Hur vet man att blocket är uppslaget?
Först känner du med nageln om du känner någon kant efter lagret i mitten av lagerläget. Gör du det så mäter du med invändig micrometer, enligt verkstadshandboken får det vara upp till 65,02mm. Vid 65,03 är det uppslaget enligt Vw:s bok.
Om den mörkare randen i mitten av lagerbanan går att känna med nageln så är blocket uppslaget. I nio fall av tio så är en arborrning nödvändig specielt om du tänker höja efekten på motorn. För att få längre livslängd på en motor brukar jag arborra alla gamla block för att vara säker på att det är rakt mellan lagerlägena. Jag kanske är lite petig i det fallet.
hur vanligt är det att man planar av block halvorna före arborrning, ja jag vet man måste då även fixa kamaxel lagren och olje pump hål och Packbox uttag, är det någon som gör så?
eller är det alltid överdim som gäller.. och hur många finns det?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
hur vanligt är det att man planar av block halvorna före arborrning, ja jag vet man måste då även fixa kamaxel lagren och olje pump hål och Packbox uttag, är det någon som gör så?
eller är det alltid överdim som gäller.. och hur många finns det?
Det är nog inte så vanligt idag att man planar halvorna före arborrning.Det finns ö-dim i olika steg upp till 2 mm,men i ditt fall så ser det ut att räcka med 0,5 mm.
Trimco-klasse brukade plana halvorna innan arborrning med skiftande resultat. På fabriken i Tyskland planade man halvorna och arborrade så att man kunde använda originallager i de renoverade blocken. Tyvärr så har inte små enskilda firmor dom maskiner som krävs för detta men Klasse var envis och försökte göra som på fabriken. Det svåra är att sätta upp ett skevt block i en fräs för planing, vad utgår du ifrån, blir det bättre efteråt eller blir det snett i förhållande till delningsplanet. jag har under åren renoverat en del Trimcoblock pga oljeläckage som en följd av för mycket matning vid planing av blockhalvor. Det blir som fina räfflor mellan halvorna som inte går att täta.Förstå mig rätt Klasse gjorde enormt mycket för den här hobbyn men verkligheten kom ikapp och gjorde att allt inte blev som han hade tänkt sig. Jag vet hur det är att försöka leva på att bygga motorer och växellådor till hobbyfolk och det finns hela tiden en diskreptans mellan verklighet och viljan att göra det ultimata jobbet. Allt slutar på samma plats, du får vad du är villig att betala för.
Är det nån' som vet vad det brukar kosta att borra blocket??
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå
Är det nån' som vet vad det brukar kosta att borra blocket??
Ja...Var bor du?
Västerbotten, Skellefte
hjoggböle skrev:Är det nån' som vet vad det brukar kosta att borra blocket??
Ja...Var bor du?
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå
1000:- kostar det i Västerås. Jag kan förmedla kontakt.
Blocket ska vara rengjort!
Då blir det borrning då. Alla kanter går att känna.
Tack för infon.//Anders