1 Senaste redigerad av Risto (2011-10-06 19:32:51)

Hej! Jag har en typ 1 64:a och har köpt mig en framvagn som är kortad 60mm och med isvetsade sänksatser.
Mitt problem ligger i att jag inte har justerskruvarna till sänksatserna ( tror det är M12 x1? iaf fingäng...) så dom står i lägsta läget....

Men iaf, när jag sänker ner bilen och försöker svänga tar däcken i skärmarna i framkant ( mot fronten på bilen alltså ) och dom tar också i lyktpottorna....
Jag kör med orginal dimension på framdäcken, 145 15. Vilken dimension måste jag använda för att det ska funka? Jag har provat att ta bort casterschimsen från framvagnen också men det hjälpte föga..

Och jag får inte tag i justerskruvarna till sänksatsen heller då fingängat verkar vara svårt att hitta...Är det M12 x1 som det brukar vara? Så jag inte jagar efter fel ICQ/ab Tänkte att om jag kan höja den kanske det går med orginal, eller måste man alltid sätta på en lägre dimension på däcken?

MVH Kristofer

Det gick inte fort och inte blev det bra heller...

2

Du får knacka till lyktpottorna så dom inte tar i. Är gjort så på min bil. Har för mig att classic lr om de va dalhems säljer lösa bultar.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

3

Har du droppade spindlar? När du sänker mycket med framvagnen hamnar hjulen längre fram och tar då lättare i lyktpottorna. Med droppade spindlar behöver man inte sänka lika mycket på framvagnen och hjulen hamnar närmare sin ursprungliga position, mitt under skärmen.

Jag kör med 145 65 15, sänkspindlar och maxsänkt tog den ändå i lyktpottorna och insidan av skärmarna. Fick banka på karossen lite för att kunna köra riktigt lågt.

4

Hej igen! Tack för svaren. Jag har inte sänkspindlar på, och det går ju eventuellt att modda om lyktpottorna, men skärmkanerna tar i väldigt mycket så det blir nog svårare...Men med lägre profil på däcken och höja den lite borde det alltså fungera? Kör ni med casterschims förresten?

5

Jag antar att det är dom här bultarna jag behöver? Eller är det bultarna som håller själva torsionsstaven? Eller kan man använda samma spetsiga bultar till att ställa själva höjden också? http://www.vwimporten.se/typ1/chassi/fr … r-sanksats

6

Och jag behöver väl muttrar för att kunna "låsa" dom på utsidan också? Inte bara muttern i själva sänksatsen? Mycket frågor blir det.....;)

7 Senaste redigerad av j:son (2011-10-06 22:22:46)

Alla sänksatser jag monterat har ju haft en vanlig mutter som är svetsad fast. Sen en stoppbult men en kontramutter av samma sort som den som är svetsad.
Inga av dom brukar vara några specialare alls och absolut inte fingängat.
Alltså lätt ersättbart med en vanlig bult om det skulle krisa.

http://www.h2mracing.se/webbutik/images/produkter/cb/6253.jpg

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

8

Ok, har fått tag i vanliga M12 med mutter, ska prova det senare när jag får möjlighet. Antog att stoppskruven hade samma gänga som den andra har.... Eftersom jag saknade stoppskruven tog jag bara ur den andra o åkte till järnaffären, o där sa han att det var en fingängad o att dom inte hade såna... Borde det inte vara samma sorts bult o gänga på båda?

Mvh Kristofer

9

Risto skrev:

Ok, har fått tag i vanliga M12 med mutter, ska prova det senare när jag får möjlighet. Antog att stoppskruven hade samma gänga som den andra har.... Eftersom jag saknade stoppskruven tog jag bara ur den andra o åkte till järnaffären, o där sa han att det var en fingängad o att dom inte hade såna... Borde det inte vara samma sorts bult o gänga på båda?

Med tanke på att de som gör de där sänksatserna inte ens lyckas få till samma rördimension som framvagnsstommen ska man nog inte förutsätta något om skruvarna.

10

Mina sänkningssatser har nån suspekt UNF-gänga (fin) som knappt går att få tag i. Jag tänkte skaffa en till skruv som jag kunde korta så jag slapp korta den nedre så den inte tar i överallt men som sagt, jag har inte fått tag i nån då det är så konstig gänga.

11

Fick tag i m12 skruvar med insex på jobbet, och tro det eller ej men dom passade. Vet inte vad det är för stigning på dom men det är inte fingäng iaf... Givetvis drog jag så hårt att det blev Gängpaj på den svetsade muttern i den undre sänksatsen. Men eftersom jag fick lov att ha den i högsta läget kunde jag få dit en passande mutter ovanpå den ditsvetsade och sedan en som jag låste med på utsidan av sänksatsen. Och peppar peppar men det verkar funka med orginaldimension på däcken fram... Iaf den lilla bit som jag provade... Vad säger Bilprovningen om att framvagnen är kortad och att jag kapat i innerskärmarna samt höjt tanken?

12

Åker du med stötdämpare och höjer säkningsatserna så är det troligt att dom missar avsmalningen.Brotschar du spindlarna så slipper du väl åka med höjd tank,för det är väl dom som tar i?

13

Har stötdämparna kvar och sänksatserna i högsta läge. Det som tari tanken på min är tornen till dämparna, vad menas med att brotscha spindlarna?

14

Brotsch hålen så du kan flippa styrstagen för att slippa att dom tar i tanken men om tornen ändå är iväg så hjälper ju inte det.Sitter tornen så långt in så kanske SBP ser avsmalningen  ICQ/ab

15 Senaste redigerad av SakLetare (2011-10-08 08:10:56)

Vill du åka lågt så är 165-50-15 ett däck för dej. Ser helt ok ut på orginal fälg och tar inte i så fruktasvärt mycket i lycktpottan, dock har jag nött hål i mina efter ca 1000mil. Men som de andra säger bara banka in dem lite från början så slipper man det problemet.

Bilder säger mer än 1000ord brukar det heta, men har du gjort det snyggt med kapningen så kanske de inte märker.

Bubbla -62
Buss -60

16

Ok, det verkar funka med orginaldimension för tillfället iaf, vill inte att den ska vara så låg att den inte går att använda ICQ/ab kapningen är väl sådär gjord, syns inte innifrån bagagerummet men jag har kapat fyrkantiga hål och sen fasat kanterna längst ner. Så man kanske bör svetsa för det för att det inte ska synas så mycket och för att inte få in smuts o grejer i bagagerummet... Mvh Kristofer