1

Jo, har en AAP-låda som har ett skrapande missljud som växer. Misstänker att stora lagret på primäraxeln (mainshaft bearing) är på väg eller att något med ettans växel är defekt (den hoppar hur vid stark motorbroms, och skrapet ökar om jag skjuter växelspaken längs till vänster).

Någon som har tips på bra ställe att handla delar?
Gärna i Europa, slipper helst tullandet och extratiden den här gången...

2

Har inget tips på vart man köper delar, själv har jag fått förlita mig på begagnat när det gäller växellådorna. har du tagit isär den och sett vad som är trasigt?

3 Senaste redigerad av svenne duva (2011-09-26 11:26:29)

Köpa begagnat är numera som att snart få samma problem i knäet. Det är inget som är "trasigt" utan ett lager som är slitet, antingen stora lagret på primären eller pinjonglagret. Lådan funkar fortfarande, men så fort jag får hem delarna renoverar jag den.

Jag har fått bra kontakt med en växellådsfirma i England, de skickar över alla delar jag behöver. ICQ/ab

4

Jo det har du rätt i, begagnat är ju liksom "begagnat" Vad är det för en firma? Kunde va bra att veta om man skulle behöva något.

5

Problemet är inte att då tag i delar, det finns i Tyskland också. Däremot är det problem att plocka isär lådan om du inte har spezialverktygen. Jag har numera alla de som behövs för en Midshift-renovering. ICQ/ab

6

Jag har inte så ny låda, jag har lådor från 81 och neråt, dom går att plocka isär med en del hemgjorda specialverktyg. Det enda jag skulle vilja få till är ett verktyg för att få till rätt förspänning på lagrev till kronhjulet, dom ska ju gå lagom trögt..

7

Hmm... Vilket verktyg menar du?

8

det är nån slags momentnyckel, som man drar runt diffen med. den ska gå med något visst moment.

9

Inget som används på moderniteter som midshift-lådor. Här kör man åtdragning och kontrollmätning till givet spel istället.

10

Aha, jag är för insnöad på gamla 091:or.. ICQ/ad

11 Senaste redigerad av svenne duva (2011-09-28 00:41:14)

Men de drar man väl ihop på känn? ICQ/ab

12

Japp, det gör man:)

13 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-10-01 12:38:22)

svenne duva skrev:

Jo, har en AAP-låda som har ett skrapande missljud som växer. Misstänker att stora lagret på primäraxeln (mainshaft bearing) är på väg eller att något med ettans växel är defekt (den hoppar hur vid stark motorbroms, och skrapet ökar om jag skjuter växelspaken längs till vänster).

Någon som har tips på bra ställe att handla delar?
Gärna i Europa, slipper helst tullandet och extratiden den här gången...

Har du någon gång delat en vwlåda ????

Om pinjong lagret är dålig så är det mera som är slut i lådan effter som drevsatsen/ring-pinjong presas åt sidan så skiftgafflar brukar vara slitna
effersom pinjong axelen är där man har lagrat 1ans och 2ans drev lagras så om 1ans lager är dåligt brukar det fladdra fram o tillbaka så brukar växelmuffen vara skadad på 1-2an och det brukar vara dyrare att få i hop lådan än än att skaffa en utbytes
Att få tag i delar kan vara svårt pågrund av att man måste ha firma här i svedala man det finns i England eller Usa
99 fall av 100 beror detta på att man inte har bytt oljan i växel lådan enligt service
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

PPRMicke skrev:

Har du någon gång delat en vwlåda ????

Om pinjong lagret är dålig så är det mera som är slut i lådan effter som drevsatsen/ring-pinjong presas åt sidan så skiftgafflar brukar vara slitna
effersom pinjong axelen är där man har lagrat 1ans och 2ans drev lagras så om 1ans lager är dåligt brukar det fladdra fram o tillbaka så brukar växelmuffen vara skadad på 1-2an och det brukar vara dyrare att få i hop lådan än än att skaffa en utbytes
Att få tag i delar kan vara svårt pågrund av att man måste ha firma här i svedala man det finns i England eller Usa
99 fall av 100 beror detta på att man inte har bytt oljan i växel lådan enligt service
/// Micke

Hej Micke,
Ja, jag har delat en omgång lådor. För min del så handlar det om 094-lådor, dvs Mid-Shift. Ettan ligger inte på samma ställe som exempelvis i en 091. 094 är känd för att gå ner sig i graven någonstans vid 20 000 mil, så det är inget konstigt med att den behöver skruvas isär. Håller absolut med om att det håller bättre om man sköter oljebytena, men det hjälper liksom inte i all evighet.
Varför skulle man behöva firma för att handla delar? Jag handlar hejvilt över hela världen, både med firma och utan. Det finns inga sådana krav hos någon jag har handlat hos hittills.

15

Tyvärr har det blivet en praksis att man måste ha firmakonto för att slippa svartapengar (som regeringen har skapat )'
här i svedala
Och därför kan man inte få tagig vissa prylar här
om du har någon som har EKTA (VAG,s reservdels program) så brukar man få tagig det som man söker efter på VAG effter som vissa prylar
är låsta för företag
Jag köpte upp det som fanns i europa när det gäller wbx motor lager  genom att beställa med EKTA nr  som privat person
Om du gullar med någon som jobbar på VAG så brukar det inte vara några problem att söka effter delar
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

16

Finns lite delar hos Classic parts.
http://www.vw-classicparts.de/shop/

dom har ju mer delar än vad som finns på sidan, dock så är dom inte kända för att vara billiga!

17 Senaste redigerad av svenne duva (2011-10-03 08:10:28)

Nu har jag fått tips om Classicparts från två håll. ICQ/ab

Någon som ruvar på en AAP? Jag vill inte att bussen ska bli ståendes och tänkte slänga i något annat under tiden. Lådan som sitter i börjar låter mer och mer...

18

AAP? vilken är det? Jag har en 4vxl sidväxlad liggande..

19

Sitter i T3:orna, de kallas för Mid Shift eftersom växelreglaget sitter nästan mitt på lådan och inte bara "på sidan" som tidigare 091:orna.
AAP är femväxlad och har högst utväxling. Satt i de flesta 112-hästarna.