Om rätten att lura en polare..."
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1879
Tack Grejne 
Men ska du ha precis en sån så behöver du inte vänta på lottoraden.
Denna var inte speciellt dyr, den låg på Blocket tiden ut, sen köpte jag den för mindre än en månadslön(normal månadslön, för oss arbetare
)
Det var faktiskt för ganska exakt ett år sen.
Jag har nog den besiktigad och klar för en halv månadslön till 
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Åfan?
Men vad är det man brukar säga?... "När det regnar manna har den fattige ingen sked... "
Men en dag så kanske, kanske. Om inte annat har jag ju murarslev. 
Läs om hur allting började här i "Om rätten att lura en polare..."
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1879
Nu är framrutan och en bakre sidoruta på plats 
Är det förresten nån som vet hur "B-stolpen" ska fästas? Den som sitter klämd på bakre sidoruta och håller listen mellan dörruta och bakre sidoruta.
I en gammal vekstadshandbok står det att den ska skruvas, men jag hittar varken hål i karossen eller "stolpen"?
Det gäller altså en lowlight utan öppningsbar ruta.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
H-kanalen kan fästas med att du tejpar "hockey tape", den svarta klibbiga, längs kanten på rutan. Sen är det bara att skjuta på H-kanalen.
Skruvarna är för att hålla blanklisten runt kaross öppningen.
Se här.
http://www.thesamba.com/vw/forum/album_ … _id=207483
Nu är framrutan och en bakre sidoruta på plats
Är det förresten nån som vet hur "B-stolpen" ska fästas? Den som sitter klämd på bakre sidoruta och håller listen mellan dörruta och bakre sidoruta.
I en gammal vekstadshandbok står det att den ska skruvas, men jag hittar varken hål i karossen eller "stolpen"?
Det gäller altså en lowlight utan öppningsbar ruta.
Tackar för hjälpen, nu fattar jag iaf lite mer 
Blanklisterna runt karossöppningen har jag monterat innan jag förde in rutan.
Men jag fattar fortfarande inte riktigt, ska inte rutan sitta fast mer än att den är inklämd i karossen?
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Ja. Rutan sitter "bara" med klämkraft. Har inte haft lös den själv men utifrån vad jag läst till mig så
är den ett h-sikke att banka dit med nya tätningslister.....
Finns många trådar på Samba om det ämnet.
Ok.
Jo, trådarna på samba har jag läst, men jag trodde endå att den skulle fästas på nått sätt.
Det krävdes relativt mycket våld att få dit rutan... Nu får jag bara hoppas att jag fått den tillräckligt långt in 
Tyvärr så passade det inte alls på passagerarsidan, där har nån tidigare rostlagat och fått rutlisten fel....
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Nu har det hänt lite, börjar se hel ut iaf..
Jag borde kunna köra ghia till våren, även om arbetet avstannar lite nu, det börjar bli kallt i garaget....
Jag lyckades lösa problemet med framlamporna, förut hade jag fel lampor, från en P1800 som inte gick att justera.
Jag köpte amerikanska "lamphållare", såna dom sätter sealdbeam lampor i. Dom är justerbara och det passade perfelt med en universal 7" lampa 
Så nu har jag både justerbart, positionsljus och H4 

Telefonfälgarna fick jag överge, fick inte till det bak. Testade tre olika fälgar, men det tog i antingen inne eller ute 
Nu får det bli EMPI ett tag.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Jag skulle behöva lite hjälp och tips 
Jag försöker montera rutlister mm till dörrutorna på Ghian, men jag blir inte klok på hur det ska sitta... Hittar inga bra bilder på samba heller.
Är det nån som har monterat listerna på en lowlight ghia och kan förklara lite, eller har koll endå? Nått foto på hur det sitter hade oxå varit till stor hjälp.
Detta är vad jag har :

Ska det sitta "filtlist"(den jag har 4 av på bilden) både på utsidan och insidan av rutan?
Hur ska den fästas på in resp utsidan då? Jag satte i såna tandade clips på insidan(det satt ett gammalt kvar, så jag gissade att det skulle sitta så. Då kan jag lägga i listen snyggt, men det finns inget som håller den uppåt?
På utsidan är hålen för stora för att dom tandade clipsen ska passa?
Jag har fattat det som att det bara ska vara "filtlist" på insidan, på utsidan ska det vara filtlist? plåtlist, gummilist och kromlist.
Kromlisten ska väl föras i på små skruvar som är skruvade ner i dörren, med en del av gummilisten under?
Det jag har mest problem med är att få ihop det "inne i" dörren, mot utsidan, hur gummilist, plåtlist och ev filtlist ska sitta?
Jag har 5 plåtlister, men tyvärr bara en med många hål(den 9de från höger), den passar bra i dörren, dom andra är lite för långa. Två av dom är NOS(nr 5 & & från höger), men 141nr på, men dom är nån cm för långa? Är det till en nyare modell? Dom går väl att fixa till så dom passar.
Sen har jag en fråga till nu när jag endå frågar på lister.
Var ska denna list sitta? :
"door hinge seal" right resp left.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
sista bilden sitter på nederkant a-stolpe med den vinklade biten över gångjärnet om jag minns rätt... dvs tätning framkant dörr...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
de små vinklade plåtbitarna sitter för att dölja dörrgångjärnet...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Tack för tipsen Johan 
Jag hade på känn att listen skulle sitta där nånstans, fick bara inte till det på nått bra sätt/ställe
Jag får försöka igen..
Jag fattar inte heller hur plåtbitarna ska täcka gångjärnen, men det ger väl sig nu när jag vet vad dom är till.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
