1

Funderar på at konvertera min 6v till 12v nu under vintern. Minns att jag såg en jäkligt bra how to guide med bilder å allt på mb forumet när det fanns. Någon som har en bra guide får gärna lägga upp den här.

2

jo det önskar jag oxå  ICQ/ag

Glücklich, aber pleite!

3 Senaste redigerad av Piraten (2011-10-01 21:04:47)

Det är egentligen inte så svårt!
Behåll den gamla startmotorn! Den håller länge med 12V och garanterar snurr ICQ/ab
Byt generator och laddningsrelä till 12V dito
Byt tändspole!
Byt blinkersrelä till 12V
Byt samtliga glödlampor!
Montera motstånd till torkarmotorn. Finns på VW Classic om jag inte minns fel, annars finns det på www.elfa.se för 1/5 del av priset ICQ/ab

Sist..men inte minst! Se till att stoppa i ett 12V batteri:)

Fördelarna med konverteringen är förutom bättre tillgänglighet på glödlampor att kabelarean i bilen är dimensionerad för 6V.
Vid 12 V sjunker strömförbrukningen till hälften, varför eventuella spänningsfall försvinner, och allt fungerar så mycket bättre!

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

4

Automatchoken då Default/hmm

Jag köpte en omvandlare från classic, men den gav 3v efter ett tag Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5 Senaste redigerad av Piraten (2011-10-02 10:29:21)

Johan W skrev:

Sorry..glömde automatchoken.
Köp en liten krets på Elfa..den heter 7806, och levererar 6V 2A till automatchoken om Du inte får tag i en 12V choke.

Det som classic kallar för omvandlare är inget annat än ett effektmotstånd!
Hur mycket spänning den ger beror på belastningen, (inre motstånd/spänningsfall/ström)vilket är felvisande. Se Ohms lag.
En omvandlare levererar alltid en fast spänning.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

6

Varför inte köpa ett nytt chokeelement då och fixa grundproblemet? Kolla bara att du får rätt diameter..

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

7

PeterJ skrev:

Varför inte köpa ett nytt chokeelement då och fixa grundproblemet? Kolla bara att du får rätt diameter..

Självklart ICQ/ab
Jag visste bara inte vilken årsmodell det var, och om det finns element till den modellen i 12V ICQ/ad

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

8

Glöm inte att byta andra strömförbrukare som hel och halvljusrelä och tuta också.

Typ1 bubbla-57 90-tals callooker   
Typ 3 Notchback -64
Typ1 Karmann Ghia-62 "frugans"
400+ VW leksaksbilar

9

Jag håller på och söker info för att göra en ny kabelstam, och stöter på många frågor om hur generator kopplas in, hittade en bra bild... Kommer här;

http://www.type-14.com/electrical/WD_charging_ignition.jpg

Post's attachments

WD_charging_ignition.jpg, 52.92 kb, 665 x 493
WD_charging_ignition.jpg 52.92 kb, 875 downloads since 2012-01-14 

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

10

Lägger till lite info från andra trådar i redigerad form;

Det GÅR att bara byta laddrelä på generatorn, dvs 6V generatorn fungerar även på 12V. Nackdelen med detta är att generatorn riskerar bli överhettad. Det är alltså olämpligt att inte byta generatorn om man byter till 12V för att ha mera förbrukare. Sannolikt är det de som byter till 12V för bättre startbarhet och inte sätter dit starkare lampor och fet stereo som lyckas köra sin bil med 6V generator utan att elda upp den. Kan du, byt generator. Knixet är väl de som har en 30hk snurra med fast generatortorn som då måste hitta den otroligt sällsynta 12V generatorn med samma diameter som 6V.

Att byta från lik till växlelgenerator kan på vissa VW kräva lite mera jobb då laddrelät inte alltid sitter direkt på generatorn...

Som nån skrev tidigare, resistorer (motstånd) garanterar inte alls rätt spänning. Då måste man ha en spänningsregulator. Tex en klocka eller radio skulle jag aldrig koppla bara genom ett motstånd för den tål troligen inte över (eller fungerar med under) spänning och drar inte samma ström hela tiden.

En känslig men icke effektkrävande elektrisk komponent som en klocka eller tankmätare försörjs lämpligen med en enkel spänningsregulator. Det är nog inte helt osannolikt att tex en klocka klarar sig bra på 5V och då skulle man kunna köpa en "mobilladdare" tex av USB typ på ebay för en tia eller två.

Komponenter som pilar och torkarmotor är inte så känsliga och är effektkrävande plus drar oftast lika mycket ström (vilket troligen inte en klocka gör). På dessa fungerar effektmotstånd bra - som kopplas i serie med förbrukaren. En spänningsomvandlare som klarar de effektnivåerna blir orimligt kostsam.

Ett sätt att koppla så man är säker på att inte "bränna" en känslig komponent är nedan...

spänningsomvandlare (alt effektmotstånd)------säkring-----I--förbrukare--I---
                                                                                             I--zenerdiod--I

Dvs man kopplar en bakkopplad zenerdiod på säg 7 volt över förbrukaren (=tex pilen). OM spänningen går över 7 volt på förbrukaren så kortsluter dioden och belastar effektmotståndet mer, och belastar den för mkt går säkringen (om den är rätt vald). Samma sak går faktiskt att tillämpa om man byter säkringen mot ett kraftigt motstånd och har en kraftig zenerdiod, då kommer dioden se till att det aldrig hamnar mer än 7 volt över förbrukaren, MEN det kan mycket väl bli mindre och det är väl ett olämpligt sätt att konstruera detta på. Men som hängslen och livrem är det inte fel...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

11

Piraten skrev:
Johan W skrev:

Köp en liten krets på Elfa..den heter 7806, och levererar 6V 2A till automatchoken om Du inte får tag i en 12V choke.

Hur mycket spänning den ger beror på belastningen, (inre motstånd/spänningsfall/ström)vilket är felvisande. Se Ohms lag.

Sån?

Elfas spänningsregulator

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

12

Man kan ju faktiskt byta torkarmotorn till en 12v d:o.. Om man kör 6V torkarna på 12V flyger bladet ca 4 meter åt sidan när det lossnar från armen Default/yikes  ICQ/ag

bugnbus.se

13

http://i261.photobucket.com/albums/ii50/dsgarvie/My%20DC/DC-VolvoWiper.jpg
volvo kombi 12 volt..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

Torkarmotor konvertering med Volvo 145/245 69-83 bakrute torkarmotor.

Man behöver inte ens ta lös torkarmotorn från mekanismen.

Här ser man hur växelhuset ser ut på Volvo vs. VW. gjutningen är samma. Man ser på insidan att det är en 6-kantig försänkning i mitten på Volvos på samma ställe som fästskruven är på vw's.
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/The%2066/DSC_0756.jpg

Men för att kunna borra in ny skruv i volvons växelhus måste rotor och magnet lös så då är det lika enkelt att helt enkelt byta rotor och magnet till vw's växelhus. Passar rakt av.
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/The%2066/DSC_0758-1.jpg
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/The%2066/DSC_0759.jpg

Slutresultat:
1st 12V typ-1 -66a motor vs. 1st 6V Volvo 245 -82 motor...  ICQ/ag
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/The%2066/DSC_0760.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

15

Det verkar som om det är samma t o m 84-års modell.
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

16

Håller på att leta fram prylar för att bygga om till 12 volt. Passar torkarmotorn från en -72a rakt av??

17

Måste bara säga att jag bara älskar er som visar allt ni kan!
Efter jag såg denna goa tråden så kom jag på att jag har haft en 245 baklucka nånstanns i gömmorna.
Och vips så har man en ny 12v torkarmotor till min konventering!
Kan säga att den jag har passar troligt vis rakt på min -57buss som det ser ut nu!
Tackar igen för att folket där ute visar och delar med sig av sin kunskap!!

10w buss -57a
Pickup från -67

18

Piraten skrev:

Sån?

Japp:)
Ta den på 1.5 ampere och med det största temperaturområdet.
Monterad på plåt kan den klara mer än 2 ampere..
Den räcker gott till alla instrument, klockor o dyl.
De kan paralellkopplas med ett 10ohms motsånd på utgången för att dubbla strömmen:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

19

Hur va det? Kommer en Volvo torkarmotor passa rakt av på min 65a buss?

Barndoor Panel -1954x2 Typ1 -1950 EZ-camper -1965 EH pick-up -1958
[email protected]
0736696462
Sotarn